Ta med bilen till Skottland?

Av Maria65
1 feb. 2010 21:07
Visningar: 23839
Hejsan!
Funderar på att bila i skottland i sommar och undrar om det är någon som vet något om färjor?
2 feb. 2010 12:14
Har själv nyligen kollat upp detta med färjor och det är inte lätt ska jag säga. Bästa alternativet är att åka till Danmark och sedan Esbjerg - Harwich (tror jag destinationen var) och sedan köra upp. Jag vet också att det går att åka färja från Amsterdam och upp till Newcastle (tror jag). Lite osäker eftersom det var några månader sedan jag kollade detta. Dock kan jag meddela att färjan Göteborg-Newcastle är nedlagd sedan ett antal år. Även från Kristiansand i Norge är den inställd. Nu är dock kanske Norge inte ett så bra alternativ att åka från p g a att dom inte är med i EU och därmed har andra införselregler. Tänkte väl då närmast på whisky som man kanske vill ha med sig några st. Lycka till med planeringen!
Av Sanoj80
2 feb. 2010 13:20
Det bästa råd jag kan ge dig är att flyga till Skottland och hyra bil där. Om du inte har så långt till Göteborg kan du ju flyga nästan "gratis" till Prestwick med Ryan Air. Det finns också många bussturer och även tågresor som du kan åka med från både Edingburg och Glasgow, se www.scotlandtour.se. Skottland är ett underbart land att resa i, men tänk på att det är mycket mygg som verkligen kan förstöra den underbaraste kväll på de västra öarna, om du vill vistas där.
Av Maria65
24 feb. 2010 09:57
Tack för tipsen, speciellt den om att åka till och från Norge, med tanke på Whisky´n, vore inge kul om vi inte kunde få med den hem...
Vi bor väldigt nära skavsta flygplats så visst går det att flyga ditt och sen hyra bil ,(vi gjorde en sådan resa i fjol, fast bara tre dagar, då vi hyrde bil) men det skulle vara "lättare" med egen bil, då kan vi ta med tält, stormkök osv, som säkert skulle kunna hålla nere kostnaderna... vi har nog funderat på att vara borta ca 2 veckor och att äta ute alla måltider blir dyrt med tanke på att vi är fyra st..
24 feb. 2010 12:03
Apropå din kommentar om Norge. Glöm inte att dom inte är med i EU, betyder 1 liter starksprit att föra in. Du vill säkert ha med några fler whiskysar? Åker du fast i tullen är det inte kul....
Hade jag varit som du hade jag valt via Danmark. Visserligen en bit att köra på englandssidan från Harwich men ändå.. Eller varför inte via Norge ut och Danmark hem?
Lycka till med planeringen!
Av Sanoj80
24 feb. 2010 13:26
Har du kollat DFDS- line, där finns alla rutter samt prislista. Vi åkte via Norge för några år sedan, en liten varning om du brukar bli sjösjuk, man kan lugnt (ha, ha) säga att det blåste. Alla var mer eller mindre sjuka och låg överallt för att slippa sina hytter på de nedre däcken. Annars var det trevligt, tog dock lång tid. Själv skall vi åka v 28 men flyger dit och hyr bil. Får väl packa ner whiskeyn i resväskorna, de flesta är ju väl inpackade när man köper dem. /Sanoj
26 feb. 2010 13:01
En kommentar till från mig. DFDS kör inte längre till Newcasle från Norge eller Sverige. Efter koll på DFDS sida 2 minuter sedan erbjuder dom Amsterdam-Newcastle, Esbjerg(DK)-Harwich och Oslo-Köpenhamn. Det visar också att ruttkartan på länken Directferries.se eller vad den hette är fel! Jag skall själv nu kolla upp mitt eget tips ovan om att åka ut via Norge. Finns kanske någon kedja som kör från Bergen t ex eller någonannanstans ifrån och hem via Harwich och Esbjerg (kom på det när jag skrev kommentaren).

DFDS slutade att köra från Göteborg för länge sedan (5 år kanske eller mera?) och något/några år senare slutade man också från Kristiansand i Norge.
Av Maria65
1 mars 2010 19:05
Tack för alla bra tips och inlägg, har ni förslag på vart och hur vi kan bo? Har i stort sett tänkt att ta oss skottland runt, tror jag. Jag har tidigare varit på Sky, fantastisk ö, så jag tror att vi kommer att återvända dit..
/Maria