Språkresa vart?

Av Moalm
5 sep. 2010 15:42
Visningar: 762
Hejhej!
Jag funderar på att åka till England och plugga engelska i ca ett halvår men vet inte riktigt vart jag vill åka. Några förslag?

Jag skulle gärna vilja åka till en lite större stad, fast det måste inte vara London-storlek, är ganska inne på Oxford. Eller Manchester. Fast jag vill inte åka till en industristad heller. Mitt krav är i alla fall att det ska finnas ett litet shoppingutbud med de vanligaste affärerna.

Hur är Manchester jämfört med London?

Ja, jag är som sagt ganska förvirrad! Jag välkomnar förslag på städer som ni har varit i och tycker om!
Av Babbo
5 sep. 2010 19:27
Jag har varit i både London, Oxford och Manchester och skillnaden är stor! Skulle jag välja en stad som jag tycker om, och att vistas i en längre tid, så blir det Edinburgh!

Det är ju inte England, men en liten skottsk accent är väl gulligt ;-)
Av Moalm
5 sep. 2010 20:52
Okej, men vad tycker du om Oxford och Manchester då? :) Haha, jo fast jag är nog mer sugen på en klassiskt brittisk accent om jag ska vara ärlig. :p
Av Sjalen
6 sep. 2010 14:11
Ja är du sugen på en "klassisk" RP engelsk accent så ska du hålla dig i Sydöstra England - annars hade jag tänkt föreslå historiska York där jag bott (som dock har industri den också men inte i stadskärnan med sin gamla ringmur). Nordengland har däremot helt andra vokalljud än de klassiska i syd och även om detta nog inte alls märks i din kurs så blir det vad du hör i familjen du bor hos och hos folk på stan. Detsamma gäller då alltså Manchester.

Vill du ha en storstad i södern så är Brighton kul men det negativa är att det är smockfullt med svenskar där (även boendes) så du riskerar att "slippa" prata engelska. En annan stad i väst men utan den otroliga västliga dialekt som hittas längre västerut är Bristol. Även där har du industrier och ghetton i utkanten av staden (precis som i Manchester) men centrum är livligt och fullt av studenter med allt vad det ger av roliga caféer och annat och landsbygden omkring är vacker. Jättenära ligger också staden Bath med sina romerska bad och Jane Austen-hus (se gärna mitt album från Somerset).

En annan sydlig stad jag gillar är Salisbury och jag tror att det finns språkresor dit om man letar. Då är du nära Stonehenge och annat kul. En lite mindre stad än t.ex. Bristol dock men mysig.
Av Asok
11 sep. 2010 23:55
Jag skulle också rekommendera Edinburgh, deras Edinburgh School of English har högt anseende efter vad jag har läst och det är en himla mysig stad med mycket shopping och trevligt folk. Lagom storlek på stad också tycker jag för en längre vistelse.