Teneriffa. var ska man bo

Av Rositsa
24 mars 2011 07:13
Visningar: 15908
Hej, vi ska åka till Teneriffa i slutet på juli, ej charter, och jag är osäker vilken del av Teneriffa är bäst. Vi vill ha ett fint hotell med utsikt mot havet, stort utbud av restauranger och nära strandpromenaden då vi älskar att gå. Har för mig att det finns en strandpromenad som är ca 10 km lång. Shopping är inte så intressant.
Vi tänkte även hyra bil och åka runt, så alla tips på intressanta&vackra ställen är välkomna.
24 mars 2011 09:22
Beror på vad Ni är ute efter, vill Ni till en oerhört vacker plats där Ni får uppleva det riktiga Spanien, åk till Puerto de la Cruz. Vill Ni ha det vanliga turistköret med Engelska, skandinaviska och tyska restauranger i ett ökenlandskap , åk till vilket annat ställe som helst. Santa Cruz är ett alternativ men inte riktigt lika trevligt i mina ögon.
Kör absolut runt och titta på ön, det är otroligt vackert uppe i bergen men även längs kusten. Väldigt Skiftande landskap och klimatzoner, allt från öken till urskog. Var Ni än kör stöter Ni på vackra platser men missa absolut inte att köra upp till Teide.
24 mars 2011 14:05
Håller med i det floridasidanse skriver nu när ni åker på sommaren, den norra sidan är fantastiskt vacker med en grönska som inte finns i södra delen av ön och allt är mer genuint.

Ska man däremot till Teneriffa under vintern så finns det ju en vettig anledning till varför de lagt turistorterna i den södra ökenartade delen och det stavas SOL!
det skiljer ofta jättemycket i antalet soltimmar och temperatur mellan södra och norra delen speciellt vintertid,eftersom de flesta turister som far iväg till Teneriffa på vintern vill ha varmt o soligt så byggde man upp för solturismen i söder, thats a fact och det finns ju många fina hotell i söder också men särskillt genuint är det inte men det kanske inte är kravet heller?

Kan tipsa om att när ni har hyrbil så ta en sväng upp till Anagabergen i nordost där är fantastiskt vackert och skulle ni bo i söder så kan man ju alltid ta en utflykt till den botaniska trädgården i Puerto de la cruz, skriver under på övriga tips Floridasidanse ger dig och jag skulle väl säga att utflykter till bergen betalar sig alltid med fina vyer.

Nån trängsel är det aldrig på sidan av turistområdena och som sagt vill speciellt tipsa om anagaområdet där är grymt vackert, även den berömda byn Masca i nordväst är jättefin.
La orotava är en vacker stad ni borde besöka för de fina husen med träbalkonger,där finns även ett hantverksmuseum som är fint o intressant.
Jag har väl nån bild på min sida ni kan kola in och jag ska väl lägga upp fler vid tillfälle.
http://www.reseguiden.se/minsida/laplander/bilder
Mvh. Bosse.
29 mars 2011 15:07
Beror som sagt på vad ni är ute efter, Puerto del a cruz tyckte jag var jättefint och en bra utgångspunkt om man vill hyra bil. Lite mer lugnt än dom riktiga turistorterna i södra delen, vilket jag uppskattar.
29 mars 2011 21:37
Slängde upp några bilder av lite av det Teneriffa vi sett. Tycker RGs funtioner för bilder är väldigt dålig, tar allt för mycket tid att lägga in var alla bilder är tagna en och en så det gör jag inte. Om någon undrar över någon bild så skriv gärna och fråga :-) Låter bilderna var kvar ett par veckor.

http://www.reseguiden.se/minsida/floridasidanse/bilder
Av Zahide
27 feb. 2013 11:25
Citerat från laplander:
Håller med i det floridasidanse skriver nu när ni åker på sommaren, den norra sidan är fantastiskt vacker med en grönska som inte finns i södra delen av ön och allt är mer genuint.

Ska man däremot till Teneriffa under vintern så finns det ju en vettig anledning till varför de lagt turistorterna i den södra ökenartade delen och det stavas SOL!
det skiljer ofta jättemycket i antalet soltimmar och temperatur mellan södra och norra delen speciellt vintertid,eftersom de flesta turister som far iväg till Teneriffa på vintern vill ha varmt o soligt så byggde man upp för solturismen i söder, thats a fact och det finns ju många fina hotell i söder också men särskillt genuint är det inte men det kanske inte är kravet heller?
Av några ställen har vi Teneriffa som ett alternativ. Vi vill hellre bo i Puerto de la Cruz än i Playa de las Americas, men vad tror du om vädret i mitten på april? Är det stabilare då, så att man t.o.m kan få ha en hel veckas sol?
27 feb. 2013 12:02
Citerat från zahide:
Citerat från laplander:
Håller med i det floridasidanse skriver nu när ni åker på sommaren, den norra sidan är fantastiskt vacker med en grönska som inte finns i södra delen av ön och allt är mer genuint.

Ska man däremot till Teneriffa under vintern så finns det ju en vettig anledning till varför de lagt turistorterna i den södra ökenartade delen och det stavas SOL!
det skiljer ofta jättemycket i antalet soltimmar och temperatur mellan södra och norra delen speciellt vintertid,eftersom de flesta turister som far iväg till Teneriffa på vintern vill ha varmt o soligt så byggde man upp för solturismen i söder, thats a fact och det finns ju många fina hotell i söder också men särskillt genuint är det inte men det kanske inte är kravet heller?
Av några ställen har vi Teneriffa som ett alternativ. Vi vill hellre bo i Puerto de la Cruz än i Playa de las Americas, men vad tror du om vädret i mitten på april? Är det stabilare då, så att man t.o.m kan få ha en hel veckas sol?
Tar mig friheten att svara även om Du vänder dig specifikt till Laplander.

Har varit i Puerto en 7-8 gånger sen 1977 och det är ett absolut favoritställe. Alla gånger utom en har vi åkt vid denna tid, Februari - April (ofta i samband med karnevalen).

I regel har det varit soligt och varmt, någon rejäl regnskur någon enstaka gång och ibland ganska frekvent med regn på nätterna. Det kan ofta vara mulet delar av dagen och att det spricker upp några timmar. Enda gången det var ihållande ganska dåligt med mycket blåsande var det dock ännu värre väder på sydsidan. Man kan aldrig ta en hel veckas sol för givet men chanserna är stora att man kan sola och bada varje dag.
Av Zahide
27 feb. 2013 16:37
Citerat från floridasidan:
Citerat från zahide:
Citerat från laplander:
Håller med i det floridasidanse skriver nu när ni åker på sommaren, den norra sidan är fantastiskt vacker med en grönska som inte finns i södra delen av ön och allt är mer genuint.

Ska man däremot till Teneriffa under vintern så finns det ju en vettig anledning till varför de lagt turistorterna i den södra ökenartade delen och det stavas SOL!
det skiljer ofta jättemycket i antalet soltimmar och temperatur mellan södra och norra delen speciellt vintertid,eftersom de flesta turister som far iväg till Teneriffa på vintern vill ha varmt o soligt så byggde man upp för solturismen i söder, thats a fact och det finns ju många fina hotell i söder också men särskillt genuint är det inte men det kanske inte är kravet heller?
Av några ställen har vi Teneriffa som ett alternativ. Vi vill hellre bo i Puerto de la Cruz än i Playa de las Americas, men vad tror du om vädret i mitten på april? Är det stabilare då, så att man t.o.m kan få ha en hel veckas sol?
Tar mig friheten att svara även om Du vänder dig specifikt till Laplander.

Har varit i Puerto en 7-8 gånger sen 1977 och det är ett absolut favoritställe. Alla gånger utom en har vi åkt vid denna tid, Februari - April (ofta i samband med karnevalen).

I regel har det varit soligt och varmt, någon rejäl regnskur någon enstaka gång och ibland ganska frekvent med regn på nätterna. Det kan ofta vara mulet delar av dagen och att det spricker upp några timmar. Enda gången det var ihållande ganska dåligt med mycket blåsande var det dock ännu värre väder på sydsidan. Man kan aldrig ta en hel veckas sol för givet men chanserna är stora att man kan sola och bada varje dag.
Jag är givetvis glad för alla svar jag får :) så det tackar jag för!!
27 feb. 2013 20:47
Såg att du redan fått svar från floridasidan och jag kan bara hålla med nån solgaranti finns inte, även om jag nog upplever det som litet stabilare vad gäller vädret i april än under vintermånaderna.

Finns ju massor att göra ändå i puerto de dagar vädret inte är det bästa.

Hoppas ni får en trevlig resa mvh. Bosse
Av Zahide
27 feb. 2013 22:08
Citerat från laplander:
Såg att du redan fått svar från floridasidan och jag kan bara hålla med nån solgaranti finns inte, även om jag nog upplever det som litet stabilare vad gäller vädret i april än under vintermånaderna.

Finns ju massor att göra ändå i puerto de dagar vädret inte är det bästa.

Hoppas ni får en trevlig resa mvh. Bosse
Ja men det låter ju positivt och trevligt.
Tack för svaret :)
27 feb. 2013 22:39
Kan tillägga att ni även kan göra trevliga utfärder både ut i naturen och till olika städer, La Laguna och Santa Cruz och även Orotava har mycket att upptäcka om man vill, vill man inte hyra bil så är busstrafiken mycket välfungerande och utbyggd. Puerto har dock så mycket så man lätt spenderar en vecka (eller flera veckor) där utan att få tråkigt.