Taxfree regler vid transfer

Av Billy65
15 maj 2019 11:45
Visningar: 1201
Hejsan! Ska flyga från Stockholm(via Moskva) till Singapore och vidare till Bali i Oktober. Kan någon förklara hur reglerna för tax free varor, typ alkohol funkar, jag lyckas inte få fram några konkreta fakta om det någonstans, allt verkar luddigt minst sagt. Man vill ju inte handla i Stockholm, Moskva eller Singapore och bli av med det man köpt på vägen.
15 maj 2019 13:03
Vi handlade på Bali det lilla vi drack för i värmen så gick det inte åt så mycket alkohol. För övrigt handlade vi i Singapore och Bangkok de gånger jag varit på Bali.
Av Billy65
15 maj 2019 21:44
Tack , men det jag undrar över är hur det fungerar vid transit, just på den här sträckan. Jag hade med glädje ringt Singapore airlines, men dom verkar inte ha någon kontakt i Sverige, dessvärre
Av Erik777
15 maj 2019 22:37
Citerat från Billy65:
Tack , men det jag undrar över är hur det fungerar vid transit, just på den här sträckan. Jag hade med glädje ringt Singapore airlines, men dom verkar inte ha någon kontakt i Sverige, dessvärre
Tyvärr är reglerna jävligt luddiga, har själv blivit av med sprit som jag köpt i Abu Dhabi i Dusseldorf, trots att flygplatsen trodde de följde reglerna och la spriten i en förseglad påse. Alla länder har olika regler utom EU som har gemensamma men som ändå kan leda till konfiskerad sprit. Köp inga flaskor förrän sista benet på resan är mitt råd. Alltså i Singapore på utresan och Moskva på hemresan.
Av Billy65
15 maj 2019 23:36
Citerat från Erik777:
Citerat från Billy65:
Tack , men det jag undrar över är hur det fungerar vid transit, just på den här sträckan. Jag hade med glädje ringt Singapore airlines, men dom verkar inte ha någon kontakt i Sverige, dessvärre
Tyvärr är reglerna jävligt luddiga, har själv blivit av med sprit som jag köpt i Abu Dhabi i Dusseldorf, trots att flygplatsen trodde de följde reglerna och la spriten i en förseglad påse. Alla länder har olika regler utom EU som har gemensamma men som ändå kan leda till konfiskerad sprit. Köp inga flaskor förrän sista benet på resan är mitt råd. Alltså i Singapore på utresan och Moskva på hemresan.
Ja jag är rädd för att det är nog den enda lösningen, men det värsta är att det är oklart vad som gäller från Singapore till Bali också :(
Moskva-Stockholm, blir nog inget problem, men på utresan vill man ju gärna köpa med sig en stänkare också ;-)
16 maj 2019 14:55
Flyger du västerut är det nog lugnt, österut strular ju jordrns rotation och tidszoner till det.

Ex. När jag flög ARN-Madrid-San Salvador (med en övernattning) var det lugnt, men San Salvador-Madrid-ARN med samma upplägg innebar två flarror i papperskorgen då 24-timmar passerat rent tekniskt .
Av Billy65
16 maj 2019 17:11
Ok, jag förstår inte vad du menar med ”24-timmar”,har aldrig hört talas om det förut
19 juli 2019 19:33
Citerat från Billy65:
Ok, jag förstår inte vad du menar med ”24-timmar”,har aldrig hört talas om det förut
Av någon, för mig, outgrundlig anledning så fick jag inte ta med taxfree köpt i El Salvador vid check-in i Madrid p g a passerad tid mellan ursprungsort och C/I i Madrid (obs! 1 natts stay over) men köpt i Sverige och boarding i Madrid (1 natts stay over) var OK. Go figure... Översatt av min ex-fru.
Av Birgere
19 juli 2019 20:47
Citerat från Robbowan:
Citerat från Billy65:
Ok, jag förstår inte vad du menar med ”24-timmar”,har aldrig hört talas om det förut
Av någon, för mig, outgrundlig anledning så fick jag inte ta med taxfree köpt i El Salvador vid check-in i Madrid p g a passerad tid mellan ursprungsort och C/I i Madrid (obs! 1 natts stay over) men köpt i Sverige och boarding i Madrid (1 natts stay over) var OK. Go figure... Översatt av min ex-fru.
Sverige-Madrid var ej taxfree så därför inga regler.