Stadstips!

Av Lipet
4 juli 2009 09:58
Visningar: 1398
Eftersom åtminstone vi har regn och åska kanske man hellre åker till en stad istället för stranden.

Då rekommenderar jag Linköping som ett lite udda tips! Linköping har i år fått en utmärkelse för finaste stadskärna (i vilket sammanhang vet jag inte) men har en väldigt öppen och utbredd stadskärna med gångavstånd till det mesta. Många uteserveringar. Det finns flera olika torg med torghandel. S:t Larskyrkan och Domkyrkan är båda värda ett besök. Slottet är nog däremot ett av de fulaste i Sverige ;o) Likaså dialekten! Trädgårdsföreningen kom tvåa i någon tävling om finaste park så den är också värd ett besök. Packa en picknickkorg och knalla runt och titta på träd och blommor. Vill man shoppa finns både centrum och Ikanoområdet som är ett av Sveriges största shoppingcenter.

Närheten till andra städer är också ett plus! Norrköping c:a fem mil, Örebro 11 mil, Jönköping 10 mil, Västervik och Nyköping 11 mil, så beroende på vilket håll man kommer från kan man besöka flera vackra städer på vägen.
5 juli 2009 15:41 (redigerad)
Platser jag varmt rekommenderar i Östergötland är Vadstena, Motala, Söderköping, Norrköping och de vackra skärgårdarna S:t Anna och Gryt. Linköping är en inte så värst liten universitetsstad, också känt för kulturreservatet Gamla Linköping. Om utnämningen "finaste stadskärna" kan man här läsa nedan. Svenska Stadskärnor samarbetar bland annat med Svensk Handel, Hotell- och Restaurangbranschen samt Fastighetsägarna:

http://www.svenskastadskarnor.se/new/includes/showFile.asp?FileID=27717217
Av Msdr
6 juli 2009 10:50
Hmmm, jag har bott flera år i Linköping (men är inte därifrån) och skulle inte direkt välja att åka dit på utflykt, kanske just för att jag bott där :) Visst har det sina poänger med Gamla Linköping och Trädgårdsföreningen, men det är inte så himla vackert i övrigt. Dock skaplig shopping, speciellt ute vid IKANO-området.
Ligger dock bra till längs E4:an, så om man ändå kör förbi kan man ju ta ett litet stopp där :)
6 juli 2009 11:01 (redigerad)
Nej, som sagt, det finns trevligare ställen för utflykter i Östergötland. Utmärkelsen "Finaste stadskärna" tar mycket fasta på shopping, krogliv och dylikt. Det är väl inte för inte som utmärkelsen ges i sambete med Svensk Handel och Hotell- och Restaurangbranschen. Något större skönhetsvärde kan man inte påstå att Linköping har. Guldkorn - det kallar jag Vadstena.
6 juli 2009 13:53
Men om det regnar och just shopping och fikning alldeles perfekt!
Av Lipet
6 juli 2009 19:27
Jag tycker faktiskt att Linköping är vackert, just för att det inte är så mycket stad över staden. Vadstena är mer pittoreskt (är jag inne på ordklyverier nu ;o)), men ligger otroligt vackert vid Vättern. Norrköping är stad på riktigt.

Men vad har ni själva för tips på orter som är värda att besöka? Nu har ju fokus legat på Östergötland, men det måste finnas många fler?
6 juli 2009 20:05 (redigerad)
Citerat från lipet:
Jag tycker faktiskt att Linköping är vackert, just för att det inte är så mycket stad över staden. Vadstena är mer pittoreskt (är jag inne på ordklyverier nu ;o)), men ligger otroligt vackert vid Vättern. Norrköping är stad på riktigt.

Men vad har ni själva för tips på orter som är värda att besöka? Nu har ju fokus legat på Östergötland, men det måste finnas många fler?
Hallå Lipet. För mig får du beskriva Vadstena precis hur du vill, själv har jag bara använt ordet Guldkorn. I Vadstena skådar man vackra och storslagna byggnader som Slottet, Klosterkyrkan och Bjälboättens palats. Bland annat. Vadstena har en underbar stadskärna, som fortfarande följer den medeltida stadsplaneringen. Vadstena har Sveriges i bruk varande äldsta Rådhus, som dessutom är mycket vackert. På sommaren finns ett rikt musikliv, Vadstena Akademien med opera, Borggården med konserter av olika slag. Utflykter kan göras till den enastående fågelsjön Tåkern, till Omberg, Alvastra och till Ellen Keys Strand. Jag kan rekommendera ett boende hos nunnorna på Birgittasystrarnas gästhem i Vadstena. Det ligger utsökt vackert nere vid Vättern. På det intilliggande Munkklostret kan man både bo och äta i pampig medeltida miljö.

http://www.birgittaskloster.se/
http://www.klosterhotel.se/Default.aspx?module=4&content=350&lang=SV&fwsite=1
Av Nickeb
6 juli 2009 20:17
Alltså allvarligt, beskrivningar som mysig, trevligt, bra shopping osv.......det stämmer ju in på typ varenda stad med 70-150k invånare, Halmstad, Sundsvall, Helsingborg, Kalmar, Eskilstuna, Karlstad för att nämna några.

Sedan är väl inte Linköping det första jag slänger mig i bilen till på min sommarsemester.