Sydamerika, Centralamerika, USA

24 feb. 2019 20:55
Visningar: 160
Hej
Jag börjar få stress här nu då tiden rinner på och jag tänkt åka (tillbaka) till Centralamerika och resa från Costa Rica och norrut mot USA helst senast slutet av mars och framåt. Dock är jag orolig för typen av väder och om det blir för osäkert väder, regn och blåst?
Alternativt tänker jag västra Sydamerika med t.ex. Ecuador, Colombia osv vid samma tid.
Ett annat alternativ är att åka direkt till USA och börja i typ LA men där verkar det vara ganska 'svalt' och väldigt kallt i vattnet under våren OCH nu varnas för att väderfenomenet El niño (en svagare variant) nu kommer och att det då kan bli blötare än vanligt i södra och sydvästra USA (samt även i Central- och sydamerika).

I 'värsta' fall får jag tänka om helt och åka 'någon annanstans' i världen men jag MÅSTE iväg nu när jag väl kan vara iväg en längre tid.
Lite PANIK här.

Vad har ni som vet för tips och förslag?
Restid: från slutet av mars till cirka juli.

Tacksam för tips och reflektioner. :)

Ps. adda gärna på Facebook om ni har tips och/eller också ska iväg i denna riktning.
Mattias Larsson. Bild: jag står på en strand i röda badbyxor med armarna utsträckta :)
Av Jonas73
25 feb. 2019 19:03
Hej,
Mars-juli är lite knepig tid att åka till Centralamerika.

Mars -slutet av maj brukar vara ganska varmt och stabilt väder. Regnsäsongen kan börja i slutet på maj eller i början på juni. Varierar lite år från år.

När jag var i Guatemala 2010 drog den tropiska stormen Agatha in i slutet på maj och orsakade omfattande förstörelse på infrastruktur och åtskilliga dödsfall. När jag var i Centralamerika senast började regnsäsongen lite senare. Ett tropiskt lågtryck parkerade i 4 dagar över Yucatanhalvön under andra halvan av juni med översvämningar som följd. Alltså inte bästa tiden för sol och bad. Men det regnar inte hela tiden. Mellan ovädren är det i regel bara någon kraftig regnskur på eftermiddagarna.

Även Colombias kust har en hel del regn under maj och juni. Det har dock inte stört mig särskilt mycket när jag varit där. Ett alternativ skulle kunna vara att börja i Colombia och åka söderut mot Peru. Det beror lite på vad du är intresserad av att göra.

Hälsningar
Jonas
27 feb. 2019 17:43
Hej.
Ja, just nu är det t.ex. redan 35 grader ute vid kusten (Nicoyahalvön) i Costa Rica fick jag höra av en bekant där igår.
Lägger man på med fuktigheten som kanske ökar framöver med så är det ju lite av en utmaning.
Det som är bra är ju att det inte alltid är som här hemma gällande regn, att det inte 'ligger kvar' alltid men det är ändå svårare att planera aktiviteter när man vet att det troligen kommer ösa ner någon gång under dagen.
Sedan kanske också mer ställen stänger ner när säsongen är mindre turistisk och jag vill ju inte gärna komma till ställen där det både regnar och är 'dött.
Mitt fokus är ju mest att va utmed kusten (mest) och testa vågsurf lite mer än jag tidigare gjort men även inland är ju intressant men mest kusten.

Har du varit något i USA under april-juli och t.ex. i LA-området sydvästra USA?

Mvh
Mattias
27 feb. 2019 22:26
Var ju j-t tryckande varmt (torrperioden) i CR i januari.

Skönt att man är ute på brädan redan vid 5:15-30 vissa dagar då. :-)
27 feb. 2019 23:31
Jaså redan då? Nu är det ju ännu varmare antar jag och om en månad??
Om det då är typ 20-21 grader härlig vår här så .... vet jag inte om det är värt det.
28 feb. 2019 08:14
Jag gillar värme, bodde ju i Australien i 4 år så har upplevt både torr- och regnperioder där, och när man närmade sig 12-snåret om tidvattnet passade den tiden så var det hett även i vattnet. Tror du ska spara Centralamerika till nästa jan-feb (frun är från CA och det är den perioden dec-feb de brukar besöka).