Sydafrika - tips osv!

7 dec. 2020 15:04
Visningar: 498
När covid-19 har lagt sig lite funderar jag och min sambo på att resa till Sydafrika. Detta har länge varit en dröm min sambo haft, och i 30årspresent tänkte jag att han skulle få införliva den :)

Jag funderar på om huruvida man ska boka en paketresa, eller styra med allt själv dock.
Vi är vana vid att fixa saker på egen hand; har backpackat i både Sydostasien, Skottland och på Island där vi antingen har bokat allt eftersom eller bokat saker separat i förväg för att hålla ned budgeten.
Det som lockar med en paketresa denna gång är just att slippa allt detta styr, men också för att jag verkligen har noll koll på landet vad gäller typ ALLT; priser, väglag, att hyra bil där, oroligheter överlag, distans mellan olika saker osv osv (vi ligger alltså i förstadiet i detta planerande).

Ni som har åkt dit - har ni bokat själva, eller köpt en paketresa? Hur har er upplevelse varit?

Vi kan väl börja så, så kommer jag med följdfrågor sedan... :D
7 dec. 2020 15:10
Tittar man på ex. RentalCars är det sjuuuukt billigt att hyra en bil i två veckor, med fullt skydd inkluderat (mellan 3-4000 för 14 dagar, en Nissan Micra + fullt skydd). Blir liksom lite såhär, vad är haken???? Skulle man klara sig på en sån bil, eller behövs något rejälare? Hur är vägarna, och överlag trafikanterna? (är lite skrämd efter mina upplevelser i Sydostasien på vissa ställen haha)
Medlemmen har tagit bort svaret
7 dec. 2020 21:30
Citerat från Marywood:
Hej hej!

Det kan fungera bra med en liten bil som Nissan Micra men i vissa lägen är det bättre med något rejälare.....
Min kompis och jag gjorde misstaget att hyra den billigaste (och minsta bilen) som visade sig knappt orka upp för branta backar och som var sådär att använda på grusvägar. Men vi kom dit vi skulle 😉.
Ni skulle kunna boka ett safaripaket och sen köra själva resten av resan.

Mvh
M
Åh, ja det vill man ju inte vara med om haha! Hur mycket rejälare bör bilen vara, tror du?
Och stötte du på några problem bilmässigt? Har hört en del om vägpirater och att folk inte stannar vid rödljus pga det hehe. Och överlag, hur var det att köra där? Lätt/svårt? Parkeringsmässigt?
Medlemmen har tagit bort svaret
8 dec. 2020 22:45 (redigerad)
Gällande vägar och bilar, så länge ni håller er "utmed kusten" så är vägarna bra. Börjar man sticka av mot inlandet så blir vägarna sämre och sämre. Exempel nedan... Vet inte om det ens kan klassifieras som väg. Extremt exempel, men ändå! :)
https://www.ixploretheworld.com/wp-content/gallery/2012-africa-south-africaleshotoswaziland/IMG_6139.JPG

Rusningstrafiken i Kapstaden är ganska intensiv, Kapstaden med omnejd är vältraffikerat men inget svårt. Ju längre bort man kommer ifrån storstäderna så dör trafiken av ganska fort och att köra mellan Kapstaden och Port Elisabeth till exempel är väldigt trevligt. Nu var det iofs 8 år sedan jag var där så mycket kan väl ha ändrats kanske.

Angående rånrisken osv.. Se inte ut som lätta rånoffer, ha inte på er smycken, dyra klockor, fippla inte med era telefoner i tid och otid osv. Lås dörrarna när ni sätter er i bilen och håll uppsikt vid korsningar osv. Försök undvika att köra när det är mörkt är nog ett bra tips med. Annars är det nog mest vänstertrafiken som kommer ställa till det för er! :)

Vad gäller distans, Sydafrika är stort och det tar generellt längre tid att köra samma sträcka i Sydafrika som det gör i Sverige, mycket på grund utav att deras vägar inte är lika bra.

De flesta som åker till Sydafrika tar först några dagar i Kapstaden, sen är det Garden Route och Jo-burg för att avsluta i Krugerparken. Eller så kör man andra hållet. Och då missar man ju hela västkusten. Ett litet nice ställe som ligger ungefär halvvägs uppåt i landet på västkusten är Saldahna Bay med sina små samhällen. Laangebaan till exempel är väldigt trevligt.
Sen runt Kapstaden så finns ju Stellenbosch som är populärt bland de som gillar vin. Och Cape point/Cape of Good hopes/Simonstown med sina pingviner osv.. Finns vilda långhåriga babianer och strutsar över allt på den där lilla "udden" för övrigt.
Sen österut har du Gaansbai där man kan "dyka med vithajar", missa inte Agulhas som är Afrika aboslut sydligaste punkt, där Atlanten möter Indiska Oceanen. Sen hela vägen mellan Kapstaden till Port Elisabeth finns det massor med små trevliga samhällen. Och där är ju Garden Route med.
Lite uppåt inåt landet ligger Drakensberg som är otroligt vackert, precis på gränsen till Leshoto. Ett trevligt litet land, men kanske inte värt att besöka om man inte har så mycket tid.
I närheten utav Port Elisabeth ligger Addo Elephant Park som jag tyckte var bra, de har MASSOR med elefanter. Dock är ju Krugerparken den bästa i Sydafrika helt klart. Kan vara värt att ha guide där, så missar man antagligen inget. Tänk på att det kan vara bra att boka boende i förväg, det är väldigt poppis. Boende inne i parken då menar jag. Utanför är det nog inte lika stort tryck på.
23 jan. 2021 09:08
Vi hade två helt fantastiska veckor i Sydafrika för nästan precis 1 år sen. Vi åkte på egen hand men bokade med Sydafrikaresor som hjälpte oss med viss planering och bokning. Kan verkligen rekommendera dem. Vi flög till Port Elizabeth via London och Johannesburg. Var på safari i 3 dagar Amakhala ca 1 1/2 timmes bilresa nordost om Port Elizabeth. Man måste verkligen inte åka till Kruger för att få bra safari. Vi fick se massa djur i en lagom stor park. Sen åkte vi Garden route med stopp i Knysna och Stellenbosh. Avslutade resan 4 dagar i Kapstaden. Vi hade ingen hyrbil i Kapstaden, det behövdes inte. Vi använde oss av Uber där, funkade klockrent. De vägar vi åkte på var jättebra, inget att klaga på. Vi fick tips att inte använda smycken eller märkeskläder pga rånrisk. Vi såg eller upplevde inget mer än att min mans kort blev skimmat på 10.000, pengar vi fick tillbaka från banken nästan direkt när vi kom hem, så inga problem där. Vi bodde enbart på guest house, vilket vi var jättenöjda med. Maten var toppen och priserna bra. Människorna är mycket trevliga och vänliga. Ett land att rekommendera.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Keja
25 jan. 2021 00:45 (redigerad)
Om ni inte gillar att boka upp er så funkar det bra med bussar. Gjorde före pandemin är bäst att tillägga. Jag åkte från Livingston i Zambia till Kapstaden med en massa olika bussar.
Om man ska hålla sig till Sydafrika så går det både stora AC-bussar mellan städerna. Även minibussar går samma rutter (i alla fall de jag åkte). På Gardenroute fanns en form av backpackerbussar mellan guesthouse i olika orter.
Vi bokade inte upp något i förväg och det funkade bra.
1 mars 2021 20:25
Sydafrika tyckte jag och min familj var helt fantastiskt - Folket, naturen, djuren, maten, vinerna och alla sevärdheter i Kapstaden! Vi hade först hjälp av en svensk tjej som bodde i sydafrika och hjälpte till att skräddarsy resor och boka. Hon gjorde ett förslag till oss men jag tyckte det blev för dyrt. När jag bokade själv så blev det betydligt billigare men så klart kan det vara en trygghet att någon som bor där fixar resan. Det är ju ganska mycket jobb att göra det själv men jag tycker det är väldigt roligt.
Vi blev jättenöjda - jag kan varmt rekommendera alla ställen vi var på! Vår resa blev kan du läsa om här:https://www.evas-restips.se/sydafrika/