Tågluff i Europa i sommar, hjälp med resväg och budget?

Av Jlb2
16 mars 2015 17:48
Visningar: 682
Hej, jag och min kompis tänkte i mitten/slutet av juli och en månad framåt tågluffa i Europa.

Vi tänkte lägga upp det ungefär såhär med start från Göteborg

Berlin, 2 nätter
Amsterdam
, 2 nätter
Paris
och någon mer liten fransk stad, 5 nätter
Rom
, 2 nätter
Venedig
, 2 nätter
Någon bergstad i södra Österrike
, 2 nätter
Dubrovnik
eller någon annan stad i Kroatien, 3 nätter
Aten
och några öar, 9 nätter

I och med att vi båda två aldrig gjort något liknande vill vi gärna ha lite tips och råd. Är detta en okej väg att ta? Finns det städer vi inte borde missa/undvika? Vad bör man packa? Vad bör man tänka på gällande tåg och hostels/hotell? Vi tänkte en budget på 30.000 var, då inklusive interrailkort (4200kr + reservationer) och flygbiljett hem från Grekland, är detta en passande budget?

Massa frågor så alla svar uppskattas, tack i förhand!
19 mars 2015 11:47
Citerat från Jlb2:
Hej, jag och min kompis tänkte i mitten/slutet av juli och en månad framåt tågluffa i Europa.
Det första jag tanker är att ni kommer att vara ute I augusti. Detta är den stora semestermånaden på kontinenten med skollov nästan överallt. I Italien är augusti en månad då mycket är på sparlåga och inte mycket hander, I Tyskland har de flesta delstater lov så tyskar kommer resa själva överallt...

Bortsett från detta tycker jag det är trist att det inte går så manga nattåg som det brukade så kolla upp det om ni tänkte "spara tid" genom tågresor vissa natter.

Är det något kring själva resplanen som sticker ut för mig så är det att jag tycker Rom förtjänar mer tid om ni inte varit där for.

I Österrike rekommenderar jag Innsbruck men allt beror ju på vidare förbindelser.