Sverige, jobba på flygplats

18 apr. 2006 17:15
Visningar: 19392
Vet inte riktigt om detta passar in här, Men försöker. Det är så att jag länge funderat över att jobba på flygplats. Jag undrar om någon har någon erfarenhet av det? Behöver man någon speciell utbildning, hur går man tillväga och är det svårt att få jobb?
19 apr. 2006 13:41
Det beror nog mycket på vad du tänkt att du vill jobba med. Det finns en hel massa yrkeskatergorier representerade på en flygplats ju. Vad är du sugen på?
19 apr. 2006 20:49
Jag hade tänkt mig något med incheckning och bording.
Av Alx
19 apr. 2006 21:43
Dom som jobbar på skavsta har ingen utbildning alls, kan man tro. Ingen social kompetens heller!

Har du funderat på "floorwalker"? Hjälpa folk att hitta rätt och så? Men det är nog inte så lätt att hitta jobb. Kolla lediga platser på flygplatser och kanske flygbolagen som flyger dit också, dom kan ju ha egen personal?

Lycka till, men ta inte skavsta man måste vara lite tokig för att jobba där, jag vet jag har gjort det!
20 apr. 2006 10:13
hehe, nä hade tänkt mig sturup eller kastrup eftersom jag bor nere i Malmö.
Japp ska titta runt lite och se vad jag kan hitta.
Av Bibban
25 apr. 2006 22:49
Hej rebecca,

Jag är själv i resebranschen. Ja det är svårt att få jobb i denna bransch. Om du vill jobba på Sturup så försök få tag i han som är ansvarig för rekrytering på incheckningen. Har hört att dem behövde/behöver personal men mest 75procent. Om du vill jobba i Kastrup, rekommenderar jag dig att ta med dina papper och ta tåget över och sök på plats.
26 apr. 2006 09:08
Hej hej.
aha var jobbar du någonstans?
Jag hitta nått som hette sturups handlingskola. Vet du någonting om detta?
75% hade varit alldeles utmärkt för mig.
26 apr. 2006 12:11
Tack så mycket, ska gå in och kolla upp det:)
Av Jomi
26 apr. 2006 12:12
I och med att våra flygpassionerade miljöpartister fått regeringen att gå med på sitt förslag om att införa en svensk flygskatt kommer mycket trafik försvinna från Sturup och istället läggas på Kastrup (någon som ser miljöeffekten?), vilket kommer skapa många nya jobb på Kastrup. Att dessa sommarvikariat på Sturup någon pratade om blir de sista på ett bra tag framöver är inte helt otänkbart. Tror vi istället där kommer få se stora personalnedskärningar i och med den minskade trafiken.
Av Bibban
26 apr. 2006 21:26
Hej rebeccah,

Nä jag har inte hört talas om den skolan. Det som är viktigt om du vill in i resebranschen är att kunna ett GDS system som Amadeus. Det finns kurs som du kan ta och betala själv för. Jag vet inte om incheckning kräver detta. Jag jobbar som biljettör för en större researrangör. Lycka till!
27 apr. 2006 10:09
Ja har kollat på lite amadeus och IATA kurser, dom är svindyra!
Men ska försöka ta reda på lite mer om den kursen dom ger på sturup, verkar till att vara något intressant.
Av J84k
29 apr. 2006 13:23
Dessa bolag kan du söka till om du vill hålla på med check in.

www.sgs.se - SAS Ground Services. Handlar i stort sett alla flygbolag som är med i Star Alliance
www.workatarn.se - Bemanningsföretag, hyr bland annat ut till Finnhandling som handlar British Airways och Finnair.
www.nordicaero.se. Handling agent för Sterling, TAP Air Portugal, Fly Nordic, Fly Me, Iceland Air.

Du kan även söka till Luftfartsverket www.lfv.se. De har jobb i informationen och assistans service bland annat.

Man behöver oftast ingen speciell utbildning för att få jobb på flygplats. Jag har jobbat på Arlanda i 3 år (började när jag var 18). Info och assistans service på LFV. Hade absolut inga
erfarenheter innan jag började där. Sedan gick jag vidare som trafikassistent på NordiAero. De dom ofta går på är bra social kompetens, språk kunskaper, stresstålig, intiativrik. körkort, tllgång till bil, flexibel, bra hälsa mm. Man får intern utbildning i den syssla man ska göra.

Det finns sååå mycket olika saker att göra på en flygplats så det går inte att rabbla upp allt.
Du kan ju söka till Flygbolagen också. Dom brukar vara lite kinkigare på erfarenheter oh så.

Du kan ju rösta på mina bilder är du snäll =)

/Johanna
2 maj 2006 16:47
tack för ditt inlägg. Jag har tagit och kollat på sidorna, synn att ett par endast hade jobb på arlanda och bromma.
Jag bor i Malmö, känner inte för att flytta. Ska kolla upp det med SAS och Luftfartsverket.
ska gå in till dina bilder.
Av J84k
9 maj 2006 19:46
LFV borde ha någon sorts verkasmhet i Malmö. Dom finns ju på alla flygplatser i Sverige. SGS borde också ha någon sorts verksamhet eftersom dom trafikerar Malmö.

FlyMe coh FlyNoridc finns ju också i Malmö. Vet inte vad dom pysslar med där, men kan tänka mig att det är pappersjobb och "markvärdinnor" som ska se till att allt funkar.

Flygplansstäd finns ju också. Eller vanlig städare. Kanske inte något typiskt flygplatsjobb. Men en bra början.
Lastare? Kanske mer ett killgöra men är man stark så....

Flygvärdinna då? Flynordic söker flygvärdinnor nu!

Ha det bäst! Och lycka till! /Johanna
Av Therese
9 juni 2006 16:44
Hej Rebecca,
jag jobbar på FlyNordic genom (Logga in för att se e-postadress) eller ProfficeAviation som det heter nu och trivs kanon verkligen. Såg att det hade kommit in ett inlägg om att FlyNordic har bas i Malmö, men det har vi dessvärre inte. Tror det är bättre att du söker Malmö Aviation eller Sterling om du vill ha jobb i Malmö eller Cph. Jag var som du oxå jättesugen på att börja jobba på en flygplats, men sökte mig in via ett flygbolag, o på den vägen är det. Har man väl fått in en fot brukar det inte vara några problem! Lycka till!