Thailand eller ej?

Av Ukunda
29 apr. 2010 11:23
Visningar: 1402
Har en biljett för familjen till Bkk i slutet av juli. Eftersom vi varit många gånger i Thailand har vi också varit med om flera oroligheter,dvs demonstrationer etc.genom åren i närhet till vår avresedag. Nu känns det på ett annat sätt. Den här gången tror jag inte att det "blåser över" på några få veckor. Vi trivs mycket bra i Thailand och vill egentligen helst dit men jag inser att så som läget nu utvecklas är det kanske dags att kika på alternativ. Hur resonerar ni andra som befinner er i samma situation? Jag är inte naiv och omedveten om de politiska förhållandena i Thailand. Vi är inte ute efter att roa oss och shoppa i ett pågående inbördeskrig. Jag har läst flera andra trådar med ganska hätska inlägg. Det enda jag vill med den här diskutionen är just att diskutera och höra kloka ord om hur ni andra ser på er kommande Thailandsresa. Just nu är det ju lugnt i resten av landet men eftersom jag läser Thailändska tidningar varje dag ser jag en oro för att det kommer att sprida sig,befogad eller ej vet jag inte. De närmaste dagarna blir kanske avgörande.
Jag har svårt att se att flygplatsen som är en jättehub i Asien skulle stängas men ingen vet ju hur det skulle se ut om det nu skulle bli inbördeskrig. Då står man där med en ev.transferbiljett. Vårt försäkringsbolag Vesta kan tänka sig att betala tillbaka pengar för biljett till Bkk men endast om UD fortfarande avråder dagarna före avresa och då är det ju för sent att se sig om efter alternativ. Jag vet att allt detta är i-landsproblem så det behöver ingen berätta för mig. Jag lider verkligen med det Thailändska folket. Vi är ju bara oroliga för vår semester. Men ändå.... den är nog så viktig för oss.
Av Bengtar
29 apr. 2010 12:30
Jag ser ditt problem tydligt.
Jag hade ursprungligen en ide om att stanna i Bangkok ett par dar som overstay på färd mot Singapore den 17;e augusti.
Jag har ändrat så att det blir transit i stället.
Jag har biljett på Thai, och dom ingår i Star alliance så om Bangkok stänger får dom fixa annan route.
Just nu har rödstjortorna vädjat till EU om övervakning av vad som händer.
Thailands utrikesminister "vill inte ha utländsk inblandning" utan säger att dom ska "lösa det med lagens hjälp".
Han säger också att de röda inte vill komma till förhandling så det är nog rätt låst för tillfället.
Jag har valt att i god tid ändra mina avsikter för att ha utrymme för kommande problem.
Av Ukunda
29 apr. 2010 12:58
Tack Bengtar för kloka ord! Jag hade gjort exakt detsamma om jag hade en fortsatt biljett som du nu har. Vi flyger också Thai . Jag funderar nu på vad som kan hända om vi väljer att köpa till en transitbiljett med dem. Frågan är också vart i så fall. Vi svenskar är visst inte så välkomna i de muslimska delarna av Malaysia sas det i P1 för någon dag sen. Orsaken är förstås Rondellhundshistorien. Svenska flaggan har bränts bl a. Vi har besökt Malaysia vid flera tillfällen både öst och väst och jag har mycket positiva erfarenheter.Vietnam kanske som är ett för oss nytt land? Bali i repris? Inte lätt att ta ställning till vad man ska göra. Som sagt,Thailand var vårt mål.
Jag läste i dagens tidning att det är svårt att ta sig in i staden på grund av alla avspärrningar,särskilt kring Don Muang. Det bildas också långa köer till flygplatsen som innebär bl a förseningar i bränsletransport. Detta kan medföra kraftiga förseningar i flygtrafiken etc etc. Fler tankar från er alla i samma situation välkomnas.
Av Thorgu
29 apr. 2010 22:37
Ukunda, du önskar information om Thailand och om du ska resa dit nu. Bra information hittar du på internet. Googla på "UK Foreign & Commonwealth office." Där varnas Britiska medborgare för att besöka Thailand just nu. Det gäller hela landet. UD har inte varnat Svenska medborgare annat än för Bangkok och vissa provinser i "deep south", men man vet inte om andra länder snart följer samma rekommendationer som för Britiska medborgare. Läs Thailandska tidningar och kolla på internet, så får du en allsidig uppfattning av läget som är labilt just nu.
Av Begesk
30 apr. 2010 12:02
I onsdags dödades en soldat - sannolikt av missriktad eld från de egna leden - i sammanstötningar mellan myndighetsstyrkor och demonstranter i utkanten av Bangkok. Demonstranterna tillhörde en grupp på 1.000 -2.000 lätt "rörliga" rödskjortor. Totalt har 27 personer dödats under de senaste veckornas oroligheter. Det är inte turisterna som är målgruppen i Thailand, borträknat södra delens provinser, men ett misstag har ju begåtts ett bar gånger tidigare, där turister av "misstag" har dödats. Man kan inte veta hur lojala de respektive sidorna är. En del vill uppenbart ha ett kaos. Regeringen måste också nu visa att de klarar upp situationen och hårdare tag kan givetvis vara förödande.

Man kan räkna med att oroligheterna ligger och "pyr" i övriga områden i landet. Det har varit en rad incidenter som bekräftar det.
Thailand har haft många demonstrationer sedan 2006 och varje år har det mer eller mindre urartat vid flera tillfällen. Korruption och makt å ena sidan och en hungrig arbetande bonde, med kanske kommunistiska förtecken, å andra sidan, är ingen bra mix.

Ukuna:s resa skall påbörjas i juli månad så det är väl bara att avvakta och under tiden arbeta fram ett alternativt resmål, som passar med väderleken under den tiden.
Bengtas förslag om att bara ha Bangkok som transit, är väl ett klokt alternativ. Mitt förslag är, i så fall att inte välja bort Thai, som flygbolag. Det känns säkrare att ha ett bolag "rätt igenom".
Jag kan förstå din oro, men efter regn kommer sol.
Lycka till!
Av Begesk
30 apr. 2010 12:12
De här rättigheterna har du alltid, oavsett orsaken till att ditt flyg blivit inställt, men just nu kan du inte luta dig mot denna information, men kan ändå vara bra att ha med sig på din planeraden resa. Möjligen undantaget då du använder ett asiatiskt flygbolag???

INFORMATION:
"Du har rätt att lämna två meddelanden till din destinationsort per telefon, email eller fax.
Du ska erbjudas gratis mat och dryck under väntetiden.
Om ditt flyg försenas en eller flera nätter ska flygbolaget betala hotell och transport till och från hotellet.
Ställs ditt flyg in har du rätt att välja mellan pengarna tillbaka eller att de bokar in dig på ett nytt flyg som passar dig.
Dessa rättigheter har du alltid vid inställt flyg förutom vid extraordinära omständigheter. Vad som är extraordinära omständigheter bedöms från fall till fall men några exempel på vad som kan vara extraordinära omständigheter är politisk instabilitet, väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga, säkerhetsrisker, oförutsedda brister i flygsäkerheten och när det pågår strejker som påverkar verksamheten för flygbolaget."

Källa: Konsumentverket

Diffinitionen på: väntetiden framgår inte. ...... "från fall till fall" ........ ?
Av Ukunda
30 apr. 2010 17:49
Tack för alla svar. Jag har nu läst vad brittiska UD säger till sina medborgare. De avråder just nu från alla icke-nödvändiga resor till hela Thailand. Det återstår att se vad vårt svenska UD tar för beslut. Det kan ju kanske ha att göra med olika hotbilder mot olika nationer men just i det här fallet tror jag inte det då konflikten bara rör Thailändare. Är det bara jag som har samma dilemma ? Jag undrar om det sker många om/avbokningar med anledning av det politiska läget i Thailand. Vist vore det bra att fortsätta resan med Thai men de är ju 4-5 gånger så dyra som tex Air Asia. Jag har inte obegränsad semesterkassa och anledningen till att vi reser till Thailand är att där får vi mycket för våra pengar. Vi reser alltid enkelt med ryggsäck och bor billigt men bra. Jag tvekar fortfarande...
Av Sockra
30 apr. 2010 22:19
Hej

Har pratat med vårat försäkringsbolag Trygg Hansa och de betalar bara ut ifall någon av oss blir sjuk eller skadad. Dom bryr sig inte alls om UDs rekommendationer, även om det går ut en avrådan gällande hela Thailand. De betalar heller inte ut om man åker dit och blir skadad.....
Pratade med AOB Travel och de har heller inget ansvar i frågan. Ringde då flygbolaget Berlin Air som var väldigt tillmötesgående och trevliga. Dom kommer om läget fortsätter att boka om vår biljett till t ex Phuket eller boka om biljetten längre fram. Så nu känns läget iaf inte hopplöst, vi får en resa vid senare tillfälle ifall striderna i Bangkok fortsätter.
3 maj 2010 16:10
Vi skall till Koh Samui via Bangkok 18 juli med Thai Airways.
Vi bokade flygbiljetterna genom Odenresor.
det står på biljetten att den är ej ombokningsbar - vad händer då ifall kriget bryter ut?
Vet inte heller vad vi bör göra.
Helst skulle vilja resa via Phuket, men dit går inga plan direkt från Sverige.
Fritidsresorna flyger inte till Thailand på sommaren.
Är det någon som vill ge några råd?
Jag har mejlat till Odenresor och frågat om vi kan ändra våra biljetter, men de svarar inte, vi har betalat och då är vi inte längre deras kunder.
Margareat
Av Ukunda
3 maj 2010 21:29
Trist! Jag har annars bara gott att säga om Odenresor som vi anlitat flera gånger- dock inte i år. Mitt tips är att ringa deras Gbg kontor där de varit mycket hjälpsamma. Vi har också en Thaibiljett den 19 juli-dagen efter er. Vi har köpt den genom ett annat bolag men det gäller samma för oss som för er. Vi kommer att få vår resa tillbakabetald av vårt försäkringsbolag men bara om det är samma oro som idag och Ud avråder de närmaste dagarna före vår avresa. Jag skulle vilja ha möjlighet att av/omboka redan nu. Vi kan inte riskera att förlora alla våra pengar. Vi kan inte heller riskera att hamna i ett inbördeskrig-det kan ingen. Just nu funderar vi på möjligheten att boka till en transfer från Bkk men det kostar mer pengar och vi har idagsläget inte någon konkret plan för vart. Vi vill helst då vidare till Filippinerna där vi inte varit tidigare men det är långt...och dyrt....Gå gärna in och läs vad foreign office UK säger till sina medborgare-ingen uppmuntrande läsnng om terroristhot och elände i hela Thai. Håll gärna kontakten!
Av Mette
5 maj 2010 23:14
Jag åker till Bangkok om 4 veckor. Och så som det ser ut nu så verkar det gå mot en fredsam lösning.
Har kontakt med en thailändare där nere & hoppas att han kan hjälpa mig.
Av Ukunda
16 maj 2010 18:55
Tyvärr känns tråden jag startade aktuell igen..... Hur tänker ni all ni som liksom jag sitter med en biljett till Bkk nu eller under sommaren?
Av Modano
16 maj 2010 22:11
Hej, Ska åka i morgon , måndag 17:e. Så länge inte UD eller Svenska Ambassaden avråder till annat än att inte stanna i Bangkok så åker vi.
Men visst det är ju inte utan lite oro, ska ner till Rayong området där är det nog rätt lungt. Men man ska nog ta sig från flygplatsen fortast möjligt. Sedan får
man ju hålla koll på webben om vad som händer o sker. Åker ni charter så håller arrangören reda på allt åt er men om ni reser på egen hand kan jag rekomendera att
skicka lite uppgifter om tele ev mail till svenska ambassaden i Bangkok ( finns länkar på deras sida) så de kan nå er om det "skiter sig".
Jag tror nog att det löst sig till slutet på juli men man vet aldrig.. Ha ialla fall en trevlig resa, det ska vi ha../ Magnus
Av Ukunda
16 maj 2010 22:34
Trevlig resa! Nej,vi åker inte charter utan fixar alles på egen hand. Känns konstigt att semestra i ett land på gränsen till inbördeskrig. Läs gärna vad Foreign Office UK råder sina medborgare till...ingen trevlig läsning. Jag har aldrig känt av terrorhot i Thailand. Kanske varit naiv och inte velat se,vi tänker i alla fall hålla koll på utvecklingen och vara öppna för andra resmål. Men så är det ju också så att vi älskar Thailand och det känns overkligt att det är som det är just nu. Jag har svårt att ens föreställa mig centrum runt MBK som en krigszon.
17 maj 2010 00:41
Rent krasst tror jag att de thailändska myndigheterna inte vill ha upprepning på den tidigare okupationen av den internationella flygplatsen.
Alltså är det nog än så länge inte så riskfyllt, men naturligtvis måste man vara väldigt uppmärksam på vad som händer.
En annan faktor som också är viktig är ju hur/vilka ombokningsmöjligheter man har på sina flygbokningar.
Man bör också tänka på är att ALDRIG hamna i stora folksamlingar.
Tror också att detta som nu händer är en västanfläkt av vad som kommer att hända när inte deras kung längre finns.
Han är en otroligt sammanbindande länk i kungadömet Thailand.
Jag vill nämna att ovanstående är skrivet utan några som helst aspekter på mina tankar om vad som händer i Thailand (som jag älskar).
Ingemar
Av Joakimn
17 maj 2010 15:47
Kanske tid att överväga om det är lämpligt att "stödja" en diktartur som i nuläget ha skjutit ihjäl C:a 25 civila
på huvudstadens gator? Vi borde kanske sända en signal om att detta inte är godkänt? Att helt enkelt inte åka dit på ett antal år.
I vårt land skjöts det ihjäl 6-8 personer i Ådalen 1931.. Detta klassades som ett enormt felsteg redan då..var går gränsen 2010.
Av Ukunda
17 maj 2010 16:41
Ja Joakimn visst har du rätt i det du skriver. Men så tänker jag på alla de Thailändare jag träffat genom åren som faktiskt tjänar sitt levebröd på oss. Vem köper nu deras Phad Thai från vagnen på gatan? Vad händer med alla dem som normalt sett jobbar i de avspärrade områdena i Bkk-förmodligen blir de utan lön (gissar bara )
Svårt att veta om det ger någon effekt att helt enkelt bojkotta Thailand som resmål. Då ska det vara "worldwide" så det känns. Det tråkiga är att man då förmodligen krossar många thailändares ekonomier och det kan bli svårt för landet att återhämta sig. Personligen överväger jag starkt att välja annat land men det beror på det jag tidigare skrivit: svårt att semestra i ett inbördeskrig med gott samvete och lugna nerver.
Jag sörjer med det Thailand och det folk jag älskar.
Av Thorgu
17 maj 2010 17:29
Du Joakim, jag var inne på samma tankar. Kan detta som sker i Bangkok, Thailand hända eller har hänt i Sverige. Jag tog Wikipedia till hjälp och gick 79 år tillbaks i tiden till Skotten i Ådalen. Fem personer skjutna av militären. Sverige delat i två fraktioner: De borgerliga och de vänsterinriktade. Jag noterade värdeladdade ord som: Lönesänkningar, streikbryteri,sympatistreiker,blockad, osv. Det är just detta som händer i Thailand nu. Bönderna kräver THB 10000 för ett tonn ris i stället för nuvarande pris på ca THB 6000. Den som till areal räknas som storbonde i Sverige, är fattigbonde i Thailand med motsvarande areal. De som inte har land i Thailand är ännu fattigare. Ur dessa förhållanden gror missnöye och hat mot överklassen som består av ca 200 familjer som är mycket rika. I Sverige finns minnet av Ådalen fortfarande. Det har till och med gjorst film på händelserna. I Sverige hatar man inte den som tillhör de som har lite mera, utan vi finns sida vid sidas i samförstånd. Och vi tar emot turister med glädje. Tror inte at thailändare är mycket annorlunda. Även om det finns sprickor i thailändska samhället nu, kommer dessa fyllas igen och turister kan åter komma till landet och känna sig trygga. Nu är min strategi att köpa biljett i sista stund för att kolla läget. Sedan stannar jag i landet max en månad som en försiktighetsåtgärd ifall situationen skulle ändra sig. På sikt vill jag stanna i landet vinterstid som tidigare. Jag tror det finns hopp för Thailand på sikt.
Av Bibby
17 maj 2010 23:30
Orkar inte läsa allt som ni ältat men hur svårt kan det vara????

En park med lite omgivning är allt att undvika, hur svårt är det????

Jisses.....

Edit:

Skummade igenom de närmsta inläggen och de var väldigt politiska, är det ok nu på RG?

Elände att de ockuperar (de officiellt kända, bland charterturister) shoppingställen, då kan ni ju inte köpa er Lacoste-kopia.... buhuhu...
Av Perjac
19 maj 2010 22:22
Hej...
Jag hade för ca 7-8 år sedan Thailand som mina drömmars resmål, lugnt & avslappnat, nu är det överbefolkat med mycket stökigheter.
Även priserna har stigit & dubblat sej självt några gånger sedan dess pga av tillströmmande turism som varit enorm.
Jag & min familj har de senaste 7-8 åren rest årligen en månad kring jul till Filippinerna, de senaste tre åren har vi koncentrerat oss till Bohol - Panglao Island & vi planerar även kommande jul i Panglao. Det är väldigt trevliga människor på alla sätt & hela Bohol känns väldigt tryggt & avslappnat & det är lagom mycket folk om man håller sej från Manila, priserna är låga & man har råd att unna sej det man önskar & lite extra utan att man behöver tänka på vad det kostar & om man har råd.
Senast bodde vi på Alona Studios som har 4-5 minuters promenad till Alona Beach, det är Svenska ägare & mycket hög standard på lägenheterna & personalen är väldigt trevliga & tillmötesgående, tex dom bad om att få vara barnvakt gratis. För oss är valet givet, det blir Panglao Island, men vi bör nog boka lite tidigare än vanligt kan jag tänka mej pga oroligheterna i Thailand som råder, alla vill ha en trygg & avslappnad semester.
Mindanao tillhör södra Filippinerna & södra delen av Mindanao är det "oroligt" till & från, men dit måste man inte åka, det finns 7.107 öar i Filippinerna.
/Per Jacobsson
Av Begesk
20 maj 2010 10:04 (redigerad)
Bibby skriver tufft och kallt:
"Orkar inte läsa allt som ni ältat men hur svårt kan det vara????

En park med lite omgivning är allt att undvika, hur svårt är det????

Jisses.....

Edit:

Skummade igenom de närmsta inläggen och de var väldigt politiska, är det ok nu på RG?

Elände att de ockuperar (de officiellt kända, bland charterturister) shoppingställen, då kan ni ju inte köpa er Lacoste-kopia.... buhuhu..."

Jag vet inte om du skriver för att belysa hur viktigt det är att köpa en Lacoste-kopia för oss turister(så sluta att bråka era dumma rödskjortor) eller om du vill berätta för oss vilken härligt tuff kille du är. Får du en kula i huvudet så drar du ut den med tänderna? Inte sant?
Eller vill du "bara" ge en lägesbeskrivning på "demonstrationernas krigszon", som egentligen inte är mer än "politiskt" show.
Jag är tämligen säker på att varken du eller jag har en så klar bild över situationen så att vi kan kartlägga den. Det är uppenbart någon som finansierar "demonstrationen" och vi har å ena sidan ett fattigt folk som levde på hoppet om en demokrati och å andra sidan maktgalna som i egen sak skall vinna fördelar. Thailand har en liten klick maktgalna som skaffat sig en position att sätta sig på "folket". Så är det i de flesta diktaturer och dit räknas Thailand. Vi egoister vill inte se den verkligheten för det stör "paradis resor" för oss, mig och alla mina bortskämda barn.
Vem bevakar exempelvis Burma/Myanmar med samma intensitet som vi skönmålar Thailand.
Och det är en myt att thailändarna ler mer än andra. Thailands folk är vänliga för det lever på att vara det och är våra slavar när vi betalar dem.... men en hungrig thailändare är lika "Djävlig" som folk i allmänhet. Ta ifrån ditt barn glassen så märker du snart vad jag menar.
Jag lider med båda ländernas invånare och skäms för att vi människor är så egoistiska och giriga. Jag kan tillägga att jag lever inte själv som jag "lär ut". Tyvärr!! .... men jag har ambitionen och "jobbar" på det.
20 maj 2010 10:46
Begesk citat:
"Ta ifrån ditt barn glassen så märker du snart vad jag menar."

Det stämmer vilket liv det blev. Ungen brände upp huset! Nu förstår jag varför thailändarna är så arga. De har blivit berövade på sina rättigheter och drömmen om demokrati har gått upp i RÖK.

Man bör överväga att åka till Thailand, sök annat RESMÅL!
20 maj 2010 14:43
Citerat från begesk:
Jag vet inte om du skriver för att belysa hur viktigt det är att köpa en Lacoste-kopia för oss turister(så sluta att bråka era dumma rödskjortor) eller om du vill berätta för oss vilken härligt tuff kille du är. Får du en kula i huvudet så drar du ut den med tänderna? Inte sant?
Nu har ju inte jag någon längre utbildning i medicin men det låter extremt avancerat att dra ut en kula ur sitt eget huvud med tänderna.
Av Thorgu
20 maj 2010 15:32
Tror begesk menar att det är bara att ta ut löständerna och dra!
20 maj 2010 17:17
Citerat från thorgu:
Tror begesk menar att det är bara att ta ut löständerna och dra!
Jaaaaaaa... Såklart.

Vet inte om jag tycker det är så tufft då'rå. Inte direkt som när Rambo sydde ihop sin egen arm.

Men jag kanske är fel person att uttala sig. Jag bokar operationsbord och nedsövning t o m för småstickor under naglarna.
Av Begesk
20 maj 2010 19:20 (redigerad)
Citat: "Men jag kanske är fel person att uttala sig. Jag bokar operationsbord och nedsövning t o m för småstickor under naglarna."

Till Robbowan: Ja, nu handlar det om män som fyller ut tröjan och kreativa nog att enkelt plocka ut en kula i huvudet. Jisses..... vad är problemet?? :=)
Jag fixar inte det heller så därför undviker jag naturligtvis Thailand, .... just nu och en bit framåt .... i tiden??

Får vänta med mina inköp av Lacoste-kopia. "Sånt är livet" (Sjunger en sång och tänker på de stackars thailändarna)
Gör rödskjortorna rätt? Kunde de gjort på annat sätt? Ja frågorna hopar sig. ....... men jag kommer att välja annat RESMÅL.
Av Begesk
20 maj 2010 22:32
Länken som Perjac påvisar bekräftar tyvärr bara att Thailand är på väg mot ett inbördeskrig om inget görs inom några dagar. Det är förödande att "plocka glassen från barnet" och likaså att låta "makten" sätta sig på folket. Det lär finnas "prickskyttar" i byggnader som skall skapa osäkerhet i BKK. Man använder sig av den brända markens kända taktik när man med en pistol riktad mot huvudet tvingas att tillfälligt dra sig tillbaka. De leende folket är nu arga, besvikna, ledsna och leendet är utbytt mot vrede. Jag känner för dem men kan bara "titta på" men på på behörigt avstånd. De lär nog själva få lösa den "låsta" positionen. Thailand har aldrig tillåtet att någon blandar sig i och har inte i likhet med många andra länder varit kuvade. Kolla deras nationalsång!!

Regeringen och den skröpliga kungen har ett järngrepp och armen är på deras sida. Vi får se hur länge den situationen varar?? Även soldaterna har en hjärna och släktingar som är hårt drabbade...... men också affärsfolk, som nu mister en stor turistinkomst.

Välj annat RESMÅL..... för säkerhets skull!!....... och för era barns skull!!

Thailands regering är - så vitt som jag förstår - heller inte folkvald.

Hoppas på nyval!
Av Stridh
22 maj 2010 17:53
Enligt mina vänner i Bangkok är läget lugnt just nu, de har börjat städa upp i staden. "Rödskjortorna " börjar dra sig hem till norra/nordöstra delarna men läget kan när som helst ändras så klart, Thailand är i en extremt skör politisk situation just nu som i det långa loppet inte är hållbar, dock har hela konflikten pågått i många år nu, vilket inte hindrat turister innan...

Jag åker själv till Bangkok den 5 juni och känner just nu inga tveksamheter, man måste bara ha huvudet med sig och se efter vad man gör och vart man åker. Om det blossar upp igen, åk vidare från flygplasten till någon annan ort, när det var som värst sa thailändare till mig att inte lämna flygplatsen om jag ändå valde att åka.
25 maj 2010 06:26
Citerat från begesk:
Gör rödskjortorna rätt? Kunde de gjort på annat sätt? Ja frågorna hopar sig. ....... men jag kommer att välja annat RESMÅL.
Tja, oavsett on nyval kommer eller ej...

Den nuvarande (gulskjortestödda) regeringen är inte folkvald (om man inte skall se deras motsvarighet till vår riksdag(?) som vald av folket och med andra ord motsvarar folkets vilja) och rödskjortornas alternativ är genomkorumperade personer som vinner röster med allmosor åt "folket".

Oavsett vilken regering - Gul inkuppad eller Röd via "köpta röster" - har vi nog inte sett det sista av stridigheter.
Av Begesk
25 maj 2010 10:18
Robbowan konstaterar: "Oavsett vilken regering - Gul inkuppad eller Röd via "köpta röster" - har vi nog inte sett det sista av stridigheter."

Vem vann?

Om man summerar bedrövelsen så återgår nu livet till det "normala". De sista resterna städas bort, men utegångsförbudet nattetid är förlängt i 23 provinser, 36 eller mer större byggnader står öde eller är i ruiner efter brand (stora affärscenter och butiksgalleria), 88 människor har dött och cirkar 2 000 har skadats. När man skriver skadad så är inte omfattningen klarlagd. Att sedan miljoner kuvade människor lider är också svårt att konstatera. Här finns stora mörkertal.

Den ekonomiska tillväxten har i princip stannat av och Thailands ekonomiska bas har stjälpts. Det är en kuliss som visas upp. Hade det inte varit så att Thailand hade så vacker natur så skulle ingen med gott samvete åka dit för att låta, som mig och mina bortskämda barn, njuta av andras olycka. Thailand har verkligen hamnat i en rävsax med giriga människor från alla håll. Vem som är bandit är väl kamouflerat....... i alla led!!

Tiden kommer att läka såren, men ingen kan väl idag njuta av gå på Bangkoks gator helt oberörda av vad som sker. Kuvade människor som har fråntagits sina rättigheter eller å andra sidan, finansierade upprors, som har betalats av andra maktgalna. Vem avstår inte att åka till detta land? ................... i alla fall till liken hinner kallna.
25 maj 2010 15:29
Det är som jag (flera) sagt förut. Så länge ett land har vackra naturtillgångar och ett behagligt klimat kommer folk att ha överseende med (milt sagt) tveksamt politiskt och socialt klimat.

Man är sig själv närmast.

Frågan är ju sedan om folket gynnas av att folk tar ett social(politisk)t ansvar och bojkottar i förhoppning om att yttre tryck skall förändra en intern situation eller om det är bättre för ett lands folk och dess utveckling att turistvaluta faktiskt flödar in i ekonomin.

.
25 maj 2010 19:27
"Man är sig själv närmast."

Ja så är det nog??!

Det är som att krama Hitler eller Saddam. Bara vetskapen vad de har pysslat med bjuder emot. Och skall man fara på semester skall man må bra både inom och utom sig.
Av Mpc
25 maj 2010 19:30
Citerat från signal99:
"Man är sig själv närmast."

Ja så är det nog??!

Det är som att krama Hitler eller Saddam. Bara vetskapen vad de har pysslat med bjuder emot. Och skall man fara på semester skall man må bra både inom och utom sig.
fan va klok du var i det svar klapp klapp *L*
25 maj 2010 20:30
Citat från Mpc: " fan va klok du var i det svar klapp klapp *L*"

Nej gentleman. Jag är bedrövad. Tänk vilka goda förutsättningar man har i Thailand och så sätter man sig på sitt egna folk. Tack gentleman för att du ler åt mitt inlägg.