Ta sig utan flyg till Boracay från Cebu City

Av Jhennie
4 apr. 2015 16:07
Visningar: 1218
Hej
Vet någon hur man kan ta sig till Boracay White Beach utan flyg? Hur lång tid kan det ta att ta sig utan flyg el är flyg enda alternativet? Måste man boka boende förväg? Tips på boende och se värdigheter. :)
Vi vill gärna ha tips vad man kan göra på Boracy inte bara sol och bad. Sedan om det är någon annan ö som man kan åka till som är spännande. Vi landar och flyger ifrån Cebu. :) VI gillar sand gator och lugn med. Vi vill ha halva tiden lugn och halva lite mer att göra. :) 3 veckor. ska vi vara på filipinerna-

tacksam för massor med svar :)
Av Emh87
4 apr. 2015 22:58
Hejsan,

Jag var på Cebu och Boracay vintern -13. Varför vill ni inte flyga?

Boracay är inte så mycket "lugn".
5 apr. 2015 15:29
Mycket vattensport såklart, segling, snorkling, kitesurf o sånt. Dom har golf. Dom har ett litet zoo, men man tycker mest synd om djuren om man går dit. Men de mesta händer väl på stranden.
Av Botan
6 apr. 2015 16:10
Hej
Just hemkommen från Fillippinerna. Vi var i Manila o Boracay. Vi tog färja från Manila till Catlican ena vägen o flyg kalibo Manila andra vägen. Du kan åka buss o båt från cebu. Ej gjort rutten själv men om du ej vill flyga måste du ta bussen cebu till Toledo sedan färja till San Carlos. Efter det buss till Bacolod och därifrån färja till Iloilo och därifrån buss till Catlican o sedan Boracay. Besvärligt o tar många timmar över en hel dag Annars är flyget mkt snabbare o Phillippine airlines har några sprillans nya plan. Ni behöver inte boka i förväg boende. Finns gott om dem. Rekommenderar att ni väljer station 1. Stranden är vitare där o inte lika mkt tirister o störiga strandförsäljare. Dock är det dyrare bo här. Kostar minst 1000 kr per natt. Station 2 o 3 har gott om boende för under 300 kr per natt. Att göra? Förutom båtturer, dykning, sport o vatten aktiviteter kan man boka turer till närliggande öar. Tex. Vattenfalls turer med beach häng. Annars finns inte så mkt göra förutom shoppa i D mall ( ej särskilt bra shopping). Det är väldigt väldigt mkt tirister på white beach och MASSSSOR av strandförsäljare som skriker efter dig o nästan attackerar dig tills du köper ngt eller springer därifrån. Stranden är dock riktigt fon vid station 1. Ej lika fin vid station 2 o 3 som sagt. Rekommenderar dig att kolla tripadvisor.com innan ni åker så ni vet ungefär vilka hotell man ska undvika. Ett sådant hotell är La carmela de Botacay ( kostar ca 600 kr per natt. Hemskt!
Av Jhennie
6 apr. 2015 20:57
Hej igen.
Jag måste säga att jag känner mig dum och okunnig nu då jag är så dåligt påläst om filipinerna. Har nu läst lite men då jag frågade så fattade jag inte hur långt det var mellan varje ö. Sedan att Cebu är en ö med Cebu city. :) pinsamt men nu vet jag detta. Tack för svaren. Javisst kan vi flyga men jag uppfattade inte hur långt det var. :) förrän nu. mer påläst nu :D
Vi kommer nog söka efter en mer lugnare plats. Jag vill inte ha det som i Thailand som Phuket t.ex.
Jag har läst lite om Bantayan island och Bohol - alona Beach , Malapacua m.fl
Tar gärna emot tips. :D igen...hihi
Av Emh87
7 apr. 2015 11:12
Som jag skrivit förr här på RG; Hoppas över Boracay, ta istället Palawan. Ångrar att jag inte åkt dit istället. Tror, och har hört och läst, att det ska vara helt fantastiskt fint. Norra delen i El Nido. Finns ju flygplats etc. så enkelt att ta sig dit från Cebu/Manila.