Sunpass och Sixt

Av Younso
20 maj 2015 14:11
Visningar: 1313
Jag har hyrt en bil via Sixt utan att veta vilka avgifter dom tar för Sunpass. Alternativen är att betala $7.99x20 dagar dvs $160, åka på avgiftsfria vägar (har Navigon GPS som visar rutter utan avgiift), hoppas på kontant betalning eller köpa ett Sunpass när jag anländer.
1. Som sagt $160 är mycket pengar.
2. Det gäller att GPS programet är uppdaterad så man inte får en överraskning.
3. Väldigt osäkert
4. Har en kompis i Florida nu. Han borde väl kunna köpa ett Sunpass (Sunpass Mini Transponder?) åt mig som jag sätter in i bilen när jag kommer dit om 1 månad, eller? Om ja, skall jag be honom sätta $10 på den också? Skall han göra något annat?

Något annat förslag?
20 maj 2015 14:37
Inga problem att betala cash, förutom kring Homestead och några väl markerade SR vid Orlando flygplats.

Om du ska köpa den billiga sunpass är det kopplat till en bll och är inte som transpondern som kan kopplas till flera reg nr.
Av Younso
20 maj 2015 15:00
Är det någon ide att byta till Europcar eller Alamo? Hur är reglerna med Sunpass hos dom?
20 maj 2015 15:57
Citerat från Younso:
Jag har hyrt en bil via Sixt utan att veta vilka avgifter dom tar för Sunpass. Alternativen är att betala $7.99x20 dagar dvs $160, åka på avgiftsfria vägar (har Navigon GPS som visar rutter utan avgiift), hoppas på kontant betalning eller köpa ett Sunpass när jag anländer.
1. Som sagt $160 är mycket pengar.
2. Det gäller att GPS programet är uppdaterad så man inte får en överraskning.
3. Väldigt osäkert
4. Har en kompis i Florida nu. Han borde väl kunna köpa ett Sunpass (Sunpass Mini Transponder?) åt mig som jag sätter in i bilen när jag kommer dit om 1 månad, eller? Om ja, skall jag be honom sätta $10 på den också? Skall han göra något annat?

Något annat förslag?
Sixt tar max $36.99/vecka, alltså 111 dollar för dig, de har en lösning där sen alla tullar ingår, man kan alltså köra genom tusen vägtullar till samma pris, det blir dock en lite dyrare lösning för de flesta ändå.
http://www.sixtblog.com/travel-advice/florida-toll-roads/

Övriga uthyrares regler ser du här https://www.sunpass.com/rentalcar
Alltså Alamo tar max 19,75 per hyra sen får man betala tullarna. Europcar är inte med i listan och jag hittar ingen info hos dem men det har du kanske gjort själv...

Jämför inte bara vad SunPass kostar hos uthyrarna, utan jämför alltid totalpriset med allt du vill ha. Det spelar ju ingen roll vad enskilda moment kostar utan bara vad totalkostnaden blir...

Ska man använda en Sunpass i flera bilar måste man registrera bilnumret på den nya bilen hos Sunpass, ettiketten går dock inte att flytta om den är klistrad i en bil.
Av Younso
20 maj 2015 16:09
Man blir så trött på Sixt. Så här skrev dom:
The Sunpass is $7.99/day and we do not give you a device. You will simply go through all the tolls by plate and we will pay all the charges.
Sedan frågade jag om det kostade per dag oavsett om det var tull eller inte och fick svaret:
As you have prepaid your tolls with us we take care of the tolls billed, you have unlimited access to automated express lanes within Florida. Prepaid toll is only $7.99/day.
In case you pass through a toll, you will be charged the amount of the toll plus an administrative fee of $5 for each toll that you pass through.
We will charge the express toll service for the whole rental if purchased.

Alltså, tolkar jag det som $160 och inte $111 som Floridasidan hittade.

Men jag har börjat titta lite mera på våra sträckor:
Miami flygplats-Orlando-Titusville-KSC-Clearwater-Fort Myers-Naples-Key Largo-Key West-Miami och kommit fram till att man kan undvika betalvägar helt och hållet. Och så bråttom har jag inte. Jag ber kompisen köpa ett Sunpass klistermärke så jag har det i reserv när jag själv kommer till Miami.
Av Younso
20 maj 2015 16:13
Förresten, jag litar inte på uppgiften om $36.99. Sidan är från dec 2011 och det står att dagsavgiften är $6.99 när jag vet att den är $7.99.
20 maj 2015 16:21
Beklagligt att resenärer skall behöva göra detta jobb inför varje resa.

Sixt (i Tampa) ligger sist på min lista avseende service, renlighet, organisation etc. "Nya" i USA och en hel del att lära om du frågar mig. Har gått igenom alla uthyrare....
21 maj 2015 00:42
Citerat från Younso:
Förresten, jag litar inte på uppgiften om $36.99. Sidan är från dec 2011 och det står att dagsavgiften är $6.99 när jag vet att den är $7.99.
Nej, jag vet inte vad Sixt sysslar med, finns ingen info någonstans om avgifterna eller maxavgift, man kan ju ha ändrat detta nu men skandal att man inte informerar!
Jag tittade på en bil precis och då uppger man 8.55/dag, absolut inte lockade ens om man kör väldigt mycket.
Nej hyr man av Sixt och andra med samma system (som Dollar & Thrifty) gör man klokt i att köra med egen Sunpass istället. Bästa och billigaste lösningen av de stora har ju Avis & Budget.

I övrigt har vi hyrt ganska många gånger av Sixt men bara en gång i USA, på FLL. Den klart bästa uthyrare vi provat, även i USA. Noll köer, riktigt generös uppgradering, bra service och den gången billigast.

Just nu håller Sixt på med en uppgradering så sidan är väldigt begränsad, ska bli intressant att se om det blir några förbättringar.....
Av Birgere
21 maj 2015 08:52
Citerat från Marcus_p:
Inga problem att betala cash, förutom kring Homestead och några väl markerade SR vid Orlandos flygplats.
Visst kan du väl betala med cash runt MCO...? Eller har jag missat något där?
21 maj 2015 15:27
Visst kan du väl betala med cash runt MCO...? Eller har jag missat något där?
Ja det kan man fortsatt men exact change och unmanned toll booths är inte så kul för intet anande turister med 20 flygtimmar i bagaget
Av Birgere
21 maj 2015 15:36
Citerat från Marcus_p:
Visst kan du väl betala med cash runt MCO...? Eller har jag missat något där?
Ja det kan man fortsatt men exact change och unmanned toll booths är inte så kul för intet anande turister med 20 flygtimmar i bagaget
OK, nu var det ju måååånga år sedan jag körde igenom en sådan, är det fortfarande så att man ska slänga en näve quarters&dimes i en betalkorg eller hur funkar dom på 2000-talet?
27 dec. 2019 14:39 (redigerad)
Det är ett gammalt inlägg, men jag vill ändå tipsa om att köpa en egen SunPass-transponder ($20) som du registrerar på ditt kreditkort (bra att även tillåta EasyPay, vilket automatiskt sätter in $10 när pengarna är slut).
SunPass kan man bl.a. köpa på Publix, Walgreens och CVS Pharmacy.
Man går in på http://sunpass.com och skapar ett konto och lösenord.
När man sedan hyrt bil ringer man och registerar hyrbilen till ditt SunPass via gratisnumret: 1-888-865-5352.
Glöm inte att ta med SunPass-transponder när du lämnar bilen, ring även och avregistrera hyrbilen till samma telefonnummer.
Av Birgere
27 dec. 2019 19:07
Citerat från Strand1969:
Det är ett gammalt inlägg, men jag vill ändå tipsa om att köpa en egen SunPass-transponder ($20) som du registrerar på ditt kreditkort (bra att även tillåta EasyPay, vilket automatiskt sätter in $10 när pengarna är slut).
SunPass kan man bl.a. köpa på Publix, Walgreens och CVS Pharmacy.
Man går in på http://sunpass.com och skapar ett konto och lösenord.
När man sedan hyrt bil ringer man och registerar hyrbilen till ditt SunPass via gratisnumret: 1-888-865-5352.
Glöm inte att ta med SunPass-transponder när du lämnar bilen, ring även och avregistrera hyrbilen till samma telefonnummer.
Du behöver inte ringa, du sköter registrering o avregistrering direkt i deras app eller på deras hemsida. Man kan för hyrbilar även bestämma redan från början ett tom datum/tid = inlämningstider av bilen.
Tror även att det funkar med klisterlappen för $5-6 även för hyrbilar men vågar inte säga säkert då jag haft dosan i många år. Har man för mycket pengar kvar på kontot så går det att få tillbaka saldot, men åker man dit regelbundet så är det bara att låta pengarna sitta kvar, det blir ju max $10. Även värt att notera att man kan efterregistera sitt sunpasskonto o dosa.
28 dec. 2019 12:55 (redigerad)
Mycket smidigt med dosan som jag köpte på Publix som jag haft flera år och fungerar så smidigt som Birgere beskriver. Det kan ändå vara ett värdefullt tips om du landar i Orlando och inte kan köpa dosan direkt på flygplatsen ta "Cargo road" därifrån så slipper man tullar och kan köra in på närmaste Publix/CVC. Google maps i telefon, nerladdad karta hemmifrån eller på MCO välj "Utan biltull" lägg upp rutt till boende medans du har wifi på MCO och lägg in Publix/CVC längs vägen. Sedan när du kommer fram en kvarts arbete att aktivera konto och rega hyrbilen till kontot. Nu försöker jag ändå undvika tullvägar i Orlando/Kissimmee för det drar lätt iväg över 20$ på några dagar.
Jag har däremot inte lyckats finna tullfria vägar från MIA eller FLL, vet någon så kan det vara till glädje för någon som hittar denna gamla tråd.
Av Birgere
28 dec. 2019 13:17
Citerat från Daytona:
Tror ni att det är grejen för oss i sommar då, dvs att köpa transpondern? Vi kommer att hyra bilen i Boston och köra ner till Daytona Beach, i Florida kommer vi inte att röra oss särskilt mycket annat än körningen till Orlando och flyget hem.
SunPass är ju en lösning för Florida och norrut finns det andra lösningar. Kan ni köra från Boston utan att använda Toll roads med automatavläsning så skulle ni ju kunna använda en SunPass dosa på slutet av resan, annars är det ju på tiden att ni skaffar en i vilket fall för nästa resa. Gäller bara att komma ihåg o ta med både hemifrån och från bilen efter hyresperioden.
Av Birgere
28 dec. 2019 13:20
Citerat från Brycecanyon:
Mycket smidigt med dosan som jag köpte på Publix som jag haft flera år och fungerar så smidigt som Birgere beskriver. Det kan ändå vara ett värdefullt tips om du landar i Orlando och inte kan köpa dosan direkt på flygplatsen ta "Cargo road" därifrån så slipper man tullar och kan köra in på närmaste Publix/CVC. Google maps i telefon, nerladdad karta hemmifrån eller på MCO välj "Utan biltull" lägg upp rutt till boende medans du har wifi på MCO och lägg in Publix/CVC längs vägen. Sedan när du kommer fram en kvarts arbete att aktivera konto och rega hyrbilen till kontot. Nu försöker jag ändå undvika tullvägar i Orlando/Kissimmee för det drar lätt iväg över 20$ på några dagar.
Jag har däremot inte lyckats finna tullfria vägar från MIA eller FLL, vet någon så kan det vara till glädje för någon som hittar denna gamla tråd.
Som jag skrev ovan, man kan efterregistrera sig, minst 24h i efterhand så att ditt konto blir belastat även för tiden innan det fanns.