Sydafrika & ev. övriga Afrika

13 mars 2016 21:14
Visningar: 216
Hej!

Jag och en kompis åker till Sydafrika om ett par dagar. Jag tar gärna emot tips av er som har varit där. Vad får man inte missa? Vi planerar att vara där några veckor, beroende på hur länge vi känner att vi vill stanna. Vi flyger till Durban och har de 3 första nätterna bokade där. Vi vill ta oss till Kapstaden på något sätt. Har någon erfarenhet av Baz-Bus? Eller Garden Route (tåg)? Kanske kan man åka tåg eller buss längs kusten ned till Kapstaden, och sedan åka tvärs igenom landet upp mot Johannesburg. Har någon koll på förbindelser mellan exempelvis Kapstaden-Johannesburg? Hur är det i mitten av Sydafrika?

Vi har också tänkt att ta oss vidare till något annat land. Vi funderar på Namibia och Botswana, men är dessa länder väldigt värda att se om man jämför med att ta sig upp till Tanzania och Kenya istället? Vi är ute efter häftig natur och bra ställen att se djur.

Många frågor, men hoppas någon sitter på något tips! :)
13 mars 2016 21:31
Men finns det ris i Kina, höll jag på att säga. :-)
Namibia är SÅ värt att se. Av alla länder jag har varit till är Namibia den absolut häftigaste upplevelsen.
Etosha NP är en av Afrika främsta nationalparker när det kommer till Wildlife.
Och öknen är så vacker.
Se själv här, min reseberättelse därifrån med massor av bilder:
http://4000mil.se/index.php/namibia/
14 mars 2016 00:41
Namibia ska ni se som redan nämnts. :)
Öknen, Skeleton Coast är så häftigt.
Fish River Valley är fint med.

Åker ni till Botswana ska ni åka till Chobe NP. Där finns de största elefanterna jag sett i hela Afrika.

Här kan ni läsa om vad jag gjorde i Afrika under 2012. Kanske finner ni inspiration där. :)
www.ixploretheworld.com