Svensk mat i Barcelona

Av Jensj
15 nov. 2010 14:03
Visningar: 2463
Vart ute på vift ett tag och börjat tröttna på tapas? Kan i sådana tipsa om en fantastisk liten svensk restaurang i Barcelona (Eixample) som heter Pappa Sven.
Här har det riktigt bra lunchmeny för 12.95 euro (trerätters inkl dryck) inspirerad av svenska smaker och med klassiker som svenska köttbullar för den som vill välja ett säkert kort!
Kvällsmenyn är ännu bättre med plommonspäckat vildsvin och alla möjliga godsaker. Alltid trevligt och, ja personalen pratar svenska :-)
Kolla in http://www.pappasven.es
15 nov. 2010 17:32
Ska villigt säga att jag aldrig förstått grejen med att gå på restaurang med svensk mat på resande fot så jag låter övriga kommentarer bero.
22 nov. 2010 18:44
Jag håller med dig, Jensj, för har man varit ute ett tag så kan det locka med annan mat än den inhemska.
Jag känner det efter några veckor i Grekland. Det grekiska köket har en del att erbjuda men likväl som jag inte äter enbart svensk hemma i Sverige så vill jag variera mig när jag är utomlands.
I London älskar jag att gå på restaurang. Staden har ju mängder med olika kök och det engelska köket är i mina ögon inte det bästa jämförelsevis.
Det finns en svensk restaurang på ön Skiathos som heter Bonaparte.
Efter tre veckor ute och mycket god grekisk mat så var det ändå fantastiskt att få njuta av en god sås, lite broccoli och andra tillbehör som inte det grekiska köket erbjöd.
Variation förnöjer!
25 nov. 2010 11:23
Ja det där med svenska restauranger på resmålet är väl inget jag springer och letar efter direkt men är stället ok. och med bra mat så varför inte, svenskt eller utländskt krubb på resan kvittar för mig bara maten är god och till rimliga pengar.
Jag äter ju inte bara svensk mat här hemma så varför inte ett besök på en svensk restaurang i Barcelona om man känner för det, ok åker jag på en långweekend så ligger väl inte en svensk krog som prio ett på besökslistan men har man vart på resande fot ett tag så kan det väl var ett alternativ bland många andra tycker jag och det var nog så Jensj menade skulle jag tro.

Vid vår Tunisienresa för några år sen skulle jag gärna besökt en svenekrog med potatismos köttbullar och hela skiten om det funnits ha ha!
Bosse.
26 nov. 2010 00:49
I o f s, jag går ju på ett australiskt kafé i Sthlm för att jag har en sådan "hemlängtan". Det kanske inte är någon skillnad i sig...