THAILAND-fråga

Av Elinan
12 sep. 2007 09:40
Visningar: 1177
jo jag har en liten fråga om Thailand. Man kan ju inte undgå att folk verkligen verkar älska detta land thailand. "Alla" ska/vill åka dit eller har vart där och ska dit igen osv... Nu är det så att jag och 2 kompisar ska ut och resa i december och mina kompisar är som alla andra väldigt inne på just Thailand. Men är det så bra som alla verkar tycka? VAD ÄR DET SOM ÄR SÅ SPECIELLT MED THAILAND? Vad finns det för alternativ till thailand om man vill uppleva nåt liknande, men inte vill ha en massa svenska turister runt sig hela tiden...?
12 sep. 2007 09:52
Ja du..... maten, vänliga människor och ett fantastiskt klimat och det finns många platser i Thailand där man inte har svenskar runt sig.
Av Volker
12 sep. 2007 14:49
Varför är det så hemskt om det skulle råka vara lite svenska turister på samma ställe? Är väl inget sämre än en drös tyskar eller jänkare?
Lite sprättig inställning tycker jag. Självklart så finns det andra ställen som är väl så bra som Thailand, varför inte åka någon timme extra och landa i Vietnam t.ex. Finns visserligen svenskar där också, men inte lika många än så länge. Något ställe i västindien borde kunna funka annars.
Av Lotta_h
12 sep. 2007 19:51
Jag va i Thailand i 3 månader i våras och det va helt otroligt. Vi åkte under lågsäsong men det va ändå väldigt mycket svenskar och andra turister. Så om du åker i december får du räkna med sjukt mycket svenskar tror jag, men sen kan ni ju undvika de mest turistiga ställena såklart. Har också hört att malaysia ska vara fantastiskt!!
12 sep. 2007 20:30
Människorna, maten, naturen, shoppingen och priserna. Det beror på vart i Thailand ni åker. Tar ni ett charterresemål, så finns det gott om svenskar, reser ni ut till mindre byar och öar, så blir svenskarna färre. Och vad är det för fel på svenska turister??
Av Legusta
12 sep. 2007 22:25
Jag kan snabbt lista 7 saker som gör att folk upplever Thailand som ett superresemål, även om det finns nackdelar där precis som på alla andra resemål runt om i hela världen.

1. Solen
2. Den gröna tropiska naturen
3. Den mycket goda fettfria grönsaksrika maten
4. Det otroligt fina vattnet och stränderna
5. Folket som är så vänliga & hjälpsamma
6. Billig shopping och allt annat
7. Otroligt sköna Spa och massage överallt

Nackdelen kan väl vara den långa flygresan på 11 timmar och att man inte vill hem igen.
Fördelen är att du alltid kan hitta dej något eget, en egen paradisstrand, egen kock eller husa billigt, du kan och har råd att leva som en kung om du vill sväva ut med dina pengar, men du kan även leva snålt (100 kr om dagen med mat & fint rum) och ändå ha det gott.
14 sep. 2007 20:58
Tips Vietnam, Kambodja...........men jag kan starkt fortfarande tipsa om Thailand, Man behöver inte vara där nästan alla andra är, Det är bara o välja.

Happy trip /SIAM
17 juli 2008 02:53
Det är väl naturen,värmen och så lyssnar jag väldigt mycket på vad min "kompis" säger
17 juli 2008 09:11
Thailand är helt underbart, det är det. Folket, maten, solen, värmen, vattnet, shoppingen och för den som vill finns det en hel del att göra, tex snorkla dyka och sen finns det en massa öar att dra iväg till från det stället man är på. En helt egen ö för en dag är väll inte fel?

Men det är svenskar över allt. Men man tänker inte så mycket på dom. Man ser dom bara som turister precis som vi själva. Och sen kan det ju bli ett tillfälle att träffa nya kompisar.

Ett annat alternativ till Thailand är Vietnamn. Sägs att det ska vara ännu finare där än vad det är i Thailand plus att dom ska ha Asien bästa stränder. Men det är inte lika Turistbombat än. Så där fanns det inte lika mkt shopping m.m när jag läste om det. Vi valde nämnligen på att åka tillbaka till Thailand eller åka till Vietnamn. Det blev Thailand en gång till. Och jag tror inte att det blir den sista.
Av Stina_
19 juli 2008 02:49
Citerat från elinan:
jo jag har en liten fråga om Thailand. Man kan ju inte undgå att folk verkligen verkar älska detta land thailand. "Alla" ska/vill åka dit eller har vart där och ska dit igen osv... Nu är det så att jag och 2 kompisar ska ut och resa i december och mina kompisar är som alla andra väldigt inne på just Thailand. Men är det så bra som alla verkar tycka? VAD ÄR DET SOM ÄR SÅ SPECIELLT MED THAILAND? Vad finns det för alternativ till thailand om man vill uppleva nåt liknande, men inte vill ha en massa svenska turister runt sig hela tiden...?
Tack!!
Äntligen någon som inte vill umgås med alla svenskar :)
19 juli 2008 09:26
ja det speciella med Thailand syns väl tydligt i svaren :) ..

Vill ni nu inte ha Svenskar runt er så ta er ut på landsbygden och sök upp genuint thailändskt, men å andra sidan där turisterna finns är det infrastruktur och man kan göra sig förstådd.

Åk ut till byar öar och man kanske inte har språk kunskaper alla gånger, det kanske inte finns elektricitet alla gånger. Man får äta det som finns m.m alla "bekvämligheter" finns väl inte utanför turiststråket.

Men det är å andra sidan det genuint Thailändska som finns "runt hörnet" vilket många aldrig upplever på sin resa dit.

Så ta er ut på upplevelser och det kommer garanterat sitta kvar i minnet..

Peter @ http://www.phuketklubben.se
Av Bpacker
19 juli 2008 13:54
Laos är fint. Varit där två ggr. Dock inga stränder.
Av Lanta
19 juli 2008 17:03
Thailand är speciellt även för mig o det är väl främst värmen,maten o trevliga vänliga människor omkring en. Det finns ju massor av fina platser i Thailand att välja på....
Själv håller jag till på Koh Lanta o där är det paradiset för min del.
Att allt är mkt billigare i Thailand är ju oxå en bidragande orsak att resa i landet. Lätt att ta sig mellan platser,oftast.
Ja det finns många positiva saker med Thailand.

MVH Laila på Koh Lanta.
20 juli 2008 00:03
Indien är ett ställe som jag fastnade för, helt underbart land om man vill ha ut det lilla extra av resan. Personligen bara varit i de norra delen av Indien ännu, men so far good.

Dock så ska det sägas att det är extremt olikt Thailand men men.

Daniel
20 juli 2008 11:44
Kambodja kommer starkare och starkare... En av mina gamla kollegor slutade just som lärare på en hotellskola för underpriviligerade barn i Kambodja (jag tackade nej av olika skäl). Jag följer just Kambodja av det skälet att jag känner en hel del i branschen i det landet (men jag känner å andra sidan en del i Vietnam och Thailand också men Kambodjanerna verkar behöva turistboomen mest).
Av Qupido
21 juli 2008 02:58
Hej Elinan!

Jag hör till den lilla skalan som du säkert aldrig hört talas om. Jag är en av dem som inte gillar Thailand av flera olika skäl. Jag vill börja med att säga att jag inte vill racka ner på landet och jag tycker verkligen att du ska åka dit och skaffa dig en egen uppfattning. Jag tycker dock inte att du ska ha för stora förhoppningar – det hade jag. Alla är ju superpositiva då man bara nämner Thailand - och mycket är ju bra. Klimatet, naturen, maten och kulturen är både intressant och spännande. Här kommer dock en del saker som jag upplevde som dåliga. Landet kallas de ”tusen leendenas land” vilket inte är helt riktigt. Visst, jag förväntade mig inte att alla skulle le hela tiden men var kanske inte beredd på att jag flera gånger under resan skulle stöta på otrevliga och ohövliga personer. Till saken hör att jag är diplomatisk och anpassningsbar till naturen och sällan hamnar i dispyter – men av alla länder i världen lyckades jag med just detta i ”de tusen leendenas land”. Gränspoliserna på den nya flygplatsen i Bangkok visade ingen tillstymmelse till ett leende. Istället tilltalade de turisterna utan att titta dem i ögonen. Alla inresande blev fotograferade och man fick fylla i en blankett och specificera vart man skulle bo, hur länge etc. Att säga att jag skulle backpacka och inte hade bestämt någon resrutt kom inte på frågan – jag skulle prompt specificera ett hotell. Efter några dagar i Thailand blir det tydligt hur allting bara handlar om pengar. Detta kan man märka i andra länder också men det är speciellt tydligt i Thailand. Alla försöker ”blåsa” en – taxichaufförer, restaurangpersonal, säljare etc. När jag och mitt ressällskap satte oss i en taxi och bad om att bli körda till t.ex. centralstationen, körde de oss i regel först till en bordell. Först efter några minuters tjafs körde de en dit man ville. Ofta är det uppgjort. Du hoppar in i en taxi, talar om vart du ska, men de kör dig till en skräddare eller annan affär. Detta gör de för att de har ett avtal som gör att de får pengar eller bensinkupong från affären om de kör dit en turist. När du vänligt men bestämt talar om att du inte intresserad ber de om ursäkt och kör dig till en annan butik istället. Så håller det på tills man ryter till och då brukar man hamna där man vill. Vid det är laget är de så buttra att de i regel inte tar sig tid att köra dig ända fram till ingången/platsen utan lämnar dig 20 m därifrån för att demonstrativt visa att de sura. Plockar de upp en turist stänger de av taxametern. Insisterar du på taxameter vill de inte köra dig. En turist tvingas förhandla om priset vilket öppnar för chauffören att skinna turisten på pengar. Överhuvudtaget måste du förhandla om allting i Thailand – annars blir du skinnad! Nu kanske någon tänker att jag är en snåljåp och att man inte dör av att ge en krona extra. Problemet är att de vill skinna en på hundratals kronor. Bara de får möjligheten. Det är svårt att komma en thailändare in på livet – allting är bara business – pratar de med dig vill de i slutändan bara ha pengar. Jag kunde aldrig drömma om att prostitutionen var så utbredd som den var i Thailand. Trodde att de höll sig till speciella gator – men den fanns där överallt. Den liksom genomsyrade hela samhället. Mot mig som ung vit kille är de ju rätt oblyga dessutom. De grabbar tag en i skrevet vilket kanske tyckas vara lite roligt, så där de första tio gångerna. Men efter tre veckor i Thailand, där de kladdar på en i tid och otid, tröttnar man efter ett tag om det inte är sex man är ute efter. Hoppas jag inte har avskräckt dig. Jag tror att man som tjej är mer fredad och åker man på klassisk charter är det möjligt att du slipper undan från sådant jag beskrev.
Av Sun
21 juli 2008 09:14
laos om du vill ha upplevelse
Av Marilcj
21 juli 2008 14:34
För det första har du inte massa svenskar runt dig hela tiden, har aldrig haft ont av det, det beror ju helt på vart du åker i landet!

Det som är speciellt är framförallt de trevliga människorna, grönskan, naturen, kulturen, sen gör det ju inte mindre ont att allt är så billigt!
Man måste nog uppleva det för att verkligen förstå, jag var själv väldig motståndare mot Thailand (pga prostitution & missär mm) men numera kan jag knappt tänka mig någon annan semesterresa!

Vietnam kan väl vara ett alternativ, de är under "uppbyggnad" men något dyrare och folket är inte fullt så trevliga & hjälpsamma!
Av Qupido
21 juli 2008 19:28
Hej! Jag är en av dem som gärna undviker svenskar när jag är ute och reser. Jag vet att det låter präktigt men på något sätt så känns det inte så ”exotiskt” när man bara hör svenska runt omkring sig, det tar liksom udden av upplevelsen. En bra mix på människor är vad jag föredrar. Jag besökte olika delar av Thailand och i samtliga, förutom Bangkok, kryllade det av svenskar. Det värsta ändå var att det fanns så många handlare, skräddare och inkastare som talade svenska. Jag var ärligt talat helt chokad över att så många talade svenska – överallt. Jag frågade flera skräddare och inkastare om de överhuvudtaget hade varit i Sverige. Många hade varit i Sverige men de fanns även de som hade pluggat hemma just för att kunna fånga in svenska turister. Helt sjukt men samtidigt imponerande! Faktum är att t.ex. Polen känns mer ”exotiskt” än Thailand då det är vanligare att höra svenska i Thailand än där. Thailand är definitivt det nya ”Mallis”. Å andra sidan, är det det man söker så kommer man känna att man har ”hittat hem” i Thailand.
21 juli 2008 20:27
Citerat från qupido:
Hej! Jag är en av dem som gärna undviker svenskar när jag är ute och reser. Jag vet att det låter präktigt men på något sätt så känns det inte så ”exotiskt” när man bara hör svenska runt omkring sig, det tar liksom udden av upplevelsen. En bra mix på människor är vad jag föredrar. Jag besökte olika delar av Thailand och i samtliga, förutom Bangkok, kryllade det av svenskar. Det värsta ändå var att det fanns så många handlare, skräddare och inkastare som talade svenska. Jag var ärligt talat helt chokad över att så många talade svenska – överallt. Jag frågade flera skräddare och inkastare om de överhuvudtaget hade varit i Sverige. Många hade varit i Sverige men de fanns även de som hade pluggat hemma just för att kunna fånga in svenska turister. Helt sjukt men samtidigt imponerande! Faktum är att t.ex. Polen känns mer ”exotiskt” än Thailand då det är vanligare att höra svenska i Thailand än där. Thailand är definitivt det nya ”Mallis”. Å andra sidan, är det det man söker så kommer man känna att man har ”hittat hem” i Thailand.
Hej,
Av ren nyfikenhet måste jag fråga var någonstans du har varit i thailand? Jag har rest landet upp och ner många gånger och aldrig någonsin upplevt det du beskriver...
Sedan kan jag tycka att det är lite präktigt (som du själv skriver) att undvika svenskar när du är ute o reser...Att vilja vara den enda svensk på ett resemål är lite svårt då vi är ett resande folk o besöker gärna många olika länder...man är inte unik bara för att man råkar vara enda svenne på något resemål som annars kryllar av andra turister..
:-)

S*
22 juli 2008 02:00
Citerat från qupido:
Hej! Jag är en av dem som gärna undviker svenskar när jag är ute och reser. Jag vet att det låter präktigt men på något sätt så känns det inte så ”exotiskt” när man bara hör svenska runt omkring sig, det tar liksom udden av upplevelsen.
Inte präktigt, vettigt... Om man undviker "svenska" så finns nog chansen att det är ett mer intressant - eller åtminstone mindre besökt - resemål som kanske inte är så inrutat i folks minne, mentalitet eller whatever...

Men å andra sidan vill vissa ha det så. Igenkänningsfaktorn - på alla plan - är viktigt och bevisar bara att gamla "Sällskapsresan" med Nueva Estocolmo fortfarande är aktuell.

Jag älskar Barcelona fast många åker dit för där vet jag att jag får god mat, dryck, kultur och sport.

Jag umgås inte med andra svenskar oavsett resmål men mest för att jag inte söker deras sällskap. Jag avvisar dem väl inte om någon kontaktar mig men ger mig heller inte tillkänna om någon står bredvid mig.

När jag bodde i Blue Mountains (Australien) hörde jag från en gång "De har Maries Pepparkakor här..." och förundras mest över "Finns det svenskt kaffe på hotellet..."-fenomenet.

Vissa blir saliga på charter (oavsett land), vissa vill umgås med landsmän på gott och ont och... Tja... Kanske inte så upphetsande med det är ju upp till var och en.
Av Homman
22 juli 2008 14:28
Ohj! Vad har hänt?
Vilken fantastiskt städad Thailandsdiskussion! Svidande Thailandskritik som för ett halvår sedan skulle resultera i svinhug och personförföljelser, bemöts nu med sakliga argument. Jag följer med spänning utvecklingen och hoppas hjärtinnerligen att debatten inte spårar ur.
Bobby
Av Qupido
22 juli 2008 19:35
Hej Sussmaya!

Jag var i Bangkok, Koh Samet och åkte sedan till Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao. Jag höll mig alltså till östsidan. Innan jag reste var det många som sa ”ååh, va’ skönt – då slipper du alla svenskar och skandinaver som håller till på Phi Phi och västsidan”. Men ack vad förvånad jag blev över att åtminstone ett tiotal skräddare, handlare och inskastare längs med huvudgatan i Chaweng (Koh Samui) talade svenska. Jag var i Thailand i april – en månad som inte brukar vara den populäraste bland svenskar – ändå upplevde jag att svenskarna var numerärt överlägsna nästan överallt jag kom. Nu låter det ju nästan som att jag får krupp om jag skulle stöta på en svensk utomlands men så är det verkligen inte. Och visst tycker jag det är lite häftigt att höra thailändare som aldrig satt sin fot i Sverige tala svenska. Jag fattar även att jag inte kan vara den enda personer från Sverige på ett resmål – men på något sätt blev jag så överväldigad av mängden svenska turister, menyer som står på svenska, thailändare som talar svenska, barer och hotel som drivs av svenskar osv. Det liksom tog udden av resan. Fick nästan känslan av att jag var i Sverige fast det var lite varmare.
Av Homman
22 juli 2008 19:38
Jag är så glad att jag är svensk. Ho, Ho.
23 juli 2008 09:24
Thailand är underbart!! Och visst har det blivit enorm tillströmning av Svenskar dit. Men det går att hitta ställen med mer eller mindre svenskar/turister.

Jag har varit i Bankok, Phuket, Krabi och seglat bland Similanöarna. Bankok är stort, mycket folk, mycket bilar, varmt och klibbigt. Värt att ta ett par dagar där för att kolla in de fantastiska templena, känna av storstadspulsen och gå på marknad.

Phuket var jag bara en natt. Det tyckte jag var väldigt turistigt. Gillade inte det. Efter en vecka på havet bodde vi i Ton Sai som ligger mellan Ao Nang och Railey beach. Många bor där för att klättra i de enormt bra klätterlederna som är där. Jag provade på, vilket var väldigt roligt. Det är en lugn stämning ¨på denna lilla strand. Billigt boende!! tog ca 10 minuter att ta lontailbåt till Ao Nang om man ville ha lite mer civilisation, shopping och fler restauranger.

Det som jag tror folk gillar med Thailand är att det är varmt, soligt, avslappnat och BILLIGT!!! Maten är jättebilligt. Roligt att beställa in flera rätter och dela på om man är några stycken.

Men vet inte om jag kommer att åka tillbaka. Det finns ju så mycket annat i världen att titta på.....:)