Tack för alla tips, nu kan ni fråga mig allt om Sydafrika!

Av Karin
15 dec. 2017 11:18 (redigerad)
Visningar: 638
Fick så många bra tips här i forumet från mitt förra inlägg om Sydafrika. Efter att nu spenderat två veckor i staden har jag betat av massor av bra restauranger, caféer och utflykter som ni tipsade om. En helt fantastisk stad som allt man kan önska sig, god mat, grym vandring, fina stränder och äventyr.

Planerar du en resa till Sydafrika? Jag hjälper mer än gärna till om du har några funderingar eller tankar.

Jag länkar även till två blogginlägg jag skrev om bästa caféerna och bra vandringsleder i staden.

https://www.reseguiden.se/blogg/vandra-loss-i-kapstaden-733

https://www.reseguiden.se/blogg/basta-cafeerna-i-kapstaden-732
30 dec. 2017 12:40
Hej!
Vart rekommenderar du att man bor som barnfamilj? Något särskilt område som är mer fördelaktigt? :)
Och gällande budget, är det dyrt eller billigt med mat/liknande?
30 dec. 2017 17:53 (redigerad)
Sydafrika är kontrasternas land.
Menar du bo i Kapstaden eller menar du i Sydafrika rent generellt?

Jag har ätit en riktigt bra köttbit med pommes plus en stor öl för 35-40 rand (randen var då cirka 80% av svenska kronan) och jag har ätit på restauranger som håller svenska priser. Det finns allt mellan nästan gratis och nästan så man inte ens har råd att kika på menyn, men det mesta ligger väldigt rimligt tycker jag. Finns gott om bra restauranger med en måltid för cirka 100 rand.

Generellt skulle jag vilja säga att mat och dryck är billigt i ZA.

Samma gäller boende, det går att hitta dyra hotell, det går att hitta billiga hotell. Och det behöver inte skilja mycket mellan ett dyrt och ett billigt heller.
Av Desires
31 dec. 2017 11:40
Vi har besökt Sydafrika 2 ggr, bilat själva runt båda gånger. Älskar landet, människorna, naturen, djurvärlden, maten - ja allt!
Kapstaden är en väldigt mysig stad, med otroligt mycket att uppleva! Om man ska bo mitt i stan skulle jag nog bo nära Waterfront, vi promenerade dit på kvällarna, men med barn skulle jag ta taxi både dit o tillbaka till hotellet. (På kvällen rekommenderade de det ändå..) Jag tycker vi har bott på underbara boenden - betydligt billigare jämfört med Sverige! Jag väljer oftast personliga, mindre boenden - och naturnära boenden, typ B&B, men har även bott på hotell!
....I Kapstaden med barn kanske jag hellre skulle välja att bo utanför i vackra Camps Bay t ex, jättemysig by intill otroligt vackra stränder, därifrån kan ni ta en taxi (jättebilligt även det!) eller jumpon/offbuss in till stadens centrala delar!
.....Vad gäller deras goda mat var den också betydligt billigare än i Sverige! (fastän vi åt både på tjusiga gourmetrestauranger o betydligt enklare) - Deras fantastiska viner är också jättebilliga, kunde ta in ett glas gott vin för 20-30 kr glaset!
HÄR kan du läsa om mina 2 resor i Kapstaden http://www.desires.se/#post45 o http://www.desires.se/#post175
Av Karin
2 jan. 2018 08:58
Citerat från Jonnamli:
Hej!
Vart rekommenderar du att man bor som barnfamilj? Något särskilt område som är mer fördelaktigt? :)
Och gällande budget, är det dyrt eller billigt med mat/liknande?
Hej Jonnamli!

Jag skulle precis som Desires rekommendera att bo i Camps Bay med barn. Nära till stranden, gott om mysiga restauranger och avslappnat område. Villman ändå bo med centralt skulle jag satsa på området runt Waterfront, mycket lekplatser och aktiviteter inom gångavstånd och massor av restauranger och barer.
Det bästa med Kapstaden är att det är så enkelt att ta sig runt med Uber, och är väldigt billigt. Jag skulle även säga att generellt är det mycket billigare än i Sverige. Självklart finns det fine dining men det kostar ju mer oavsett vart du befinner dig, men annars är det billigare med mat och dryck!
3 jan. 2018 22:00
Hej! Åker till Kapstaden i februari. Ser fantastiskt ut på dina bilder. Bör vi tänka på någon vaccinering? Har Hepatit A och B samt stelkramp mm. sedan tidigare.
3 jan. 2018 22:31
Frågar du på vaccinationsklinik så kommer de säkert tycka att ni ska ha malariaprofylax också, men det är egentligen bara i området kring Krugerparken som det finns malaria.
Av Karin
4 jan. 2018 09:21
Citerat från Emanuelsson:
Hej! Åker till Kapstaden i februari. Ser fantastiskt ut på dina bilder. Bör vi tänka på någon vaccinering? Har Hepatit A och B samt stelkramp mm. sedan tidigare.
Jag har ingen annan än Hepatit A och B men säger som lxploretheworldcom, malaria profylax endast runt Krugerparken. Men där gäller även sund mygg-förnuft. Dem är som mest aktiva morgon och kväll, så på med långbyxor och strumpor och långärmat om du befinner dig i de området där malaria finns. Och självklart myggstift :)
14 jan. 2018 18:57
Citerat från Karin:
Citerat från Emanuelsson:
Hej! Åker till Kapstaden i februari. Ser fantastiskt ut på dina bilder. Bör vi tänka på någon vaccinering? Har Hepatit A och B samt stelkramp mm. sedan tidigare.
Jag har ingen annan än Hepatit A och B men säger som lxploretheworldcom, malaria profylax endast runt Krugerparken. Men där gäller även sund mygg-förnuft. Dem är som mest aktiva morgon och kväll, så på med långbyxor och strumpor och långärmat om du befinner dig i de området där malaria finns. Och självklart myggstift :)
Har förstått att vi behöver adapter i Kapstaden. Finns de at köpa på plats eller är det lättare att ta med sig?
14 jan. 2018 23:30 (redigerad)
På vissa hotell finns det adapter men det är dumt att förlita sig på det.
Skaffa en reseadapter, den kommer du ha nytta utav även i framtiden. ;)

Jag har en sådan här och den har fungerat utmärkt på alla ställen där jag behövt den.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Reseadapter-2000020930/

Här är en karta över vilka socklar som används över världen:
http://1.bp.blogspot.com/-jrKnPKbkUg4/ToOQ4-PWMiI/AAAAAAAAIB0/nuVZ4O1WDaU/s640/escufes-mundo.jpg
Av Karin
15 jan. 2018 08:12
Bodde på tre olika ställen när jag var där och behövde aldrig en adapter så många hotellrum och lägenheter har två olika så en som passar våra uttag.
16 jan. 2018 12:47
Citerat från Ixploretheworldcom:
På vissa hotell finns det adapter men det är dumt att förlita sig på det.
Skaffa en reseadapter, den kommer du ha nytta utav även i framtiden. ;)
Tack. Garderar mej och köper med en hemifrån.
16 jan. 2018 12:49
Citerat från Karin:
Bodde på tre olika ställen när jag var där och behövde aldrig en adapter så många hotellrum och lägenheter har två olika så en som passar våra uttag.
Tack. Då finns det kanske på vårt hotell också. Garderar mej nog ändå och köper med en hemifrån.
17 feb. 2018 19:22
Jag sitter och kollar lite på Kapstaden som kommande resa. Många säger att det är billigt men gäller det även hotel? Kollar man booking.com i Kapstaden och under 500kr får man mest upp bädd i sovsal eller rum med delat badrum. Nu är jag kanske bortskämd med billiga boende i Asien, kom precis hem från Vietnam och Thailand, där jag bodde på bra hotel för 300-400 kr.
Tips på några bra och prisvärda hotel, både centralt och vid nån strand i Kapstaden?
En annan fråga, hur är det vid Waterfront och Long street, är det mest vita turister som är där? Om man mer vill vara på ett ställe med blandad befolkning och ändå säkert, var ska man då åka?