Sydney över nyår!

Av Mrliee
24 okt. 2015 20:47
Visningar: 1229
Hejsan alla resglada!

Jag och min kusin skall resa till Australien under december. Vi landar i Cairns den 2 dec och tar oss ner mot Sydney med buss. Måsten på resan är segelbåt i några dagar för att se barriärrevet, fraser Island, fyrverkerierna på nyår. Resten tar vi som det kommer...
Frågan jag har är hur länge man vill vara i Sydney? Antar att det är bra att boka hostel i förväg eftersom det är många som vill vara i stan under nyår. Vad jag har läst mig till så har de flesta bra "omdömen" om Sydney, så att man kan lägga 3-5 dagar där. Är det någon/några med erfarenheter av Sydney under nyår?

Tackar för respons! :)
25 okt. 2015 00:01
Japp... Vill du se fyrverkerierna från en bra plats - The Rocks, Circular Quay, Botaniska trädgården etc - måste ni vara ute i god tid. Då menar jag att ni ska ta med picnic redan tidigare på dagen och hålla er plats.:-)

Så trångt kan det bli...
25 okt. 2015 00:55
Ja, fyrverkerierna är kanon från Mrs Maquarie's Chair utanför Royal Botanic Gardens.

Om man vill se det viktigaste i Sydney är typ 4 dagar bra. Men man kan utan problem vara där i flera veckor för det finns så mycket vackert att se!
Av Desires
25 okt. 2015 10:07
Sydney är en fantastiskt härlig stad, så där kan man ju stanna hur länge som helst - ja! Själv tycker jag nog att 4 dagar låter alldeles för lite, en vecka skulle jag nog ta där alla fall! Själva staden har ju så mycket att erbjuda, även mysigt att någon dag ta en båttur från the Cirkular Quay ut till någon av öarna utanför, t ex Manly (som vi tyckte var den finaste o mysigaste ön att besöka).

Till nyår är det ju populärt att befinna sig i Sydney, så vill ni ha ngt speciellt boende är det nog vettigt att boka i förväg! Vid Harbour Bridge ska det vara bra att befinna sig just för att fira nyår! Det ska vara helt fantastiskt; med programpunkter som flygturer över hamnen, fyrverkeri med synkroniserad musik från kända barn- och poplåtar, följt av en ljusparad med mängder av upplysta fartyg, samt det otroliga fyrverkeriet på 12-slaget vid Harbour Bridge - som varar i exakt tolv minuter, en för varje månad under året.
Låter som en underbar resa ni ska göra!
Vill du, kan du titta in här o få lite mer tips http://www.desires.se/#post64
25 okt. 2015 15:10
Tillägg: Var inte vid Harbour Bridge (aka Coat hanger) vid midnatt. Den är ett av huvudnumrennoch bör ses på visst avstånd.

Jag bodde i NSW i 3,5 år men känner det som jag bara skrapat på ytan. Fyra dar känns kort.
25 okt. 2015 17:36
Det är också kort. Själv var jag där i 3 månader första gången. Men om man har begränsat med tid kan man hinna se en del på 4 dagar. Andra gången visade jag stan för min man i just 4 dagar och vi hann se mycket: Darling Harbour, promenad över Harbour Bridge, The Rocks, Operahuset, Botanic Gardens, Sydney Tower, Watsons Bay-The Gap, Bondi och Tamarama och Manly.
Av Mrliee
25 okt. 2015 19:12
Tack för svaren allihop! Bra tips på alla namn för platserna man kan se fyrverkerierna ifrån.
Då skall jag prata med min reskamrat så får vi försöka hitta ett bra boende att boka. Det lutar åt 6-7 dagar för Sydney. Skall läsa vidare på era tips på platser att besöka.

Vart brukar ni har era pass om ni lever på hostels osv som ofta inte har "safety box"? Är det bäst att bara bära med sig det även om man kommer att vistas i stora folkmassor?