Tågluff i centraleuropa.

Av Tinto
26 mars 2009 17:38
Visningar: 376
Hejsan

Jag och några andra skall ut på en tågluff i sommar under juli månad. Vi skall besöka Danmark, Tyskland, Tjeckien, Luxemburg, Belgien och Holland.

Min huvudsakliga fråga är om någon vet hur tågkommunikationerna är mellan Prag och Luxemburg. Har förvänat mig en del byten. Har ni tips på trevliga städer att stanna upp i mellan dessa städer? Jag hade kanske tänkt mig två stycken städer som jag stannar i kanske 1-2 nätter på vägen till Luxemburg.

Ni får gärna ge tips om allt möjligt angående Berlin, Dresden, Prag, Luxemburg, Bryssel, Rotterdam och Amsterdam. T. ex angående sevärheter, boende och mat. Ja vad man helt enkelt bör veta och abslout inte missa i dessa städer.

Tinto
27 mars 2009 00:17
Hej o tack för besök på min sida.
Det tar mellan 10 - 12 timmar får du räkna med om du ska åka i ett svep. Men ska du stanna på vägen så är det tågbyte i Dresden, Frankfurt eller Regensburg -beroende på tågavgång- och Koblenz.
I Dresden är det jättemysigt att ta ångbåtarna på Elbe, en fantastisk tur i riktning mot Tjeckien. Man kan åka båt i en riktning och ta tåget tillbaka eller vice versa. Båten går väldig sakta så det kan ta mycket lång tid om man åker tor. Du kan se bilder från båtresan i mitt bildgalleri.
Hoppa över Frankfurt som är en av tågbytespunkterna, satsa hellre på Koblenz som ett stopp med övernattning. Har inte själv varit där men hört av andra att det är en trevlig plats.
http://jizdnirady.idnes.cz/vlakyautobusy/odjezdy/
Hälsar Raine
Av Tinto
27 mars 2009 12:00
Tack så mkt för infon! Den var användbar. Vet du Raiander förresten om det finns några bra tåg via Nurnberg och Koblenz från Prag till Luxemburg?