SRI LANKA, 3 veckor

29 nov. 2018 23:23 (redigerad)
Visningar: 699
Hej,

Bokade i dagarna en resa till Sri Lanka. Åker om ca en månad. Blir borta 20 dagar och reser själv. Har aldrig varit på Sri Lanka tidigare och tar tacksamt emot tips!! Är ännu obildad på ön så nu behöver jag veta mer om

- Stränder
- Natur (är gärna aktiv, vandrar osv)
- Transport
- Mat (vegan)
- Kulturella sevärdheter/djurliv

Har någon tips på rutt?

ÖS PÅ MED TIPS!!!
30 nov. 2018 09:03
Var på Sri Lanka för några år sedan, dock inte så länge som du ska vara men i åtminstone två veckor.
Vad jag skriver är rent subjektivt.

Du kommer förmodligen att landa i Colombo och du kommer nog vilja åka därifrån, fort. Ännu en stressig asiatisk storstad som kan få vilken svensk som helst att bli galen. Åk söderut, inte norrut. Negombo kanske verkar lockade på bilder men i verkligheten är det ännu ett skitigt ställe där turismen har tagit över.

Att hoppa på tåget och trängas med svettiga lankeser är en upplevelse som man inte borde missa. Jag är ganska säker på att tåget stannar i Beruwala. Jag stannade aldrig där men stranden ska vara fin men det är inget jag kan stå för. Näst på tur kommer nog en av Sri Lankas kändare strandby/stad, Hikkaduwa. Här kan man lätt slå ihjäl ett par dagar, surfa, käka och dricka juice, drinkar, dåligt kaffe, kokosnötsmjölk och någon öl på kvällen. Stranden är stor och ren.

Från Hikkaduwa kan man med tåg eller buss ta sig till Galle med en holländsk stadskärna är den väl värt ett besök. Fortsätter man längst med kusten så kommer man till Unawatuna och till slut, Mirissa. Båda är nog värda att besöka för strandhäng.

Vidare vill jag rekommendera att man tar sig tiden att försöka luska ut hur man tar sig till Yala National Park, där safaris utgår från Tissamaharama. Hur man nu tar sig dit minns jag inte men jag minns men fördelen med Sri Lanka är att transport är extremt billigt med transport. Bara bussarna i sig är en upplevelse.

Om du har tid så besök gärna Arugam Bay, det missade jag och det ångrar jag.
Vidare finns det trevliga bergsbyar längst inlandet. Några ställen du bör ta sikte på är Ella och Kandy. Tissamaharama till Ella är kanske lite knepigt men det fungerar att fråga lokalbefolkningen, generellt är de väldigt duktiga på engelska, bussar finns men jag minns inte om man skulle byta.

Ella är en trevlig, liten bergsby som är omringad av teplantager och vandringsleder. Det finns förvånansvärt mycket att se och uppleva här. Det finns en topp vid namn "Little Adam's Peak" i Ella som blir en bra utflykt. Dessutom är Ella en hållplats på den berömda tåglinjen till Kandy som tar dig genom berg, dalar och teplantager. Kandy vet jag inte mycket om, eftersom jag inte hade tid att stanna där men staden ska vara uppskattad och förmodligen värt att stanna där någon dag. Om man prompt vill så tror jag att man kan ta sig till Adam's Peak från Kandy, eller i alla fall till den närmst belägna staden för att knalla upp för berget. Detta valde jag att inte göra eftersom det verkade vara mest köer upp till toppen men det låter jag vara osagt.

Har man tid så kan man besöka Sigiriya, dock var jag aldrig där men googla, det kanske är något du är sugen på.

Utbudet av vegansk mat i Sri Lanka vet jag ingenting om men det bör inte vara några problem. Det är det väl på få ställen nu för tiden.

I vilket fall som helst så kommer du få en toppensemester och du kommer sällan vara sysslolös. Det är extremt lätt och trevligt att resa i Sri Lanka. Människor är nyfikna, öppna och vänliga; dessutom talar de flesta väldigt bra engelska. Beträffande boende, så bokade jag aldrig i förväg utan tog det som det kom och på varje busstation och tågstation stod det folk och ville hyra ut ett rum eller en stuga på deras tomt. Det tycker jag är ett bättre sätt att resa, att istället för att gynna hotellmoguler, så gynnar du lokalbefolkningen och hjälper dem att få det drägligare. Dessutom öppnar det upp för nya bekantskaper men givetvis ska man alltid låta det sunda förnuftet att avgöra. Jag tror inte att ensamma tjejer har några problem i landet men som överallt i världen, bör man vara extra försiktig om man reser ensam.

Vill man inte åka buss så fungerar det att flagga en taxi men det kanske är vettigare att boka i förtid, hos ett känt och betrott företag för att slippa problem.
3 dec. 2018 16:47
Tack snälla för ditt utförliga svar! Har haft det som grund när jag gjort min research :)

Har förstått att Negombo inte är mycket att se, så det skippar jag. Känner inte heller för att stanna i Colombo. Det verkar som att de flesta börjar sin rutt inåt landet men jag kommer gå "motströms". Behöver börja med hav känner jag. Arugam bay (och hela östra Sri Lanka) verkar klimatmässigt inte vara i säsong just nu.

Min plan ser ut så här:
Hikkaduwa 3 nätter (landar på natten så första natten blir det inte mycket sömn)
Unuwatuna 3 nätter: inkl dagsutflykt till Galle.
Mirissa 3 nätter: ev valsafari (Raja & the Whale verkar etiskt schysst)
Tangalle 2 nätter
Ella 3 nätter: Ella Rock, Little Adam's peak, Nine arch bridge, ev något vattenfall.
Hatton 1 natt: Adam' peak (!!) (vad gör man den dagen sedan?)
Kandy 1 natt:
Habarana 2 nätter: Sirigiya och/eller Pidurangala rock, Pollonaruwa

Något sådant... åt det hållet i alla fall :)
Jag tänker att jag åker tåg mellan Ella och Hatton och ev Hatton och Kandy. Mellan kuststäderna är det såpass kort så jag kanske kan åka tuktuk? Inåt landet sen tänker jag att jag ska ordna en chaufför. Får se, det brukar lösa sig.

Vad gäller nationalparkerna måste jag läsa på lite om de är schyssta... de måste ta hänsyn till djuren. Jag vill inte vara en del av något som bara går ut på att jaga ikapp djur för att få en bra bild. Ev Minneriya eller Kaudulla i så fall.

Tack för dina tips!
Är det någon som läser detta och har fler tips så hojta!
4 dec. 2018 08:39
Citerat från Felicianols:
Tack snälla för ditt utförliga svar! Har haft det som grund när jag gjort min research :)
Mmhm, Aurgam Bay kanske inte är något vidare, dock är det ju inte minusgrader, utan out of season för surfing mest och något oförutsägbart väder men i och med att surfing är halva grejen där så kanske det inte händer så mycket.

Din resplan ser ju vettig ut, helt klart.
Buss är nog vettigare än tuktuk mellan kuststäderna, skulle jag tro men visst, det kanske är smidigare med tuktuk!
Beträffande nationalparker, valsafari och sköldpaddsgrejer, bra att du tänker på hur företagen som drar vinst ur verksamheten rent etiskt arbetar. Jag var där mot slutet av mars och, i alla fall, då, behandlades djuren respektfullt (läs: blev störda så lite som möjligt). https://www.yalasrilanka.lk/visitor-guide.html , där finns lite läsning men man kanske bör ta det med en nypa salt. Smidigast är kanske att fråga runt när du väl är på plats.

Visst är det smidigt och relativt billigt med chaufför men jag vill fortfarande starkt rekommendera åtminstone en busstur, på natten, eller i alla fall när det är mörkt. Hög lankesisk musik och blinkade lampor i hela bussen.
4 dec. 2018 11:09
Hej! Låter som en alldeles förträfflig rutt!
Har varit i Sri Lanka tre gånger och ska dit igen i början av februari.

Vill du ha tips på en superbra chaufför så har jag ett tips här

https://www.facebook.com/royalescapestours/

Han är dessutom lite billigare än att boka genom de stora guideföretagen.