Stränder runt Sicilien

21 aug. 2016 20:19
Visningar: 2438
Hej,
Jag håller just nu på att kolla upp stränderna nära Palermo och undrar ifall ni har några bra tips på vackra stränder? Min kusin och jag har tänkt åka på en liten tripp längst kustens och behöver lite tips på vilken rundtur vi bör ta. Mysiga städer kring stränderna är ett plus!

Jag undrar också hur surfinglivet på Sicilien är, någon som vet :)?

Trevlig kväll
Sanna
23 aug. 2016 09:46
San Vito lo Capo är den vackraste stranden där uppe (om inte på hela Sicilien). Annars är Sicilien mer känt för mat, historia och vulkanisk geologi . Är det vattenliv och stränder man vill ha brukar Sardinien vara batter.

Ska ni söderut mot Trapani eller österut mot Cefalu (som också har strand). Själv rekommenderar jag absolut Taormina och Etna om man är på Sicilien och även St Lucias Syracusa samt Tempeldalen i Agrigento men det är ju en stor ö...
Av Tintani
23 aug. 2016 18:30
Var på Sicilien i somras strax österbom Palermo i Cefalu.
Cefalu är en mysig stad/by men som överallt är det mycket folk varför mysigt kanske är fel ord om stranden. Men en riktigt lång strand finns det som sträcker sig hela vägen in i stan. Eftersom det är så mycket folk kan vattnet kännas lite sådär men om ni bara tar er runt piren finns det klippbad med ljuvligt klart turkosfärgat vatten.
Bifogar länk till min blogg där jag skrivit lite om Cefalu. Där kan du även läsa om en liten roadtrip upp i bergen om ni vill se ngt annat än stränder:). Såg ingen som surfade och när vi var där fanns det inga vågor att tala om.
http://cathinkaingman.se/cefalu-tips/

Citerat från Squirico:
Hej,
Jag håller just nu på att kolla upp stränderna nära Palermo och undrar ifall ni har några bra tips på vackra stränder? Min kusin och jag har tänkt åka på en liten tripp längst kustens och behöver lite tips på vilken rundtur vi bör ta. Mysiga städer kring stränderna är ett plus!

Jag undrar också hur surfinglivet på Sicilien är, någon som vet :)?

Trevlig kväll
Sanna
1 sep. 2016 13:05
Tusen tack för era svar och tips. Jag flyttar ner nu i sep och kan inte vänta med att utforska ön!
Av Mcenroe
1 sep. 2016 17:48
Tonnara di Scopello och närliggande naturreservatet Zingaro är väldigt vackra och bra ställen att göra ett magplask på.

Missa inte restaurangerna i Castellammare del Golfo´s hamn.

Stränder borträknade: att sitta i teatern i Segesta och se ut över havet är inget annat än fantastiskt. Erice är också väldigt fint - om man lyckas pricka en tidpunkt med lite färre antal av oss turister:-)