Ta sig hem från alperna på billigaste sätt

10 aug. 2019 12:14
Visningar: 94
Befinner mig i området kring Chamonix och skulle behöva ta mig hem på billigaste möjliga sätt. Jag har ca 2 dagar på mig och slutdestinationen är Helsingborg. Vad rekommenderar ni, tåg, flyg, lifta? Jag har en ryggsäck på 50 L.
Av Birgere
10 aug. 2019 12:38
Finns söktjänster för detta på nätet. Du kan ju börja med rome2rio.com och sedan gå vidare
10 aug. 2019 12:59
Citerat från Birgere:
Finns söktjänster för detta på nätet. Du kan ju börja med rome2rio.com och sedan gå vidare
Det kände jag inte till. Tack!
Av Erik777
11 aug. 2019 01:44
Flyg! 12/8 kan du åka för 1775 kr om du är ok med 12 timmars stopp i Paris, 2300 för direktflyg till Kastrup. Båda resorna från Geneve flygplats.
Lifta kan nog ta mer än två dagar.
11 aug. 2019 06:48
Spännande fråga ändå, som gör mig nyfiken på hur du hamnat i den här märkliga situationen. Varför har du helt plötsligt bara två dagar på dig att ta dig hem? Om du bara har två dagar på dig och måste hem snabbt, så låter det som att du hamnat någon form av nödläge, eller i alla fall i en oplanerad situation.

Jag antar att du tittat på Google Maps och konstaterat att det tar ca 16 timmar att ta sig från Chamonix till Helsingborg om du kör bil non-stop. Lifta sig fram, om du inte hittar någon som ändå ska hela vägen, lär alltså ta mer än två dygn, om du inte har en hel del tur. Tåg tar ca 24 timmar och lär kosta en hel del. Ett alternativ är att köpa ett 3-dagars Interrail-kort, som kostar 168 euro för personer upp till 26 år. På 3 dagar hinner du ta dig hem och det är billigare än flyget. https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-pass

Väljer du flyg kan du söka resor från Geneve, Turin, Lyon, Bern eller Milano och sedan ta dig till den stad som erbjuder bästa och billigaste förbindelsen.