Thailand

3 jan. 2014 19:17
Visningar: 566
Jag skulle vara oerhört tacksam på restips i Thailand!

Skulle vilja stanna några nätter i Bangkok och sedan göra mitt livs underbaraste resa med min familj, maken och tre barn på 12, 13 och 16 år! Några nätter vill vi bo lyxigt och några nätter lite enklare! Vi vill uppleva natur och djur men också sola och bada och kritvita stränder med blått hav! Vi snorklar bara.
Jag tar tacksam emot resrutt, eftersom jag är helt nybörjare på Thailand!
Hört att Koh Lipe och Railey Bech är OK! Det får gärna vara lite mindre turister!
Gärna också tips på bra Hotell i Bangkok!
Av Marilcj
4 jan. 2014 15:10
Hur länge har ni tänkt vara borta?
Av Marilcj
5 jan. 2014 08:57
Då hade jag hellre riktat mina blickar mot öst, Rayhong, Koh Chang, Koh Samet och alla andra öar utanför den östra kusten, mest med tanke på restid, så vidare inte era tankar är att förflytta er m flyg även inom Thailand....2-3 v är ingen lång tid.
Peninsula är ett kanon hotell vid floden i BKK, inte fullt så fint men ändå ett kanonhotell hittar ni i AsiaHotel o de har dessutom promenadavstånd till MBK, Siam center mm och SkyTrain perrong direkt i anknytning ti hotellet och bara en station fr där AirPort Link kommer in fr flygplatsen.
5 jan. 2014 15:47
Tusen tack för toppen svar! Om man kan tänka sig att flyga inrikes, vad är dina förslag då? Vet du om det är dyrt att flyga inrikes?
5 jan. 2014 16:27
2011 åkte vi på en fantastisk resa, vi flög till bankok bilade ner till pattaya o sov där två nätter för att komma in i thailandstiden. sen bilade o båtade vi till koh chang, hyrde ett superfint hus uppe i klongson. två veckor senare flög vi till koh lanta, där vi bodde på long beach o lite klongdao, sen tog vi en vecka i aonang, bolade till phuket o bodde på ett sunwing hotell på kamala beach ( för att barnen ville det), sen flög vi till koh samui o var där i två veckor. vi avslutade med tre nätter i bangkok o var supernöjda. killarna var då 1,4 o 6 år
5 jan. 2014 16:33
Åh, låter underbart! Skall kolla upp rutten! Verkar som att ni har hittat några fina pärlor! Bokade ni på nätet innan ni åkte, eller när ni var där? Bokade ni inrikes flyget iförväg?
Av Marilcj
5 jan. 2014 17:07
Air Asia är väl att föredra och inte speciellt dyrt i svenska ögon men jämför man med vad en Vipbuss kostar i Thailand blur det ju en del.

Rekommenderar belltravelservice o deras bussar som går direkt fr flygplatsen till Pattaya, VIP buss o kostar bara några 100 bath, bekvämt o enkelt, men boka i förväg.
Nu är ju smaken som baken, men personligen hade jag inte stannat i Pattaya utan fortsatt till betydligt mysigare o lugnare Rayhong.
Bangkok står kvar på hemvägen oxå så varför inte avsluta m någon natt där istället.
5 jan. 2014 21:00
Hej
Har åkt som par för första gången för mer än tio år sedan och nu sista åren med familjen. Har två barn sex och sju år. En gravt funktionshindrad kille med rullstol och extra allt men ändå har vi fastnat för detta underbara land. Visst finns det baksidor, korruption, skojare och annat men jag får aldrig nog av Thailand. Vi åker dit nu nästa måndag i tre veckor. Denna gång skippar vi Bangkok, var där med barnen för två år sedan och finns hur mkt som helst att göra.
Jag tror beroende på hur resvan man är att är det första gången i Thailand eller Asien att man ska mjukstarts lite, alltså jag skulleinte börja i Bangkok.
Vi åker till ön som alla skriver skit om, PHuket, men vi gillar den ön och funkar bra i vår sits med rullstol. Visserligen är vi inte främmande för att bära osv.
Vi väljer att boka egen lägenhet norr över på phuket. Gillar området kring Surin, bang tao och kamala.
Jag skulle gärna tipsa om smultronställen men visst det är mkt turister där nu, vi gillar railay beach nere i krabi och att vada över vid chicken island är heller inte fel. Hoppas ni får en toppenresa.
5 jan. 2014 22:13
Åh tack snälla för svar! Jag tycker det är underbart att läsa om allas erfarenheter! Njut av er resa och vad starka ni är som åker så långt med ett handikappat barn! Tack för fin info!
Av Marilcj
6 jan. 2014 05:19
Citerat från Nyfikenpåäventyr:
Kan man boka Vipbussen hemifrån via nätet?
Ja för att vara på säkra sidan att komma med, de tar bara 24 pers men har 6-8 avgångar/dag.
Vi tabbade oss på det nu när vi kom ner i dec o tyckte att redan i början av dec behöver man inte boka, men tji!
Vårt plan landade 11.30 o nästa avgång var 13.30 som var full o sen 16.30 så vi tog en taxi istället, vilket blev nästan 3000 bath mer.
Bokas på hemsidan för Bellatravel
9 jan. 2014 21:48
Hej igen Marilcj,

Vilket av de tre ställen som du nämner ovan, skulle du rekommendera?
9 jan. 2014 21:55
Citerat från Marilcj:
Citerat från Nyfikenpåäventyr:
Kan man boka Vipbussen hemifrån via nätet?
Ja för att vara på säkra sidan att komma med, de tar bara 24 pers men har 6-8 avgångar/dag.
Vi tabbade oss på det nu när vi kom ner i dec o tyckte att redan i början av dec behöver man inte boka, men tji!
Vårt plan landade 11.30 o nästa avgång var 13.30 som var full o sen 16.30 så vi tog en taxi istället, vilket blev nästan 3000 bath mer.
Bokas på hemsidan för Bellatravel
Vilket av de tre ställen som du rekommenderar ovan tycker du är bäst?
Av Marilcj
10 jan. 2014 05:19
Koh Chang har nog störst valmöjligheter, där finns det mesta, lugn, party, härliga stränder, snorkling mm
En kollega till mig brukar köra 3 v på Koh Chang, då hyr de ett boende för hela perioden, sen tar de en avstickare på 2-4 nätter till nån av de andra öarna mitt i vistelsen, packar lite lättare o väljer då att bo lite lyxigare just dessa nätter..
Av Walle
10 jan. 2014 09:12
Hej
Lite tips och erfarenheter från oss.... vi reser med en son som är 11 år.
Vi åker varje år ca 3 veckor i feb (över sportlovet) och i år bär det av till öarna i söder.
Vi flyger ner till Hat Yai (byte i Bangkok till inrikesflyget ner till Hat Yai med Thai) den underbaraste fina ön med kanonstränder. Har varit där en gång förut och bodde på Pattayastranden, i år ska vi bo på Sunrisestranden. Koh Lipe är lagom stort och jag tycker det är lagom med turister, visst det blir mer och mer turister för varje år men jag tycker det är lagom att komma hemifrån och starta med inte den mest ensliga stället direkt.

Efter 5 nätter där beger vi oss upp med speedboat till superlugna härliga ön Koh Bulon, En välidigt lugn och härlig ö där man inte gör så mycket mer än att bada, snorkla, slappa och äta god mat.... så härligt!

Fortsätter sedan lite uppåt och bor på Koh Muk och det härliga stället Sivalai Resort med en otroligt fin strand :-) 4 dagar där är lagom, ganska lugnt där med som Bulon. Ett måste där är att göra en utflykt till den magiska piratgrottan Emerald Cave, du simmar ca 80 meter i en grotta efter en ficklampa för att sen komma fram till en sevärd grotta.... jättespännande för barnen. Vår grabb var 8 år då vi var där förra gången och detta pratar han än i dag om....

Vi avslutar sista veckan på Koh Lanta där det är lite mer rörelse och lite shopping, vi ska i år bo på Long Beach vilket jag har förstått ska vara en fin strand. Lagom att avsluta där som det inte är superlugnt innan man åker hemåt igen.

Om man vill besöka Bangkok tycker jag att man ska göra det på hemvägen för trots allt kommer det bli en del shopping där och ingen höjdare att släpa på allt när man reser.

När vi bokade vårt flyg med Thai så bokade vi inrikes på en gång. Ner till Hat Yai och hem från Krabi med byte i Bangkok. Smartast så....

Vi har ju gjort denna resa en gång förut och nu tar vi en favorit i repris, vet att detta koncept är kanon :-)
Förra året var vi till Koh Chang och öarna därunder men det var andra året på 7 år som vi var där och båda gångerna har vi haft så där väder.... molnigt och inte jättesoligt, visst kan vi ha haft otur men nu har vi insett att Koh Chang får vara för vår del.... men men smaken är olika....

Hoppas nåt kan komma till nytta...
Med vänlig hälsning
Walle (Eva)
10 jan. 2014 19:43
Citerat från Walle:
Hej
Lite tips och erfarenheter från oss.... vi reser med en son som är 11 år.
Vi åker varje år ca 3 veckor i feb (över sportlovet) och i år bär det av till öarna i söder.
Vi flyger ner till Hat Yai (byte i Bangkok till inrikesflyget ner till Hat Yai med Thai) den underbaraste fina ön med kanonstränder. Har varit där en gång förut och bodde på Pattayastranden, i år ska vi bo på Sunrisestranden. Koh Lipe är lagom stort och jag tycker det är lagom med turister, visst det blir mer och mer turister för varje år men jag tycker det är lagom att komma hemifrån och starta med inte den mest ensliga stället direkt.

Efter 5 nätter där beger vi oss upp med speedboat till superlugna härliga ön Koh Bulon, En välidigt lugn och härlig ö där man inte gör så mycket mer än att bada, snorkla, slappa och äta god mat.... så härligt!

Fortsätter sedan lite uppåt och bor på Koh Muk och det härliga stället Sivalai Resort med en otroligt fin strand :-) 4 dagar där är lagom, ganska lugnt där med som Bulon. Ett måste där är att göra en utflykt till den magiska piratgrottan Emerald Cave, du simmar ca 80 meter i en grotta efter en ficklampa för att sen komma fram till en sevärd grotta.... jättespännande för barnen. Vår grabb var 8 år då vi var där förra gången och detta pratar han än i dag om....

Vi avslutar sista veckan på Koh Lanta där det är lite mer rörelse och lite shopping, vi ska i år bo på Long Beach vilket jag har förstått ska vara en fin strand. Lagom att avsluta där som det inte är superlugnt innan man åker hemåt igen.

Om man vill besöka Bangkok tycker jag att man ska göra det på hemvägen för trots allt kommer det bli en del shopping där och ingen höjdare att släpa på allt när man reser.

När vi bokade vårt flyg med Thai så bokade vi inrikes på en gång. Ner till Hat Yai och hem från Krabi med byte i Bangkok. Smartast så....

Vi har ju gjort denna resa en gång förut och nu tar vi en favorit i repris, vet att detta koncept är kanon :-)
Förra året var vi till Koh Chang och öarna därunder men det var andra året på 7 år som vi var där och båda gångerna har vi haft så där väder.... molnigt och inte jättesoligt, visst kan vi ha haft otur men nu har vi insett att Koh Chang får vara för vår del.... men men smaken är olika....

Hoppas nåt kan komma till nytta...
Med vänlig hälsning
Walle (Eva)
Åh, super tack för grundliga och heltäckande svar! Detta hjälper mig jättemycket! Jag återkommer gärna när/om jag har fler frågor om det är OK!

Tusen tack för att du tog dig tid att skriva allt detta!
Av Walle
11 jan. 2014 14:44
Hej igen
Det går så bra att fråga om det behövs...
Denna rutt tar vi nu 7 feb-2 mars :-)

Med vänlig hälsning
Walle