Tilltalsnamn på flygbiljetten?

Av Sjenny
21 feb. 2008 12:40
Visningar: 68593
Hej!

Jag bokade flygbiljetter till mig och min mamma när vi ska till Rumänien med Finnair. Jag kom på först efteråt att jag använt hennes tilltalsnamn istället för det egentliga första förnamnet. Kommer detta att ställa till problem? Flygbiljetterna går inte att ändra/avboka.
21 feb. 2008 13:17
Bör väl inte spela ngn större roll så länge namnet/stavningen du angett finns med i passet. Passfolket bryr sej väl inte om vad man kallas, dom kollar ju bara så bilj och pass stämmer överens. Skulle dom fråga, är det ju bara att hävda att man heter det som står på bilj.
/Putte
Av Homman
21 feb. 2008 16:17
Har flugit runt 15 år i världen med tilltalsnamnet "Bobby" på biljetten, trots att det står Robert i passet. Har aldrig blivit bortmotad från gaten.
21 feb. 2008 19:54
Tjejen fick muta sej ut ur Turkiet bara för hennes efternamn(Hjälte) på passet var stavat med ä och på biljetten med e..
/Putte
21 feb. 2008 22:15
Finns bara namnet med rättstavat i passet spelar det ingen roll om det är tilltalsnamn eller andra-namn. däremot är ett namn felstavat kan det bli så illa att du måste köpa ny flygbiljett för vissa bolag accepterar inta att bara ändra till ny biljett. Kolla ALLTID upp att namn på pass och flygbiljett är lika stavat. En bekant till mig fick ändra sin biljett eftersom hon hade dubbelt efternamn och inte tänkte på det när hon beställde resan
Av Ziesta
21 feb. 2008 22:44
Tror det varierar lite beroende på vart man ska.. När jag skulle åka från Singapore till Australien blev planet nästan en timme försenat för att mitt efternamn stavats på 3 olika sätt på pass, biljett och visum.. (ö, oe och o) ..
Å andra sidan var jag väldigt orolig när jag råkat boka en inrikes biljett på NZ med titeln "Mr"... men det var ingen som brydde sig..
Av Sjenny
22 feb. 2008 07:04
Tack för era svar. Namnen är rätt stavade så då torde det alltså inte bli några problem. Nu känner jag mig lite lugnare.. =)
22 feb. 2008 08:41
Homman:

Det är helt otroligt att du lyckats med det! Jobbar själv på flygplats och sånt ser vi inte igenom fingrarna med. Men det är ofta lättare att ändra ett förnamn, i vissa fall kan man till och med göra det i checkin-programmet.
Av Sjenny
22 feb. 2008 09:56
Citerat från marie78:
Homman:

Det är helt otroligt att du lyckats med det! Jobbar själv på flygplats och sånt ser vi inte igenom fingrarna med. Men det är ofta lättare att ändra ett förnamn, i vissa fall kan man till och med göra det i checkin-programmet.
Så det är de facto ett stort problem om det står t.ex. anna maria svensson i passet och maria svensson på biljetten?
24 feb. 2008 06:39
Nej, självklart inte, men det är ett problem om det står Robert Andersson i passet och Bobby Andersson på biljetten.
4 mars 2008 18:35
Citerat från billy_basket:
Tjejen fick muta sej ut ur Turkiet bara för hennes efternamn(Hjälte) på passet var stavat med ä och på biljetten med e..
/Putte
Låter som nån i Turkiet ville tjäna ltet extrapengar ;)
4 mars 2008 18:48
Med pengar kan man komma långt i vissa länder
5 mars 2008 16:26
Citerat från marie78:
Homman:

Det är helt otroligt att du lyckats med det! Jobbar själv på flygplats och sånt ser vi inte igenom fingrarna med. Men det är ofta lättare att ändra ett förnamn, i vissa fall kan man till och med göra det i checkin-programmet.
Jag håller med Marie78, jobbar med flygbiljetter och resenärerna får ganska mycket problem om de har uppgivit fel namn, ex. Lotta istf. Charlotta. Vet inte hur ni andra lyckats klara er men mycket tur skulle jag tippa :-)
Av Sanam
1 apr. 2008 18:45
Heej!

Jag behöver hjälp OMGÅENDE.....helst nån som verkligen har 110% koll på hur namnen skall skrivas

I passet har jag Efternamnet - mellannamnet - tilltalsnamnet

I bokningen för min Indien resa står det - Tilltalsnamnet - mellannamnet - efternamnet.

Allt är rättstavat och alla namn är med....så det borde va okej va?
Nu har jag plågat alla i min omgivning + mig själv med detta hela dagen.

Hoppas nån kan hjälpa mig så jag kan betala min biljett :)
1 apr. 2008 21:03
En bekant till mig fick problem när vi skulle till Liverpool men han hade ett smeknamn som inte alls hade med sitt riktiga namn att göra på biljetten.
1 apr. 2008 22:18
Citerat från sanam:
Heej!

Jag behöver hjälp OMGÅENDE.....helst nån som verkligen har 110% koll på hur namnen skall skrivas

I passet har jag Efternamnet - mellannamnet - tilltalsnamnet

I bokningen för min Indien resa står det - Tilltalsnamnet - mellannamnet - efternamnet.

Allt är rättstavat och alla namn är med....så det borde va okej va?
Nu har jag plågat alla i min omgivning + mig själv med detta hela dagen.
Hej!

Jobbar själv i incheckningen o det brukar aldrig vara problem så länge som dina rätta namn är med MEN rättstavat! I efternamnet "får" det vara 3 bokstäver fel! Om du är osäker ring till resebyrån som ställt ut biljetten!

Lycka till!
Hoppas nån kan hjälpa mig så jag kan betala min biljett :)
1 apr. 2008 23:06
Citerat från travellingmama:
Citerat från sanam:
Heej!

Jag behöver hjälp OMGÅENDE.....helst nån som verkligen har 110% koll på hur namnen skall skrivas

I passet har jag Efternamnet - mellannamnet - tilltalsnamnet

I bokningen för min Indien resa står det - Tilltalsnamnet - mellannamnet - efternamnet.

Allt är rättstavat och alla namn är med....så det borde va okej va?
Nu har jag plågat alla i min omgivning + mig själv med detta hela dagen.
Hej!

Jobbar själv i incheckningen o det brukar aldrig vara problem så länge som dina rätta namn är med MEN rättstavat! I efternamnet "får" det vara 3 bokstäver fel! Om du är osäker ring till resebyrån som ställt ut biljetten!

Lycka till!
Hoppas nån kan hjälpa mig så jag kan betala min biljett :)
Hej,
Håller med travellingmama, du kommer inte att ha några som helst problem, men för att inte gå med huvudvärk i flera dagar så rekomenderar jag Er alla att alltid skriva tillstalsnamn samt efternamn så som det står i passet!!! Detta underlättar för de som gör din bokning. Tänk på att visa personer har flera långa namn och efternamn och ska man skriva alla i flygbiljetten så får dem helt enkel inte plats, därför räcker med ett namn och ett efternamn.
Ha en underbart semester i Rumänien. ;o)
//Gabriel
Av Sanam
2 apr. 2008 09:34
Tusen tack alla som har svarat :)

Dem på resebyrån sa också att det borde inte vara problem.
Så jag betalade min biljett igår och nu ska jag försöka slippa tänka på det :)
Av Ningbo
7 juli 2008 14:20
Hej!
Har precis bokat en resa till Kina med bla. Hainan Airlines. Då min vän gjorde bokningen har det blivit fel ordning på mina efternamn jämfört med hur det står i passet (har dubbel-efternamn) annars är allt rättstavat. Jag har ringt till resebyrån och de skall höra av sig till de olika flygbolagen och be dem lägga en notering om att det är fel på min biljett. Jag skulle verkligen vilja veta vad någon som har koll på det här ämnet (och gärna kinesiska flygbolag) tror! Jag har inte råd med ny biljett och börjar känna mig VÄLDIGT orolig nu. Tack på förhand.
Av Steffo2
25 nov. 2008 19:21
Behöver hjälp... mitt efternamn stavas med å ... i passet står det ju med å...men i "datadelen" längst ner står det som aa

hur skall jag boka...?
26 jan. 2013 18:46
Hej

håller på att boka resa till New York. Jag har ett dubbelnamn med bindestreck och bokstaven ö i efternamnet med. Sakll jag skriva utan bindestreck och ö som o. Ex Lind-Nyström skall bli i flygbiljetten Lind Nystrom??

Blir det så eller? Eller var skall jag kolla detta??
28 jan. 2013 22:57
Kolla hur det ser ut på den maskinläsbara delen under din bild och skriv likadant. Men utan att se ditt pass är ett bra tips att skriva "Lindnystroem". Gäller även förnamn.
Medlemmen har tagit bort svaret
29 jan. 2013 03:41
Det KAN bli problem - mitt tilltalsnamn är t ex mitt andranamn och jag blev stoppad på Gatwick - så folk som skriver "kör bara" kan sätta dig i ett jävla problem om du följer deras råd.

Se till att det blir rätt från början.
29 jan. 2013 07:27
Exakt! Det är väldigt lätt att säga till någon att man själv gjort en sak utan problem, men vem tar ansvaret när Du själv står där utan samma tur? Även om 99,99% slinker igenom kan man själv ha otur och fastna på en nitisk kontrollant o.s.v. därför är det alltid bäst att försöka göra så rätt som möjligt. Gör som Marie78 skriver och använd den maskinläsbara delen av passet som mall.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hille2
29 jan. 2013 18:36
Jag har faktiskt fått problem en gång när jag skrivit O istället för OE (för Ö) Det var när jag hade bokat inrikesflyg med Vietnam airlines. Det gick bra att checka in men sedan när jag skulle genom säkerhetskontrollen vägrade de att släppa igenom mig . Det tog mig 30 minuter av övertalning samt vägran att gå tillbaks och boka en ny biljett innan de gav upp och släppte igenom mig. Tja, jag kom ju fram iallafall men numera är jag noga med att skriva rätt :)
29 jan. 2013 18:53
Antee, jag vet att det är så i din underbara värld, men jag fick först reda på att jag inte hade godkänd biljett och att resan skulle ta stopp tills ny biljett kunde ordnats - och i ärlighetens namn hade jag inte lust att pynscha ut XXXX kr till..

Blev hänvisad till ticketing office där jag (som tur var) fick en person som kom på en nödursäkt åt mig som jag inte tänkt använda själv. Men det had nog gått lättare om jag inte kunnat språket för då kunde jag använt mig av teckenspråk och kroppssignaler. ;-D

Jag misstänker att du är en person som rekommenderar folk att skita i visumregler också (för det är inget som man inte kan lösa) och ändå känner jag två pax som skickats ut från ett land med två veckors varsel. What to say...

Ibland måste man förvarna folk om worst case scenarios.
29 jan. 2013 19:21
Det finns en standard för hur man ska skriva t.ex. å ä & ö, detta är något man bara gör, det finns ingen anledning i världen att man ska göra något mot bättre vetande. Ber de om första förnamn så skriver man sitt första förnamn, ber de om tilltalsnamnet så anger man det, ber de om skostorleken så kan man nog dela med sig av den uppgiften också, även om det antagligen funkar även om man skriver a istället för ae eller 41 istället för 42 o.s.v.

Möjligtvis kan man vara busig om man vill känna sig som en riktigt häftig rebell eller rättshaverist men har man inte mindervärdeskomplex och måste hävda sig på sådant sätt känns det ganska obefogat.
29 juni 2013 18:19
Nu blir jag orolig. Ska åka nästa söndag.
Bokat mig som helena mansäterback,
Men i passet står det karin ingalill helena mansaeterbak.
.vad göra
30 juni 2013 20:36
Inga problem. Alla ni som oroar er borde sluta.
Av Mavize
21 okt. 2013 15:58
Jag ska bara oroa mig lite till, jag skrev med båda namnen när jag bokade, men på flygbiljetten står dessa sammanslagna Maxvincent istället för Max Vincent. Kan detta skapa nåt problem till USA då det på ESTA står Max?
21 okt. 2013 16:07
Citerat från Mavize:
Jag ska bara oroa mig lite till, jag skrev med båda namnen när jag bokade, men på flygbiljetten står dessa sammanslagna Maxvincent istället för Max Vincent. Kan detta skapa nåt problem till USA då det på ESTA står Max?
Nej, biljetter/boardingkorten kan se lite mysko ut, de slår ihop, lägger till Mr, kortar ner o.s.v., huvudsaken att Du skrivit in rätt. Biljetten har inget med ESTA att göra, har Du skrivit ditt första förnamn där så är det helt rätt.
4 juni 2014 18:32
Jag har idag bokat resa med Solfaktor.se
Vid bokningen uppgav jag endast mitt tilltalsnamn ( inga andra/tredje namn) och har även skrivet utan apostrof över e i Therese.
Stavningen i mitt pass är Therése och på biljetten står det Therese.
Kan jag få problem?
HJÄLP !!!
Av Birgere
4 juni 2014 23:26
Citerat från Therese76:
Jag har idag bokat resa med Solfaktor.se
Vid bokningen uppgav jag endast mitt tilltalsnamn ( inga andra/tredje namn) och har även skrivet utan apostrof över e i Therese.
Stavningen i mitt pass är Therése och på biljetten står det Therese.
Kan jag få problem?
HJÄLP !!!
Inga problem. Jag skriver aldrig accent för det kan få det bästa datorsystem att totalt balla ur.
Av Jossoma
3 sep. 2016 14:04
Nu är den en tid sedan någon har svarat men jag är orolig också på att i passet har jag ett andranamn som aldrig kom med hur noga är det idag och jag ska flyga inom europa om 28 dagar..... på niki flight kunde dom i alla fall göra notis men norwegian är lite sega på att svara så jag går å har lite magont
Av Cattta
3 sep. 2016 15:38
Citerat från Kullagulla6:
Nu blir jag orolig. Ska åka nästa söndag.
Bokat mig som helena mansäterback,
Men i passet står det karin ingalill helena mansaeterbak.
.vad göra
Hej det är inte alla flygbolag som accepterar att man inte skriver alla förnamn i rätt ordning och rättstavat eller första förnamnet oavsett vad man kallas. Ryanair hade inte låtit dej stiga på, de är jättenoga....
3 sep. 2016 18:49
Citerat från Jossoma:
Nu är den en tid sedan någon har svarat men jag är orolig också på att i passet har jag ett andranamn som aldrig kom med hur noga är det idag och jag ska flyga inom europa om 28 dagar..... på niki flight kunde dom i alla fall göra notis men norwegian är lite sega på att svara så jag går å har lite magont
Du behöver inte ange ditt andra förnamn. Det har jag själv aldrig nånsin gjort. Och den där kommentaren har ingen som helst betydelse, den ändrar inte bokningen.
Av Jossoma
4 sep. 2016 16:39
Citerat från Cattta:
Citerat från Kullagulla6:
Nu blir jag orolig. Ska åka nästa söndag.
Bokat mig som helena mansäterback,
Men i passet står det karin ingalill helena mansaeterbak.
.vad göra

Visa mer
Hej det är inte alla flygbolag som accepterar att man inte skriver alla förnamn i rätt ordning och rättstavat eller första förnamnet oavsett vad man kallas. Ryanair hade inte låtit dej stiga på, de är jättenoga....
Hade dom låtit mig stiga på om jag hade glömt andra namnet då ?
Av Cattta
4 sep. 2016 16:46
Citerat från Jossoma:
Citerat från Cattta:
Citerat från Kullagulla6:
Nu blir jag orolig. Ska åka nästa söndag.
Bokat mig som helena mansäterback,
Men i passet står det karin ingalill helena mansaeterbak.
.vad göra

Visa mer
Hej det är inte alla flygbolag som accepterar att man inte skriver alla förnamn i rätt ordning och rättstavat eller första förnamnet oavsett vad man kallas. Ryanair hade inte låtit dej stiga på, de är jättenoga....

Visa mer
Hade dom låtit mig stiga på om jag hade glömt andra namnet då ?
Ja, det hade funkat. Andra och ev tredjenamnet namnet räknas som mellannamn och inte som förnamn. Ryanair är jättenoga med detta och allt måste vara rättstavat. å=aa, Ä=ae osv
4 sep. 2016 17:09
Citerat från Cattta:
Citerat från Jossoma:
Citerat från Cattta:
Citerat från Kullagulla6:
Nu blir jag orolig. Ska åka nästa söndag.
Bokat mig som helena mansäterback,
Men i passet står det karin ingalill helena mansaeterbak.
.vad göra

Visa mer
Hej det är inte alla flygbolag som accepterar att man inte skriver alla förnamn i rätt ordning och rättstavat eller första förnamnet oavsett vad man kallas. Ryanair hade inte låtit dej stiga på, de är jättenoga....

Visa mer
Hade dom låtit mig stiga på om jag hade glömt andra namnet då ?

Visa mer
Ja, det hade funkat. Andra och ev tredjenamnet namnet räknas som mellannamn och inte som förnamn. Ryanair är jättenoga med detta och allt måste vara rättstavat. å=aa, Ä=ae osv
Spelar ju mindre roll men andra och tredje förnamn (eller hur många man nu har) är aldrig mellannamn utan just förnamn, vill ett flygbolag att man fyller i förnamn som mellannamn är det ju omöjligt att göra rätt :-(

Just att jag stavade med oe istället för ö är det enda som någonsin fått någon incheckning att reagera, gick bra ändå men ett farligt gnäll om att det var fel, det var WizzAir.... förmodligen en ny personal som ville visa sig duktig...
31 dec. 2016 23:53
Citerat från Worldofmarie:
Homman:

Det är helt otroligt att du lyckats med det! Jobbar själv på flygplats och sånt ser vi inte igenom fingrarna med. Men det är ofta lättare att ändra ett förnamn, i vissa fall kan man till och med göra det i checkin-programmet.
Åh jag har också klantat mig! Bokade med Ving och skrev i våra förnamn, men jag och min man har våra "mellannamn" först! 😖 Ska även på en kryssning och läste nu i efterhand att de bara godtar första namnet i passet!
Ving har haft stängt ska ringa på måndag men känns som att de inte kommer ändra eller att det blir en dyr historia!?
Vill ju bara trycka in ett litet Ida och Leif framför våra namn! Går det i incheckningen?
Annars verkar bästa alternativet att ringa Skv och ändra plats på namnen och köpa nya pass! Vilket jäkla meck!
1 jan. 2017 01:56
Citerat från Babel_79:
Citerat från Worldofmarie:
Homman:

Det är helt otroligt att du lyckats med det! Jobbar själv på flygplats och sånt ser vi inte igenom fingrarna med. Men det är ofta lättare att ändra ett förnamn, i vissa fall kan man till och med göra det i checkin-programmet.

Visa merÅh jag har också klantat mig! Bokade med Ving och skrev i våra förnamn, men jag och min man har våra "mellannamn" först! 😖 Ska även på en kryssning och läste nu i efterhand att de bara godtar första namnet i passet!
Ving har haft stängt ska ringa på måndag men känns som att de inte kommer ändra eller att det blir en dyr historia!?
Vill ju bara trycka in ett litet Ida och Leif framför våra namn! Går det i incheckningen?
Annars verkar bästa alternativet att ringa Skv och ändra plats på namnen och köpa nya pass! Vilket jäkla meck!
Ska ni åka charter är det nog inga problem. Många bokar i andra förnamn än det som först och det brukar inte bli problem. Men det är ju mest naturligt för utomstående som tittar på passen att namnet som står först är det som gäller.
2 jan. 2017 08:11
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Babel_79:
Citerat från Worldofmarie:
Homman:

Det är helt otroligt att du lyckats med det! Jobbar själv på flygplats och sånt ser vi inte igenom fingrarna med. Men det är ofta lättare att ändra ett förnamn, i vissa fall kan man till och med göra det i checkin-programmet.

Visa merÅh jag har också klantat mig! Bokade med Ving och skrev i våra förnamn, men jag och min man har våra "mellannamn" först! 😖 Ska även på en kryssning och läste nu i efterhand att de bara godtar första namnet i passet!
Ving har haft stängt ska ringa på måndag men känns som att de inte kommer ändra eller att det blir en dyr historia!?
Vill ju bara trycka in ett litet Ida och Leif framför våra namn! Går det i incheckningen?
Annars verkar bästa alternativet att ringa Skv och ändra plats på namnen och köpa nya pass! Vilket jäkla meck!

Visa mer
Ska ni åka charter är det nog inga problem. Många bokar i andra förnamn än det som först och det brukar inte bli problem. Men det är ju mest naturligt för utomstående som tittar på passen att namnet som står först är det som gäller.
Dessvärre inte! Reguljär med BA och sedan kryssning i Karibien 1v. Ska ringa Ving nu men har inga förhoppningar!
2 jan. 2017 10:51
Citerat från Babel_79:
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Babel_79:
Citerat från Worldofmarie:
Homman:

Det är helt otroligt att du lyckats med det! Jobbar själv på flygplats och sånt ser vi inte igenom fingrarna med. Men det är ofta lättare att ändra ett förnamn, i vissa fall kan man till och med göra det i checkin-programmet.

Visa merÅh jag har också klantat mig! Bokade med Ving och skrev i våra förnamn, men jag och min man har våra "mellannamn" först! 😖 Ska även på en kryssning och läste nu i efterhand att de bara godtar första namnet i passet!
Ving har haft stängt ska ringa på måndag men känns som att de inte kommer ändra eller att det blir en dyr historia!?
Vill ju bara trycka in ett litet Ida och Leif framför våra namn! Går det i incheckningen?
Annars verkar bästa alternativet att ringa Skv och ändra plats på namnen och köpa nya pass! Vilket jäkla meck!

Visa mer
Ska ni åka charter är det nog inga problem. Många bokar i andra förnamn än det som först och det brukar inte bli problem. Men det är ju mest naturligt för utomstående som tittar på passen att namnet som står först är det som gäller.

Visa mer
Dessvärre inte! Reguljär med BA och sedan kryssning i Karibien 1v. Ska ringa Ving nu men har inga förhoppningar!
BA godkänner det nog också. Kryssningen har jag ingen koll på, men att ni inte skulle få åka med pga låter osannolikt.
30 maj 2017 17:28
Min tidigare chef (jag vill inte lämna ut hans namn men namnet liknar Sjöman) är en erfaren resenär och har nog besökt alla bebodda världsdelar flera gånger var. Han sa att det har förekommit problem med varje stavning, Sjoman, Sjoeman och Sjöman.
30 maj 2017 18:32
Citerat från Bengtinge:
Min tidigare chef (jag vill inte lämna ut hans namn men namnet liknar Sjöman) är en erfaren resenär och har nog besökt alla bebodda världsdelar flera gånger var. Han sa att det har förekommit problem med varje stavning, Sjoman, Sjoeman och Sjöman.
Rätt stavning är "Sjoeman" i ditt exempel.
30 maj 2017 21:34
I USA krävde viss personal Sjoman, men i Sydamerika accepterade de inte det.
Det finns mycket paragrafryttare i incheckningen.

Jag hittar på sökningar mycket sådant. En person blev i Kanada nekad ombordstigning för förnamnen var utan mellanslag i biljetten, vilket vissa andra flygbolag alltid hade. Han fick inte boka om utan köpte ny biljett på ett annat flygbolag.
En annan skrev exakt som i passet, inklusive ü vilket försvann i American Airlines dator vilket innebar att han måste betala $200 i namnbytesavgift.
En svensk kvinna med dubbelt efternamn nekades ombordstigning på Ryanair vid hemresan pga att efternamnet inte stämde med passet. Men namnet var för långt för Ryanairs datorer så det gick inte att mata in. Ryanair bad sen om ursäkt via en tidning som kontaktats.
En person skriver att han haft problem med att tilltalsnamnet inte är först, så han har varit noga med att hans barn har tilltalsnamnet först. Första förnamn bör anges, även om det inte är tilltalsnamn.
Fler än två förnamn har orsakat problem, om bara två anges pga platsbrist kan det vara problem.
Jag har upptäckt att det svenska ordet "mellannamn" avser det första av dubbla efternamn, medan det engelska "middle name" avser det andra av två förnamn. En kvinna skrev första efternamnet som mellannamn vid en bokning, och det kom inte med, för det flygbolaget nöjer sig med ett förnamn. Men det svenska mellannamnet står som efternamn i passet.
Och så vidare.

Jag har läst någonstans läst att man ska skriva som i den maskinläsbara zonen på passet. Då översätts åäö rätt och det blir inte för långt, men rådet brukar vara att stava som i passet utan att ange hela regelverket med åäö och tilltalsnamn och flygbolags varierande regler.
30 maj 2017 21:49
Citerat från Bengtinge:
I USA krävde viss personal Sjoman, men i Sydamerika accepterade de inte det.
Det finns mycket paragrafryttare i incheckningen.

Jag hittar på sökningar mycket sådant. En person blev i Kanada nekad ombordstigning för förnamnen var utan mellanslag i biljetten, vilket vissa andra flygbolag alltid hade. Han fick inte boka om utan köpte ny biljett på ett annat flygbolag.
En annan skrev exakt som i passet, inklusive ü vilket försvann i American Airlines dator vilket innebar att han måste betala $200 i namnbytesavgift.
En svensk kvinna med dubbelt efternamn nekades ombordstigning på Ryanair vid hemresan pga att efternamnet inte stämde med passet. Men namnet var för långt för Ryanairs datorer så det gick inte att mata in. Ryanair bad sen om ursäkt via en tidning som kontaktats.
En person skriver att han haft problem med att tilltalsnamnet inte är först, så han har varit noga med att hans barn har tilltalsnamnet först. Första förnamn bör anges, även om det inte är tilltalsnamn.
Fler än två förnamn har orsakat problem, om bara två anges pga platsbrist kan det vara problem.
Jag har upptäckt att det svenska ordet "mellannamn" avser det första av dubbla efternamn, medan det engelska "middle name" avser det andra av två förnamn. En kvinna skrev första efternamnet som mellannamn vid en bokning, och det kom inte med, för det flygbolaget nöjer sig med ett förnamn. Men det svenska mellannamnet står som efternamn i passet.
Och så vidare.

Jag har läst någonstans läst att man ska skriva som i den maskinläsbara zonen på passet. Då översätts åäö rätt och det blir inte för långt, men rådet brukar vara att stava som i passet utan att ange hela regelverket med åäö och tilltalsnamn och flygbolags varierande regler.
Nu besvarar jag bara ang. å, ä och ö. Man bör skriva som det står i den maskinläsbara delen eftersom det få matchas korrekt när passet scannas. Det kan aldrig bli fel då.
Att skriva ut å, ä och ö är helt meningslöst eftersom en flygbokning inte kan innehålla de bokstäverna. Så varför skriva dem??
Av Cala
11 juni 2017 23:48
Jag funderar över om man missat ena efternamnet på biljetten? Om man har två efternamn men bara fått med ena?
12 juni 2017 11:42
Citerat från Cala:
Jag funderar över om man missat ena efternamnet på biljetten? Om man har två efternamn men bara fått med ena?
Man kan inte ha mer än ett efternamn som svensk (ny namnlag kommer 1/7). Frågar flygbolaget efter mellannamnet så ska man så klart skriva även det.
Av Cala
12 juni 2017 21:11
Men nu står det två efternamn i passet på en i vårt resesällskap. Så det kommer fortfarande skilja sig på biljett och pass. Det rör sig inte om mellannamn för det har vi inte med på biljetten. Jag får kolla upp det :)
12 juni 2017 21:26
Citerat från Cala:
Men nu står det två efternamn i passet på en i vårt resesällskap. Så det kommer fortfarande skilja sig på biljett och pass. Det rör sig inte om mellannamn för det har vi inte med på biljetten. Jag får kolla upp det :)
Det ena namnet är officiellt ett mellannamn.
Det lär inte bli några problem, men destinationen är viktig i sammanhanget.
Av Cala
12 juni 2017 22:16
Vi ska bara till Spanien. Men vi flyger med Ryanair och där blir jag lite osäker eftersom dom är sååå tråkiga att ha och göra med. Det officiella mellannamnet ( extra efternamnet ) står dessutom före personens Efternamn ( båda under efternamn i passet) . Och vi har då självklart angett efternamnet på biljetten.
Blev rörigt beskrivning men jag ringer nog Ryan och frågar om det har någon betydelse. 😊
28 juni 2017 13:56
Hej! Min vän har lyckats bokat sin biljett till Charlotte, USA i namn Jakob Larsa Simonsson istället för Jakob Lars Andreas Simonsson, kommer detta vare ett problem?

Från allt jag läst på andra forum har aldrig någon blivit nekad på grund av detta, någon som har koll?
28 juni 2017 15:36
Citerat från Callekula12:
Hej! Min vän har lyckats bokat sin biljett till Charlotte, USA i namn Jakob Larsa Simonsson istället för Jakob Lars Andreas Simonsson, kommer detta vare ett problem?

Från allt jag läst på andra forum har aldrig någon blivit nekad på grund av detta, någon som har koll?
Inga problem!
28 juni 2017 15:59
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Callekula12:
Hej! Min vän har lyckats bokat sin biljett till Charlotte, USA i namn Jakob Larsa Simonsson istället för Jakob Lars Andreas Simonsson, kommer detta vare ett problem?

Från allt jag läst på andra forum har aldrig någon blivit nekad på grund av detta, någon som har koll?
Inga problem!
Tusen tack för snabbt svar!
23 aug. 2017 21:44
Hallå där. Bokade med flygstolen.se biljetter med air china, fick bara fylla i för och efternamn, inga personnr eller liknande. Spelar det någon roll eller? Råkade även fylla i som några tidigare har påpekat tilltals namnet istället för första namnet i passet.
23 aug. 2017 22:12
Citerat från Davidb91:
Hallå där. Bokade med flygstolen.se biljetter med air china, fick bara fylla i för och efternamn, inga personnr eller liknande. Spelar det någon roll eller? Råkade även fylla i som några tidigare har påpekat tilltals namnet istället för första namnet i passet.
Varför skulle du ange personnummer? Totalt irrelevant.
Det funkar med tilltalsnamnet också, även om det ger lite mer huvudbry för flygplatspersonalen.
23 aug. 2017 22:22
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Davidb91:
Hallå där. Bokade med flygstolen.se biljetter med air china, fick bara fylla i för och efternamn, inga personnr eller liknande. Spelar det någon roll eller? Råkade även fylla i som några tidigare har påpekat tilltals namnet istället för första namnet i passet.
Varför skulle du ange personnummer? Totalt irrelevant.
Det funkar med tilltalsnamnet också, även om det ger lite mer huvudbry för flygplatspersonalen.
Okej tack för svar. Var bara tvungen att fråga så man kan känna sig lite lugnare.
31 aug. 2017 19:57
hej, igår köpte jag en flygbiljett från tripsta.se jag råkade stava mitt förnamn fel bara 2 bokstäver ska byta plats, åker om en vecka och har värkligen mke ångest! kommer detta att bli ett problem i flygplatsen? värkligen tacksam för svar
Medlemmen har tagit bort svaret
24 okt. 2017 13:38
Till Sandrahagar,
du har tagit bort svaret, kan du berätta hur resan gick?
28 nov. 2017 12:24
Hej!

Har ett litet problem, bokade biljetter åt min vän och hennes barn.. Hennes barn har TVÅ efternamn och jag fick bara med ett på biljetten, Det gick tydligen inte ha mer än 32 karaktärer hos TAP Portugal, och att få tag på dem är helt omöjligt och när jag fick tag på dem så sa dem bara att man inte behöver skriva mellanman, dem förstod alltså inte att i Sverige nu kan man ha två efternamn . Hur kommer det här gå för henne och hennes barn eftersom bara ett efternamn står på biljetten?

/ Tack på förhand
Av Emn91
2 apr. 2018 19:53
Jag beställde via resebyrå där jag skrev Förnamn Efternamn (vill ej skriva ut mitt förnamn och efternamn här på forumet så använder dessa variabler).
Men när jag går in på SAS och hittar upp bokningsreferens står det Förnamnmr Efternamn
Alltså så har de lagt till mr direkt efter förnamnet så det ser ut som jag har annat konstigt udda namn.
Nu ska jag resa denna resan enbart inom Sverige, så jag gissar det är okej?
Blir bara irriterad och orolig för detta är väl en sak som jag nydligen började googla upp och hittar forum där det skrivs om att man måste ha alla sina namn på pass, som ej verkar helt sant. förnamn och efternamn borde ju helt klart duga, har jag för mig sist jag hade när jag reste.

Men störande ifall en resebyrå gör så det blir fel på biljetten.
Får ta och fråga imorgon på flygplatsen men hade velat veta nu redan.
Kommer återkomma med resultat inom snar framtid.
2 apr. 2018 19:54
Citerat från Emn91:
Jag beställde via resebyrå där jag skrev Förnamn Efternamn (vill ej skriva ut mitt förnamn och efternamn här på forumet så använder dessa variabler).
Men när jag går in på SAS och hittar upp bokningsreferens står det Förnamnmr Efternamn
Alltså så har de lagt till mr direkt efter förnamnet så det ser ut som jag har annat konstigt udda namn.
Nu ska jag resa denna resan enbart inom Sverige, så jag gissar det är okej?
Blir bara irriterad och orolig för detta är väl en sak som jag nydligen började googla upp och hittar forum där det skrivs om att man måste ha alla sina namn på pass, som ej verkar helt sant. förnamn och efternamn borde ju helt klart duga, har jag för mig sist jag hade när jag reste.

Men störande ifall en resebyrå gör så det blir fel på biljetten.
Får ta och fråga imorgon på flygplatsen men hade velat veta nu redan.
Kommer återkomma med resultat inom snar framtid.
Så brukar det vara, att en titel läggs på efteråt.
Av Emn91
2 apr. 2018 20:14
Hm det är konstigt. Aldrig åkt med SAS förut dock. På Norwegian har jag bara för och efternamn, ganska säkert jag även hade det när jag sist reste för snart 2 år sedan.
Men när man söker runt på nätet och hittar flertal trådar (tänkte ingen idé jag skapar ny därav dumpade upp denna som var en av de jag hittade), där de påstår man behöver även mellan namnen. Men det har jag inte för mig jag sett stå när jag bokade min egna på Norwegian.
2 apr. 2018 23:59
Citerat från Emn91:
Hm det är konstigt. Aldrig åkt med SAS förut dock. På Norwegian har jag bara för och efternamn, ganska säkert jag även hade det när jag sist reste för snart 2 år sedan.
Men när man söker runt på nätet och hittar flertal trådar (tänkte ingen idé jag skapar ny därav dumpade upp denna som var en av de jag hittade), där de påstår man behöver även mellan namnen. Men det har jag inte för mig jag sett stå när jag bokade min egna på Norwegian.
Antar du menar "övriga förnamn" och inte "mellannamn"? Svaret är att du inte måste ha alla förnamn med, det räcker med det som står först.
8 maj 2018 15:42 (redigerad)
Hej fortsätter på denna tråd då Worldofmarie känns väldigt pålitlig och hoppas på svar av henne :-)
Tjatar vidare om namn på biljett och pass :-)

Har bokat min första charterresa till Rhodos om 1 månad och visste inte vid bokningen om den absoluta vikten av att alla namn på pass och biljett skulle stämma överens. Förstår av denna tråden att förnamnen inte spelar någon roll oavsett vart de står i passen bara ett finns med och stämmer med pass och biljett.

Mitt huvudbry är att jag inte satt barnens mellannamn på biljetten.
på biljetten står det
Larsson, Alva ( Larsson hennes Efternamn & Alva hennes tilltalsnamn)
I passet står det
Sund, Larsson Kristina, Alva ( Sund är hennes mellannamn)

När mina barn föddes fick man inte ha 2 efternamn och förstod inte när jag bokade att mellannamnet står som efternamn på passet.

Skulle bli så tacksam för svar :-)
8 maj 2018 19:21
Citerat från Resemamman81:
Hej fortsätter på denna tråd då Worldofmarie känns väldigt pålitlig och hoppas på svar av henne :-)
Tjatar vidare om namn på biljett och pass :-)

Har bokat min första charterresa till Rhodos om 1 månad och visste inte vid bokningen om den absoluta vikten av att alla namn på pass och biljett skulle stämma överens. Förstår av denna tråden att förnamnen inte spelar någon roll oavsett vart de står i passen bara ett finns med och stämmer med pass och biljett.

Mitt huvudbry är att jag inte satt barnens mellannamn på biljetten.
på biljetten står det
Larsson, Alva ( Larsson hennes Efternamn & Alva hennes tilltalsnamn)
I passet står det
Sund, Larsson Kristina, Alva ( Sund är hennes mellannamn)

När mina barn föddes fick man inte ha 2 efternamn och förstod inte när jag bokade att mellannamnet står som efternamn på passet.

Skulle bli så tacksam för svar :-)
Det funkar!
8 maj 2018 19:36
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Resemamman81:
Hej fortsätter på denna tråd då Worldofmarie känns väldigt pålitlig och hoppas på svar av henne :-)
Tjatar vidare om namn på biljett och pass :-)

Har bokat min första charterresa till Rhodos om 1 månad och visste inte vid bokningen om den absoluta vikten av att alla namn på pass och biljett skulle stämma överens. Förstår av denna tråden att förnamnen inte spelar någon roll oavsett vart de står i passen bara ett finns med och stämmer med pass och biljett.

Mitt huvudbry är att jag inte satt barnens mellannamn på biljetten.
på biljetten står det
Larsson, Alva ( Larsson hennes Efternamn & Alva hennes tilltalsnamn)
I passet står det
Sund, Larsson Kristina, Alva ( Sund är hennes mellannamn)

När mina barn föddes fick man inte ha 2 efternamn och förstod inte när jag bokade att mellannamnet står som efternamn på passet.

Skulle bli så tacksam för svar :-)
Det funkar!
💐 tack snälla för svar💐✈
Medlemmen har tagit bort svaret
28 maj 2018 22:45
Hej, panikar lite då jag precis märkte att mitt efternamn är felstavat med en bokstav som slank in där den inte skulle vara pga den irriterande auto correction på paddan då jag inte la märke till felet då! Rätta namnet ska vara Sundqvist men det har kommit in ett g och nu står det sundgqvist. Ska åka till Prag med norwegian och hem med SAS, kommer detta ställa till sig rejält?

Worldofmarie du verkar ju vara väldigt kunnig i detta, vad tror du?
29 maj 2018 13:14
Citerat från Jullebulle18:
Hej, panikar lite då jag precis märkte att mitt efternamn är felstavat med en bokstav som slank in där den inte skulle vara pga den irriterande auto correction på paddan då jag inte la märke till felet då! Rätta namnet ska vara Sundqvist men det har kommit in ett g och nu står det sundgqvist. Ska åka till Prag med norwegian och hem med SAS, kommer detta ställa till sig rejält?

Worldofmarie du verkar ju vara väldigt kunnig i detta, vad tror du?
Det gör inget. Åtminstone inte på resor till Tjeckien.
29 maj 2018 18:17
Hur gäller det för resa till USA? Behöver samtliga för/mellannamn vara med på själva biljetten eller räcker det med tilltalsnamnet (även första namnet i passet)? Mitt ena barn har ganska många mellannamn vilket ibland brukar ställa till det då vissa flygbolag enbart har x antal tecken som en får ange.
29 maj 2018 22:41
Citerat från Citronblad:
Hur gäller det för resa till USA? Behöver samtliga för/mellannamn vara med på själva biljetten eller räcker det med tilltalsnamnet (även första namnet i passet)? Mitt ena barn har ganska många mellannamn vilket ibland brukar ställa till det då vissa flygbolag enbart har x antal tecken som en får ange.
Precis, nöj dig med namnet som står först.
9 juli 2018 21:42
@worldofmarie

Hej, jag åker till KOS Grekland med min tjej.

Jag har bokat all-inklusive resa via Tui. Fräcka som de var så ska de ha betalt 600 kr för att lägga till våra mellannamn som jag inte skrev med i bokningen.

Min fråga är alltså: På biljetten står det Erik Andersson, men i passet står det ANDERSSON, HANS ERIK.
- (HANS är mellannamn)

Går det igenom ändå? Är det några problem?
Tack för svar,
9 juli 2018 22:35
Citerat från Gagge123:
@worldofmarie

Hej, jag åker till KOS Grekland med min tjej.

Jag har bokat all-inklusive resa via Tui. Fräcka som de var så ska de ha betalt 600 kr för att lägga till våra mellannamn som jag inte skrev med i bokningen.

Min fråga är alltså: På biljetten står det Erik Andersson, men i passet står det ANDERSSON, HANS ERIK.
- (HANS är mellannamn)

Går det igenom ändå? Är det några problem?
Tack för svar,
Nej, inga problem.
Av Pigoo
6 nov. 2018 18:24
Jag har 2 stycken ö i mitt efternamn, jag brukar skriva med dom, systemet brukar ändra automatiskt på biljetterna sen.
Av Pigoo
7 nov. 2018 01:52
Det verkar vara skillnad på vart man bokar märkte jag nyss när jag bokade direkt på flygbolagets Qatars hemsida, där jag var tvungen att skriva efternamnet som "datatext".
24 nov. 2018 08:56
Känns som att många redan ställt denna fråga, men verkar (?) ju skilja sig från flygbolag till flybolag och vart man åker, så ställer jag också.
Vi ska flyga med TUI från Arlanda till Kanarieöarna. Vi har enbart fyllt i tilltalsnamn på oss själva (jag och min fru) och våra 2 barn.
Jag har dessutom fyllt i mitt tilltalsnamn vilket inte är det som står först i passet. Inga namn ör felstavade och vi har ett väldigt ovanligt efternamn (om det spelar någon roll?)
Kommer vi råka på problem? Om ja, vilken sorts problem? Tvingas köpa ny biljett , inte komma med eller?
24 nov. 2018 17:28
Citerat från Mickeymouse:
Känns som att många redan ställt denna fråga, men verkar (?) ju skilja sig från flygbolag till flybolag och vart man åker, så ställer jag också.
Vi ska flyga med TUI från Arlanda till Kanarieöarna. Vi har enbart fyllt i tilltalsnamn på oss själva (jag och min fru) och våra 2 barn.
Jag har dessutom fyllt i mitt tilltalsnamn vilket inte är det som står först i passet. Inga namn ör felstavade och vi har ett väldigt ovanligt efternamn (om det spelar någon roll?)
Kommer vi råka på problem? Om ja, vilken sorts problem? Tvingas köpa ny biljett , inte komma med eller?
Det blir inga problem.
25 nov. 2018 09:54 (redigerad)
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Mickeymouse:
Känns som att många redan ställt denna fråga, men verkar (?) ju skilja sig från flygbolag till flybolag och vart man åker, så ställer jag också.
Vi ska flyga med TUI från Arlanda till Kanarieöarna. Vi har enbart fyllt i tilltalsnamn på oss själva (jag och min fru) och våra 2 barn.
Jag har dessutom fyllt i mitt tilltalsnamn vilket inte är det som står först i passet. Inga namn ör felstavade och vi har ett väldigt ovanligt efternamn (om det spelar någon roll?)
Kommer vi råka på problem? Om ja, vilken sorts problem? Tvingas köpa ny biljett , inte komma med eller?
Det blir inga problem.
Stort tack för svar!

Och nyss hemkommen så kan jag ju konstatera att du hade så rätt så :)

Tycker dock det är väldigt märkligt av TUI att trycka så hårt på att deras kunder ska göra denna ändring. Men kanske så enkelt att de tjänar bra med pengar på det?
Av Veda78
11 dec. 2018 16:08
Hjälp! Ser att samma fråga förekommit men vill ändå kolla. Bokat biljetter till Usa men endast skrivit tilltalsnamn samt efternamn. Tilltalsnamnet är Veronica men första namnet i passet är Klara . Worldofmarie verkar kunnig- är detta ett problem? Researrangören hävdar att det beror på den som sitter i incheckningen om de kommer låta oss flyga eller inte...
Av Kricken
12 dec. 2018 14:47
Det är ju sorgligt med all oro och besvär det här med namn på biljetter, visum och liknande orsakar. Det är såklart den enskilde resenärens ansvar att se till att det blir rätt, men hur lätt hänt är det inte att ett liten "typo" smyger sig in, eller att något annat ställer till det. Borde inte någon konsumentorganisation ryta till och kräva att man ska kunna göra korrigeringar kostnadsfritt? Eller på andra sätt (tekniskt) förhindra att det ska kunna bli fel. Känns nästan som en affärsidé med de hutlösa avgifter man tar ut för att göra ändringar, om det ens är möjligt.

19 dec. 2018 21:54
Hahaha, vilken röra det kan bli. Jag och min fru ska åka till Clark på Filippinerna om två dagar och har samma problem. Vi ska flyga SAS-Korean Air dit via Zürich och Seoul och sedan hem till Arlanda med Korean Air och KLM via Seoul och Amsterdam. Jag skrev bara Magnus på biljetten istället för Nils Magnus och min frus mellannamn är inte med. Vet inte riktigt hur det kommer att gå. Synd att jag utelämnade mitt första namn antagligen.
22 dec. 2018 16:37
Har bokat resa till mig och min pojkvän till Polen, reser med Ryan Air, vet att de kan vara svåra att ha och göra med. Insåg nu att jag enbart skrivit våra tilltalsnamn i bokningen, varav min pojkväns tilltalsnamn inte är första namnet i passet. Ex;
Namn i passet; Gustav Niklas Erik Nilsson
Namn på bokningen; Niklas Nilsson
Namn i passet; Tanja Lina Andersson
Namn på bokningen; Tanja Andersson.
Kommer detta vara några problem? Någon som vet? :)
23 dec. 2018 09:31
Sitter nu på flygplatsen i Singapore och väntar på sista planet till Filippinerna. Resebyrån kontaktade de olika flygbolagen och det gick inte att ändra eller lägga till namn. Eftersom passen läses av elektroniskt, remsan längst ner på första sidan, var det viktigt att första och sista namnen skulle vara med. Det är vad vi fick till oss. Vi ville inte ta några risker utan avbokade hela resan och gjorde en ny bokning. Det var viktigt för att vara helt säkra på att det skulle gå bra.
Av Enma
7 mars 2019 17:20
Ska till Ryssland och upptäcker att en bokstav på efternamn är fel, att korrigera det kostar nästan lika mycket son själva flygbiljett, ska dessutom ansöka visum. Någon som vet hur noga är ryssarna med detta? Det ska stå typ "Perala" och det står "Perale"

Tacksam för svar
7 mars 2019 18:11
Citerat från Tanja123:
Har bokat resa till mig och min pojkvän till Polen, reser med Ryan Air, vet att de kan vara svåra att ha och göra med. Insåg nu att jag enbart skrivit våra tilltalsnamn i bokningen, varav min pojkväns tilltalsnamn inte är första namnet i passet. Ex;
Namn i passet; Gustav Niklas Erik Nilsson
Namn på bokningen; Niklas Nilsson
Namn i passet; Tanja Lina Andersson
Namn på bokningen; Tanja Andersson.
Kommer detta vara några problem? Någon som vet? :)
Hur gick det för er?
7 mars 2019 18:36
Vi åker först i juli så ett tag kvar, kan meddela hur det gick efter resan sen :)
Av Camyla
3 juni 2019 00:12
Hej,
har bokat en resa med min pojkvän men råkat missa skriva alla namn. Bara tilltalsnamn, mellannamn och efternamn. Vi reser med ett ett ryskt flygpolat (aeroflot), kommer detta bli problem??? Blev lite orolig när jag kom tänka på det.
3 juni 2019 00:36
Har du läst inläggen i den här tråden? Det är samma fråga och samma svar gång på gång...
22 okt. 2019 23:41
Hej!
Panik..
Ser att min dotters biljett är skriven med enkel V i hennes efternam men på passet med W..
Kommer det funka eller kan man ändra biljetten?
29 dec. 2019 15:39
Har bokat en biljett från Stockholm till Hanoi via Köpenhamn och Bangkok. Flyger till Köpenhamn med SAS och resten med Thai Airways.

Jag har felstavat tjejens namn. Istället för Jennie och jag skrivit Jenie.

Har bokat business-resa med hjälp av bonuspoäng och enligt SAS går det inte att ändra utan endast avboka och boka nytt, vilket inte är aktuellt då det inte finns några businessresor kvar.

Någon som har erfarenhet av en felstavning av ett förnamn likt detta?
Av Babs
29 dec. 2019 19:56
Har skrivit min frus namn när vi bokat resa med Thai. Ringde och frågade vad som gäller. Dom godtar en bokstav felstavad. Jag hade skrivit Barbra istället för Barbro. Så det gick bra.