Tåg i USA, Amtrak

Av Emil84
21 juni 2010 23:35
Visningar: 2044
Hej!
Har tänkt att åka tåg med Amtrak från Chicago till San Francisco, med ett stopp på 2 dagar i Denver, i höst. Är det någon som åkt med Amtrak? Hur fungerar det? Om jag förstått det rätt måste man checka in bagaget, stämmer det? Tar det lång tid, krångligt? Har man inte tillgång till väskan under resans gång? Är tacksam för all info och alla tips om Amtrak. Tack på förhand.

Emil
23 juni 2010 09:46
Hej,

Gjorde exakt den resan för några år sedan, dock utan att stanna till i Denver. Kan varmt rekommendera Amtrak, det är ett jättekul sätt att resa, man ser mycket under resans gång och träffar trevliga människor på tåget. Du bör vara beredd på att tågen ofta är försenade. När jag åkte Chicago - San Francisco så kom vi fram sex timmar senare än tidtabellen, delvis för att det mitt ute i öknen i Nevada saknades några meter räls och vi var tvungna att vänta på att reparatörer skulle flygas in med helikopter :-) Så det kan vara bra att inte ha tex en flight planerad direkt efter ankomsten till San Francisco, utan räkna med att du kan komma fram betydligt senare än tänkt. (Vid en annan resa jag gjorde mellan Grand Forks och Minneapolis var tåget 12 timmar försenat....)

Tåget går inte heller hela vägen in till San Francisco utan du får ta buss från Emeryville in till downtown vilket tar cirka 45 - 60 minuter. Detta är inkluderat i din biljett och bussarna avgår i anslutning till tågets ankomst så du behöver inte vänta.

Du behöver inte checka in ditt bagage utan har tillgång till det under resan. Vid dörrarna finns ganska rejäla bagageutrymmen där du kan ställa större resväskor, och det är gott om benutrymme vid sätena så du får rum med handbagage där.

Ett tips är att ha med en kudde och en filt så blir det mer bekvämt om du har tänkt att sova på din sittplats. Jag har tillbringat ett antal nätter på Amtrak på olika resor runt i USA och det funkar utmärkt att sova i stolen, som går att fälla ganska långt ner, samt att man kan fälla upp ett benstöd.

Det finns servering ombord, dels en restaurang med bordsservering som har riktigt god mat, dels en kiosk där du kan köpa godis, läsk, drinkar osv. Det finns även en utsiktsvagn med glas nästan runtom, där brukar det ibland också visas film.

//A-L
Av Emil84
30 juni 2010 16:23
Skeppohoj: Tack för länken =)

Annlouise40: Tack så jättemycket för din utförliga beskrivning!! Låter riktigt bra måste jag säga. Känns alltid bättre att få veta hur det är från någon som har upplevt det än att enbart läsa beskrivningen på Amtraks hemsida.

Emil