Teneriffa

Av Livo93
20 maj 2019 14:04
Visningar: 333
Hejsan
Vi är 3 galna tjejer vid 25 års ålder som skall åka till Teneriffa i början av juni. Vi söker rekommendation vad vi kan göra och vart de finns fina platser. Vill göra så mycket som möjligt.
Vi tänker bor i 2 ställe. Något speciellt område som ni rekommendera att vi kan bor. (vill gärna bor i nära en fin strand)
Vi kommer festa, bada, utforska och ta de lite lugnt.
Fundera på att hyra en bil, är det något ni rekommendera? Är reglerna annorlunda och är vägarna bra? Rekommendera ni hellre att man tar sig i egen hand, genom kollektiv eller genom guide?
Tacksam för allt svar och tack för er tid :D
20 maj 2019 22:13
Playa las Americas / los Christianos är stället där ni kan bo. Bästa stränderna, varmast, solsäkrast och de flesta nöjen finns där.
Nu kommer ni mitt emellan vintersäsongen och sommaren, så det kan vara lite lugnt och en del ställen kan vara stängda, men det finns så det räcker ändå.
Utforska gör man med bil och de flesta vägar är bra. Grusvägarna är borta sedan länge. Vägskyltar och dylikt är bra och utformade som i de flesta länder.
Vart ni ska åka och titta på tror jag är bättre ni bestämmer på plats, lite beroende på var ni kommer att bo. Det finns massor av tips att tillgå på hotell och informationsbyråer.
Vissa utflykter med guider kan vara ett alternativ om ni inte vill hyra bil
Den kollektiva busstrafiken är bra på dagtid, men kvällar och nätter är sämre, men då ska ni ju bugga.

Bif lite gamla tips på nöjen...färskare får ni av folk som ni träffar på plats.

//www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g562820-d4593864-Reviews-Brewers_Droop-Playa_de_las_Americas_Arona_Tenerife_Canary_Islands.html
Av Livo93
21 maj 2019 10:57
Citerat från Elcanario93:
Playa las Americas / los Christianos är stället där ni kan bo. Bästa stränderna, varmast, solsäkrast och de flesta nöjen finns där.
Nu kommer ni mitt emellan vintersäsongen och sommaren, så det kan vara lite lugnt och en del ställen kan vara stängda, men det finns så det räcker ändå.
Utforska gör man med bil och de flesta vägar är bra. Grusvägarna är borta sedan länge. Vägskyltar och dylikt är bra och utformade som i de flesta länder.
Vart ni ska åka och titta på tror jag är bättre ni bestämmer på plats, lite beroende på var ni kommer att bo. Det finns massor av tips att tillgå på hotell och informationsbyråer.
Vissa utflykter med guider kan vara ett alternativ om ni inte vill hyra bil
Den kollektiva busstrafiken är bra på dagtid, men kvällar och nätter är sämre, men då ska ni ju bugga.

Bif lite gamla tips på nöjen...färskare får ni av folk som ni träffar på plats.

//www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g562820-d4593864-Reviews-Brewers_Droop-Playa_de_las_Americas_Arona_Tenerife_Canary_Islands.html
Tack för tipset.
Sista fråga: kan man betala med kort eller måste man växla pengar? Går de bra att ta ut pengar där borta?
21 maj 2019 16:52
Ja, bankomater finns rikligt, så ta ut fickpengar till småköp och på mindre barer. Snabbköp, större affärer och restauranter tar vanligtvis kort, och bilhyra är väl alltid kort, kan jag tänka mig.
Apropå bil, så är högerregeln sträng. Kanarien krockar hellre än att stanna. Fö stanna man inte vid de flesta stoppskyltar, men det bör ni göra, som är ovana.
Kör som ni har lärt er hemma, även om bilar bakom blir upphetsade, så slipper ni få böter.
Av Fylke74
2 juni 2019 11:56
Norra delen är vackrare (grönare eftersom det regnar mer där) samt södra delen är solsäkrare.