Tax-free

Av Andeno
23 juli 2008 22:07
Visningar: 18429
Någon som vet vad priserna på sprit är på flygplatsen i Rhodos, Grekland? Är det värt att vänta med att köpa tills man landar eller fixar man det hemma först?
23 juli 2008 22:16
Vet inte hur de är på Rhodos men jag va precis på Kreta och där var de billigast att köpa i taxfree butiken när man skulle hem.
Av Energi
23 juli 2008 23:06
Det är billigare och handla på planet.
24 juli 2008 09:44
För det första kan du inte handla alls på svenska flygplatser om du reser inom EU (tror jag, gäller iaf Got). Vi handlade i butik på Karpathos nyss, ex vis 1 liter Metaxa, 12 E, en liter Absolut Vanilj Vodka 14 E. Som någon annan sa, vet ej hur det är på Rhodos, troligen dyrare eftersom det är en dyrare ö att vara på. Reser du charter har bolaget oftast kanonbra priser, eller 'ta 5 betala för 4' erbjudande (Novair, Apollo), vi hade en hel del sådan shopping på hemresan.
Av Homman
24 juli 2008 13:10
Hej Andeno.
Eftersom Tax-free begreppet upphörde när Europa blev union, så är besöket i dessa butiker totalt ointressanta (med undantag om man ska flyga till en destination utanför Europa (eller till Norge)).

Min erfarenhet är att avhålla sig från att besöka spritbutikerna på flygplatserna. Det blir absolut billigare att köpa sina flaskor i närmaste speceributik, eller supermarket och sedan packa ner buteljerna i resväskan som ska på "bandet". Men tydligen sitter den Tax-free-genen kvar i ryggmärgen hos många svenska resenärer som måste ha sin åtråvärda "påse" (till varje pris), vilket väcker munterhet hos icke svenska medresenärer.

Svenskarnas "påsabstinens" utnyttjas också benhårt av flygbolag som tar upp beställningar på "gottepåsar" eller fd Tax-freebutiker som locka med sina braskande erbjudanden. Har du kollat och gjort prisjämförelser vad flaskorna kostar utanför flygplatsen? Du blir säkert förvånad.

Personligen brukar jag råda mina gäster, då de ska åka hem, att göra sina inköp innan de åker till flygplatsen. Men då rekommenderar jag dem att i första hand köpa olivolja, tryffelolja och ost. För den affären tjänar man mest på, (även om spriten är mycket billig med svenska mått mätt). Allt det andra kan du få på bolaget hemma. Så varför släpa hem en massa tungt bara för att tjäna kanske en hundring. Den vinsten brukar i allmänhet försvinna lika fort som en avlöning på fredag när man väl kommit hem.

Men ska du handla biligt, så undvik flygplatsens butik, är mitt tips.

Hej från Italien,
Bobby
25 juli 2008 09:32
Citerat från homman:
Svenskarnas "påsabstinens" utnyttjas också benhårt av flygbolag som tar upp beställningar på "gottepåsar" eller fd Tax-freebutiker som locka med sina braskande erbjudanden.
Jag håller inte med Homman här. Roade mig med lite jämförelser.... Gick in på Novair kollade priser på några sorter som även finns i det där erbjudandet tag 5 betala för 4, alla är 1 litersflaskor. Sedan in på systembolagets sida, dom priserna är då för en 0,7 men det står även literpris angett på hemsidan:

Bombay sapphire (gin) SEK 169 resp 398
Baileys Cream SEK 149 resp 284
Absolut Vodka SEK 129 resp 327
Glenfiddich 12 YO SEK 349 resp 498

Det bekväma med charter är ju att det man beställt för hemresan får vi i våra älskade påsar, stående i din stol på planet som du fått för hemresan. Du behöver 'bara' släpa från planet och hem.

Givetvis går det kanske att få tag i billigare sprit på Rhodos också. Men tyvärr kan jag inte svara på det. Länge sedan jag var där och är osäker på var priserna ligger nu.
Av Homman
25 juli 2008 11:46
Citerat från leroslover:

Bombay sapphire (gin) SEK 169 resp 398
Baileys Cream SEK 149 resp 284
Absolut Vodka SEK 129 resp 327
Glenfiddich 12 YO SEK 349 resp 498
Helt rätt man ska inte behöva betala mer än nödvändigt för spriten! Därför har jag sedan Sverige gick med i EU konsekvent undvikit flygplatsbutikerna. Supermarketbutikerna har i allmänhet lägre priser, stort urval och i allmänhet bra erbjudande.
Här ska du få ett exempel på var "borsten" kostar i min omedelbara närhet. Det här är priserna på Eurospar (supermarket) i Pineta (på italienska glesbygden):
Bombay sapphire (gin) € 9,99 = SEK94.70
Gordons (gin) €7.40 SEK70,15
Baileys Cream € 7,90 = SEK74,85
Absolut Vodka €11.49 = SEK 108,90
Moscovskaya (Vodka) = €9.90 SEK93,80
Glenfiddich €14.16 = SEK134,20
Ballantines €8.50 = SEK80,55
Four Roses (Bourbon wisky) € 9.50 = SEK90,05
(Samtliga flarror är 70cl)

Jag gissar väl att de så kallade "Tax-free "butrikerna" har svårt att hålla dessa priser?

Cin, Cin (skål) från Panicale,
Bobby

PS
Men om jag får säga det, så tycker jag att det finns andra argument än spritpriserna för att komma hit.
DS
Av Charina
25 juli 2008 13:19
Har ldrig handlat taxfritt någonsin.. Ska jag ha nåt så handlar jag i supermarketen på resmålet o packar i resväskan. Brukar bli billigast så. 1 liter Grants för 100.-. Räcker gott åt mig.
Av Homman
25 juli 2008 15:42
Citerat från charina:
Har ldrig handlat taxfritt någonsin.. Ska jag ha nåt så handlar jag i supermarketen på resmålet o packar i resväskan. Brukar bli billigast så. 1 liter Grants för 100.-. Räcker gott åt mig.
Mer är det faktiskt inte värt! Du är klok som en kinesisk pudel (och troligen mycket resvan).
Ciao
Bobby
27 juli 2008 16:49
Hej! Visst är det billigare med taxfree på planet än hemma i Sverige. Men själv handlar jag hellre i spritbutikerna eller på supermarkets nere på Rhodos för där är det betydligt billigare än vad det är i Taxfree butikerna. Vissa varor kan kanske vara billigare på planet men det beror ju helt på vad man är ute efter. Mvh/Daniele