Tågluff Europa i juli

7 maj 2014 01:02
Visningar: 427
Hej! Jag är en tjej på 22 år som länge nu försökt få med mig någon på en tågluff i Europa men inte lyckats pga brist på pengar eller tid. Tänkte därför åka ensam, men varför inte åtminstone börja resan med någon annan ressugen?

Förutom att se sevärdheter och uppleva städerna/länderna jag hamnar i vill jag träffa massa nya, roliga och intressanta människor, festa lite och bara vara allmänt spontan.

Har tagit semester de två första veckorna i juli, så om någon är intresserad av att haka på, kille som tjej, är det bara att svara här!

/Jessica
Av Pauliee
14 maj 2014 15:04
Hej hej!
Jag är lite nyfiken på detta. Har inte heller någon att resa med och helst vill jag ju utanför Europa, men en tågluff vill man ju faktiskt göra någon gång i livet också. Har du tänkt ut någon speciell rutt du vill åka eller är du flexibel? :) Vi bor nära såg jag. Jag bor i Linköping.
15 maj 2014 01:40
Hej!
Ja visst, en tågluff måste man ju gjort känns det som! :) Jag har ingen planerad resrutt än så länge, är väldigt flexibel. Har dock pratat med några andra tjejer i en annan "konversation", vore jättekul om du ville hänga på! Pratas om att börja i Berlin. Men om du vill kan jag lägga till dig på fb så kan vi prata mer allihop? :)
Av Pauliee
15 maj 2014 09:46
Det låter bra :) Skriver ett privat meddelande till dig!
Av Kahin
4 juni 2014 08:52
Hej

Jag tror jag såg ett inlägg från dig i en annan post där du skrev att du är från Norrköping, stämmer det ?
För jag hade tänkt att tågluffa den 12 juli och vara borta en månad och börja från Norrköping, Det skulle vara roligt att börja resan med någon! Om inte börja resan kan man kanske träffas under resans gång..

Hör gärna av dig om det låter okey! :)

/Kahin
10 juni 2014 23:25
Hej Karin! Tyvärr så är det lite för sent för mig, åker 1 juli och kommer hem 13 juli. Annars hade du absolut kunnat haka på! :)
Av Mackeol
11 juni 2014 00:13
Hej! Är helt klart intresserad av att hänga med om det skulle vara okej?
Hade nämligen planerat en tågluff med 2 polare mellan den 29e - 14e så det är ju i princip samma datum.
Tyvärr så har dom dragit sig ur nu och då står man där med ingen resekamrat. Hur som helst hör av dig om det finns möjlighet för mig att haka på.
Av Kahin
11 juni 2014 07:03
Hej, tack för att du svarade, men jag heter Kahin! :) Om det var mitt inlägg du svarade på.
12 juni 2014 01:31
Hej!
Jag är en 21 årig tjej som ska tågluffa tillsammans med en killkompis, börjar lördag morgon den 14 juni.
Vi kommer börja i Amsterdam sedan vidare till Paris redan den 16e, mer än så har vi inte bestämt.

Dock vill vi till (södra?) Schweiz för att hoppa bungypump. Italien och Spanien vill vi besöka.

Vill du/ni haka på i någon stad eller så, så får ni gärna höra av er :) alltid kul med fler!

Ha det
22 juni 2014 20:14
hello :) jag ska ivæg och tågluffa runt den 4-6 juli och två veckor framåt. har tænkt att besøka holland, belgien, Tyskland, italien, croatien, østterike... men tar det lite halvspontant vill inte planera allt før mycket. skulle va kul att møtas nånstans i Europa :)
22 juni 2014 20:26
Hej igen!
Vi började som sagt för ca en vecka sedan.
Har varit i Amsterdam, Bryssel, Paris och är just nu i Luxemburg.
Ni måste se detta land samt stad!!

Hur som haver, vi åker vidare till Schweiz imorgon för att hoppa från 220 meters höjd.

Sen drar vi till Italien! Är någon där samtidigt kan ni höra av er :) vi är som sagt två st (kille o tjej) kompisar.
Av Kahin
22 juni 2014 20:56
Hej ni :)

Låter som att ni har det roligt! Skulle ni kunna dela med er lite information om hur det fungerar med tågen? För jag ska börja min resa 12 juli från köpenhamn och har hittat ett tåg till berlin, hoppar jag bara på den eller behöver man boka i förväg? Hur gör ni och vad kostar det ungefär? Om någon ska till prag den 14 juli så hör av er skulle vara roligt att träffas under resan :) Ska sedan efter två dagar vidare mot wien och därefter mot italien.

Btw hur dyrt var det i Paris ? Hur bodde ni och så?

/kahin
23 juni 2014 13:38
Kahin! Har sett dig på en annan sajt också. Jag har tågluffat tidigare, och hjälper gärna till om du har frågor.
Zebastian Lindell på facebook!

Häj!
24 juni 2014 15:12
Använder man sig att interrail så är det bästa att även ladda ner deras app som heter Rail Planner.

Vi har hittills inte åkt tåg som man måste reservera/betala. (Det kostar att reservera)
Det står ett R på de tågen om man har den appen, super lätt att söka och hitta tåg via appen. Det bästa med detta är att du inte behöver internet för att appen ska funka!

Reservationskostnaden är väldigt olika, vi frågade i början av resan (Amsterdam eller Paris och då har jag för mig att de sa 47euro, men en annan vi frågade så var det 16euro). De enda som jag tycker är värt att reservera är långa resor om man vill spara tid, men det bäst är att i sådana fall ta natt tåg. Vi ska tex reservera tåg till Rom från Milano, men då tar vi natttåget dit.

Viktig när man har interrail är att fylla i destinationen innan, det har vi fått höra. Detta för att inte få böter för plankning. De kan misstänka att man försöker planka. Ändringar bör inte heller göras, och därför ska man skriva det precis innan man går på eller precis när man sätter sig.

Det är riktigt kallt på många tåg, så att ni vet! Med det menar jag att vi förs ihjäl och hade mjukis byxor, tjoltröja o jag hade även en sån klassisk fjällräven jacka. Men man frös ändå.
I Italien blev det istället nästan för varmt trots att man då bara hade shorts.

Man kan gå överallt nästan, det är viktig att veta. Låt er inte luras av kartorna och kolla på formatet dvs förminskningen. Räkna gator och så är också ett tipps.

Storstäder är oftast dyrt, det vet de flesta. Boende är därför bäst att hitta utanför, men det du säkert redan.

För er som ska till Paris rekommenderar jag ett hostel som heter "St George". Billigt, alla mellan 20-30kr, har stor bar, visar vm matcher. Hade allt. Nära tågstationen, det är faktiskt ett annat tips. När man åker tidigt på morgonens tex så är det riktigt sköt att ba ta sig till stationen.

Vissa stor städer stannar dessutom på flera hållplatser i en stad. Det kan man använda istället för Metro som kostar ;)

Ha det bäst och lycka till hörre ni! :) hoppas man träffar någon av er!
5 juli 2014 11:51
Hej allihopa! Jag flyger ut till Berlin imorgon för att tågluffa i 3 veckor. Blir mest centraleuropa och lite österut för mig, kommer bland annat besöka Innsbruck, Budapest och Prag. Om det är någon annan som kommer befinna sig därikring hade det varit jättekul att träffas såklart! PMa mig eller adda Martin Elfvelin på facebook.
Trevlig sommar!
Av Kahin
5 juli 2014 11:58
Hej Mm_artin

Jag åker ner till Berlin nästa lördag och är där tills Måndag morgon sedan tar jag tåget till Prag. Om du vill och är kvar där kan vi mötas! Tänkte se Vm finalen i Berlin samt se staden lite så är där bara 1.5 dag max.

/Kahin
13 juli 2014 08:37
Börjar bli desperat nu!! Har inte hittat någon att åka med, tänkte åka slutet av juli och söker sällskap ner till Milano där jag ska möta upp mina vänner den 9/8.
Finns det något sällskap som kan tänka sig att ha med en ganska okomplicerad snubbe i några dagar?