Thailand - 1-2 månader - budget boende ensam resande?

Av Catch
25 juli 2016 17:00
Visningar: 331
Hej!

Jag är ensamstående mamma med en bebis som kommer vara ca 1 år gammal i början på nästa år och tänker att vi ska passa på att resa.

Jag har tänkt att jag ska passa på att resa lite och Thailand ska väl fortfarande vara någorlunda billigt att "bo" i?... Har vidare fått tips om Koh Tao som ska vara väldigt fint så siktet är inställt på det..

Det jag undrar är om någon därute vet var och hur jag kan hyra boende för ca. 1-2 månaders tid. Eller om det blir billigare att bo i bungalow eller liknande?

Jag har letat lite i diverse trådar men de flesta reser ju tillsammans med någon annan och då är det självklart billigare att dela på en lägenhet till exempel.

Har ni tips på något annat ställe ni tycker jag borde åka till istället så är det välkommet, viktigast är att det finns sol och bad! Har även varit sugen på till exempel Vietnam...
Av Toande
26 juli 2016 08:53
ja tycker du ska till koh lanta när du har liten bebis med dej , långgrunda stränder o fin strand ,spec för din bebis Med vänlig hälsning tomas
Av Mipec
26 juli 2016 10:40
Jag gillar Koh Tao och har varit där ganska mycket, men jag håller med om att Koh Tao är långt ifrån optimalt med en bebis. En klar nackdel är att det är långt till bra sjukvård (Samui).
Av Catch
26 juli 2016 11:27
Citerat från Toande:
ja tycker du ska till koh lanta när du har liten bebis med dej , långgrunda stränder o fin strand ,spec för din bebis Med vänlig hälsning tomas
Ok! Har du varit mycket i Thailand? Rekommenderar du att man bor i Koh Lanta en längre tid eller tycker du att man bör resa runt lite? Ev. göra lite "island hopping".
Av Catch
26 juli 2016 14:21
Citerat från Toande:
ja tycker du ska till koh lanta när du har liten bebis med dej , långgrunda stränder o fin strand ,spec för din bebis Med vänlig hälsning tomas
Är verkligen helt ny på hela Thailand-grejen även jag vet att vi svenskar åkt dit nu hur länge som helst. Det jag vill till är ett land med sol, bad osv. som passar mig med min flicka. Läste dock på lite nu och Koh Lanta kallas tydligen svenskön haha. Kanske inte är jättesugen på att åka utomlands för att stöta på massa svenskar ...
Av Hille2
27 juli 2016 07:52
Citerat från Catch:
Citerat från Toande:

ja tycker du ska till koh lanta när du har liten bebis med dej , långgrunda stränder o fin strand ,spec för din bebis Med vänlig hälsning tomas

Är verkligen helt ny på hela Thailand-grejen även jag vet att vi svenskar åkt dit nu hur länge som helst. Det jag vill till är ett land med sol, bad osv. som passar mig med min flicka. Läste dock på lite nu och Koh Lanta kallas tydligen svenskön haha. Kanske inte är jättesugen på att åka utomlands för att stöta på massa svenskar ...
Ja då får du nog undvika alla större turistorter...
Av Catch
27 juli 2016 09:13
Citerat från Hille2:
Citerat från Catch:

Citerat från Toande:

ja tycker du ska till koh lanta när du har liten bebis med dej , långgrunda stränder o fin strand ,spec för din bebis Med vänlig hälsning tomas

Är verkligen helt ny på hela Thailand-grejen även jag vet att vi svenskar åkt dit nu hur länge som helst. Det jag vill till är ett land med sol, bad osv. som passar mig med min flicka. Läste dock på lite nu och Koh Lanta kallas tydligen svenskön haha. Kanske inte är jättesugen på att åka utomlands för att stöta på massa svenskar ...

Visa mer
Ja då får du nog undvika alla större turistorter...
Haha, jag förstår det med. Men kanske bara inte behöver åka till stället som är mest svenskt av alla tänker jag :).
Av Toande
31 juli 2016 08:50
koh Samui o chaweng beach e bra , ligger nära koh tao o koh phagnang , stranden där dom har fullmoon party e jättebra när du har bebis , vi var där i mars ,superfin strand o lite folk , men se till o inte vara där vid fullmoon , då skitar dom ner , men den städas lika kvickt o folket försvinner men koh lanta e o föredra , o där kan du åka vidare till andra ställen med , vill du slippa svenskar så åk ej till Thailand haha , sikta in dej på fillipinnerna typ då , men längre resa
3 aug. 2016 15:31
Ska man undvika svenskar får man åka till norr,norra thailand så ev missar du dom;)

Ska själv till koh lanta, för det är smidigt att åka runt därifrån om man vill till nån lugnare ö lite kort,

Men Annars varför inte khao lak? vet inte hur det är med sjukhus där förståss men super lugnt:)
Av Catch
4 aug. 2016 21:01
Citerat från Mindmeld:
Ska man undvika svenskar får man åka till norr,norra thailand så ev missar du dom;)

Ska själv till koh lanta, för det är smidigt att åka runt därifrån om man vill till nån lugnare ö lite kort,

Men Annars varför inte khao lak? vet inte hur det är med sjukhus där förståss men super lugnt:)
Äsch, jag har inget emot att träffa att träffa på landsmän men kanske inte hela semestern behöver bestå av just svenskar tänker jag :).
Alla säger ju just nu dessutom att just koh lanta är det mest barnvänliga och eftersom jag reser med en bebis är det ju faktiskt hon som kommer framför min egna behov/önskemål haha.

Låter som en bra idé att åka till Koh Lanta och sen ta sig vidare därifrån om det fungerar smidigt alt. stanna där under vistelsen som sagt. Ska kolla upp Khao Lak med så tack för tipset :D
8 aug. 2016 11:47
Klong Dao Beach är den första stranden på Koh Lanta som fick turisterna att komma till ön. Kanske beror det på att den belägen närmast Ban Saladan, alltså den lilla staden dit båtarna anländer från Krabi och Phi Phi öarna. Kanske är det för att stranden erbjuder en viss säkerhet för alla barnföräldrar då stranden är väldigt grund, har nästan inga strömmar och inga stora vågor.

Stranden ligger på den västra sidan av ön och erbjuder därför vackra solnedgångar och har under åren utvecklats till den mest populära stranden på ön. Badstranden är lång och bred under högsäsongen och har ett stort antal olika bungalows anläggningar, hotell och resorter att erbjuda i olika prisklasser.

Men jag älskar Koh Tao mest men det är inte lika bra för bebisar och barn dock. Så koh Lanta är bäst för barn =)

Men jag vet inga bra lägenheter tyvärr att hyra. Jag vet bara hotell. Priserna varierar från månad till månad men för 400-1000 kr/natten får du ett bra hotell utan djur, och med pool osv =)