Söndagsöppet i Budapest

3 apr. 2015 11:08
Visningar: 4616
Jag kommer att åka till Budapest över en weekend sista helgen i april med väninnor. De två hela dagarna som vi kommer att vara där är lördag och söndag. Jag har nu läst på lite och blir lite orolig över att det mesta kanske är stängt på söndagar? Gellertbadet? Affärer på gågatan (Vaci Utca)? Saluhallen? Flodturerna?
Undrar också var man ska hålla till på kvällarna om man önskar restauranger och caféer. Ligger detta vid gågatan längs Donau.
Tacksam för tips och info kring ovanstående frågor.
Av Emolis
4 apr. 2015 13:40
Är i Ungern just nu och enligt hotellet är ALLA affärer stängda på söndagar enligt ett beslut som fattades 15 mars. Vet dock inte om det gäller Saluhallen. Restauranger och caféer ligger längs Donau och på gågatorna.
4 apr. 2015 22:49
Tack så mycket för era svar. Då blir det till att tänka om. Stängt söndagar och dessutom tidig stängning i butiker och i saluhallen (kl 3 o14) ser jag. Trist nen samtidigt bra att få veta redan nu. Tack!
Av Javad
18 apr. 2015 18:58
Hej på er som har varit i Budapest! Vad är det man ska tänka innan man ska åka eller under tiden när man är där nere . sevärdheter.Är det bättre att ha mer cash ? Vad är skillnaden mellan Széchenyi bad och gellert bad? är det samma ställe med olika namn ,när jag söker dom på google och ville titta på bilderna då ser man samma bilder på dom två ställarna.
mvh Javad
19 apr. 2015 00:15
Citerat från Javad:
Hej på er som har varit i Budapest! Vad är det man ska tänka innan man ska åka eller under tiden när man är där nere . sevärdheter.Är det bättre att ha mer cash ? Vad är skillnaden mellan Széchenyi bad och gellert bad? är det samma ställe med olika namn ,när jag söker dom på google och ville titta på bilderna då ser man samma bilder på dom två ställarna.
mvh Javad
Att det blir samma bilder beror på att är ett vanligt fel när man googlar, det kvittar vad man googlar på. Söker man bilder på Chicago kan det också dyka upp bilder från New York etc.

Széchenyibadet är större och har fantastiska utomhuspooler (när du googlar leta efter en gul byggnad). Gellertbadet har en vacker inomhuspool med balkonger runtom. Utomhuspoolerna är inte lika fina och de är bara öppna på sommaren. Har också för mig att män och kvinnor inte kan bada tillsammans här.

Det funkar med kreditkort i Budapest, men det skadar inte att ha lite kontanter för det är inte alla ställen som tar kort.
Du kan kolla Budapestsevärdheter på min sida http://www.worldofmarie.com/reseguide. Klicka på Ungern på länken längst ner. Självklara sevärdheter är Parlamentet, Budaslottet, Kedjebron (lite svår att missa) och S:t Stefansbasilikan.
Av Emolis
19 apr. 2015 08:33
Vi provade både Gellert och Szechenyi när vi var i Ungern i påskas. Vi hade barn på 9, 12 och 15 år med oss och de gillade båda baden. Även Gellert har utomhusbad som har öppet vintertid + bastu/kall tunna, den stora bassängen var dock stängd. Inomhus fick vi bada tillsammans, hörde någon som sa att de har ändrat så att män och kvinnor numera får bada tillsammans. Tänk på att badmössa är ett måste i stora inomhusbassängen (finns att köpa). Jag tyckte att Gellert var lite dyrt och överreklamerat. Slitna och trånga omklädningsrum (vi tog skåp istället för kabin, funkade fint). Visst är det fin arkitektur, men det räcker i princip att gå in och titta i foajen. Plus är att det ligger mitt i stan. Szechenyi gillade vi bättre. Större och något fräschare omklädningsrum. Många bassänger, både inomhus och utomhus. Lätt att ta sig dit med tunnelbana.
Övriga sevärdheter i Budapest är Mattiaskyrkan med Fiskebastionen och ett besök på Gellertberget. Är man länge i Budapest kan det vara värt att ta sig utanför stan, Ungern har mycket att erbjuda,
Av Javad
19 apr. 2015 10:25
Tack för att ni delade eran erfarenheter. @Lett_o_resglad du har en kanon sida jag kommer att titta på den flera gånger @Marie78 vilken sidan jag kommer att lägga på mina favoriter (Logga in för att se e-postadress) vi ska vara i Budapest i 5 dagar och tror att vi hinner det mesta ....
mvh Javad