Som ensamresenär

11 aug. 2021 18:40
Visningar: 235
Ni som reser själva i världen
Hur planerar ni?
Väljer eratän destination och hur långt i förväg brukar ni vara?

1: Finns det någon bra sida för att hitta allt man bör tänka på innan resan för respektive land. Exempelvis visum vaccinationer vad man ska tänka på osv?

2: När ni väl beställer beställer ni från ett flygbolag hela resan tor. Exempelvis lufthansas hemsida?
Eller går ni via exempelvis booking. Momondo. Eller här? Och bokar allt. ?

3: Säger ni till på flygplatsen att ni vill att väskan går hela vägen till slutdestinationen? Eller gör den alltid det om ni beställer med transit?

4: Bokar ni hotell boenden i förväg? Eller är det rekomenderat att bara ta 1 natt på första bästa där man landat sen därifrån bokar resterande nätter på andra hotell? Eller kräver oftast passkontrollen att boendet ska vara bokat innan?

5: Reser ni enkelt? 1 handbagage och undviker inchekad väska ? Vilket är att föredra?

Vill kunna backpacka lite besöka platser fotografera shoppa. Museer. Men även bada å ligga på stranden

Jag tänkte åka till bali i november december. Hur skulle ni som ensamresenär planera in en sån rutt för 2 veckor.
Av Hawaii
11 aug. 2021 22:37 (redigerad)
I "normala" tider (d.v.s. innan Covid och förhoppningsvis snart igen) brukar jag välja destinationen 3-5 månader innan avresa och boka då. En "udda", och mindre, destination med få hotell kan vara bra att boka väl i förväg. En destination (typ storstad) kan man utan vidare vänta lite längre med att boka.

1. Varierar väl beroende på destination och jag brukar själv kolla ett antal olika hemsidor för att försäkra mig om information som är up-to-date. Speciellt viktigt i dagens läge!

2. Bokar ALLTID direkt på flygbolagets hemsida. Skulle aldrig drömma om att blanda in mellanhänder.

3. Incheckat baggage blir automatiskt incheckat till slut destinationen.

4. När jag var yngre brukade jag ofta boka hotell vid ankomst men när man är lite äldre är det skönt att ha allt bokat så det tar jag normalt hand om ung. samtidigt som jag bokar flyget. Men detta är ju enormt individuellt. Och ang. passkontrollen - har ALDRIG upplevt att de krävde att se bekräftelse på en hotell bokning.

5. Reser alltid enbart med handbaggage oavsett destination. Ingen anledning som jag ser det att komplicera livet!

Angående Bali - för det första högst tveksamt att man kan resa dit i nov/dec detta året. För det andra hade jag aldrig valt 2 veckor på Bali (som jag tycker har blivit lite av en turist mardröm de senaste 15-20 åren). Men igen - enormt individuellt vad man ha ut av resan. Hade kanske valt 4-5 dagar på Bali och resten av tiden rest runt lite i Indonesien. Lite runt på Java t.ex. och Lombok besök.
12 aug. 2021 00:38
Tack för dina svar uppskattas

Några kompletterande frågor
2: när du alltid bokar via flygbolagets hemsida väljer du det flygbolaget som finns för det landet? Exempelvis turkish airlines när du ska till turkiet. Och emirates eller quatars hemsida om du ska till mellanöstern? Eller väljer du alltid att boka hela resan från samma flygbolag? Exempelvis alltid Lufthansa? Och sen får dom boka ihop resan åt dig?

3: nej det var det jag tänkte. Bra.
Gällande incheckat bagage och mellanlandningar hur gott om tid brukar du alltid se till att ha som minimum oavsett vars du mellanlandar?
Reste senast förra veckan till italien och 1 timma och en kvart på frankfurt var på tok för lite så det har man lärt sig nu. Även fast jag hann i slutändan.

5: det jag tänkte med att resa med bara handbagage. Slippa krångla med incheckade väskor och mer frihet.
Har du kabinväska eller ryggsäck ? Och när det gäller badrumsartiklar deo tvål schampoo tandkräm. Köper du sånt på plats eller packar i apotekets zip påse för 100ml flaskor?

Har dom någongång vägt handbagaget när du rest? Tänker eftersom vissa flygbolag har 7kg och andra uppåt 10kg . Hur brukar du tänka där?

Tack för dina svar du har rätt ang bali. Tänkte resa runt bland öarna så blir inte hela tiden på bali . Men ska se vilka ögrupper som öppnas upp först för fullvaccinerade innan årets slut så får jag se vad det blir
Av Hawaii
12 aug. 2021 05:06
2. Hmmm, beror på ganska mycket. För det första, jag är medlem i United Airline's Mileage Plus Program. United samarbetar med c:a 27 andra flygbolag i Star Alliance (SAS, Lufthansa, THY, All Nippon bl.a.). Om jag bokar en resa via United's hemsida från USA till Kastrup t.ex. så blir det United på amerikanskt inrikes och sedan kanske SAS eller Lufthansa vidare till CPH. MEN, om jag skulle boka en resa med THY från CPH till Istanbul bokar jag definitivt direkt via THY's hemsida. Jag KAN boka den via United's hemsida men min erfarenhet är att det oftast blir dyrare. Innan jag bokar kollar jag alltid en massa olika varianter. Exempel: för några år sedan skulle min flickvän (som bor i San Diego) och jag flyga till Antananarivo, Madagaskar. South African Airways är medlem i Star Alliance och vi kunde boka HELA resan via United's hemsida MEN det kostade c:a $7.000 retur (från San Diego, per person). Så jag kollade San Diego-Johannesburg och sedan en separat boking (och allt detta via United's hemsida) Johannesburg-Antananarivo och total priset blev nu, hux flux, runt $2.500!!

3. Jag tycker om att ha gott om tid vid mellanlandningar. Kan jag välja mellan att ha 2 tim 30 min eller 1 tim 15 min tar jag ALLTID den längre tiden, men det är ju inte alltid man har den möjligheten. Det är så mycket som kan gå snett på en resa, och speciellt på en resa med en (eller flera) mellanlandningar så min filosofi är att försöka minska antalet risk moment.

5. För det mesta kabinväska men vid något tillfälle har jag använt ryggsäck. Beror på destinationen. Att ta sig runt i Madagaskar t.ex. med en väska med hjul inte speciellt lyckat! Har aldrig med mig schampo eller tvål (det finns alltid på hotell eller Airbnb) men tandkräm är en bra idé. Och jo, har definitivt varit med om att de kollar vikten på handbaggage, och vissa bolag kan vara petiga. Jag brukade flyga med AirAsia i Sydost Asien fram till för ett par år sedan, men de blev mer och mer petiga med vikten så nu använder jag enbart s.k. "full service airlines", typ Thai Airways, Garuda, Singapore Airlines, Malaysian, för de (i min erfarenhet) kollar aldrig vikten på handbaggage. De kostar ofta också lite mera men det betalar jag gärna för att slippa kravet på att de ska kolla vikten.
Av Keja
30 aug. 2021 22:12
Hawaii har gett utmärkta tips, eller om man ska kalla det svar på frågorna.
Vill bara inflika ett par saker.
1. En sida jag alltid kollar vid planering av resa är wikitravel (den engelska). "Up to date" info om det mesta. Framför allt om hur man tar sig hit eller dit. Perfekt när man planerar resan.
2. Bokar också på flygbolagens egna sidor men har slutat med att låsa mig vid en viss alliance, efter att ha plockat ut dom poäng jag hade för runt 10 år sen. Däremot har det hänt att jag köpt flygstol med något charterbolag.
3. Som Hawaii säger. Ha gott om tid vid mellanlandningar. Högst irriterande att missa en anslutning.
4. Jag bokar alltid en till tre nätter, så sent som möjligt. Har varit med om att de velat se bokningen av hotell, ett par ggr. Om jag inte minns fel så var det bl. a. Iran och Cuba. De var nöjda med att en bara en natt var bokad.
5. Har alltid en ryggsäck på 30 liter som väger 8 kg. Funkar alltid som handbagage. Har också en mindre axelväska för diverse småsaker. Ju mindre man har att släpa på, ju smidigare.
Av M4sta86
2 sep. 2021 09:11
Hawaii har väl besvarat det mesta egentligen...
Även om jag alltid reser med min fru så:

1. Googlar alltid landet i förväg. Finns bra information på UD i synnerhet nu i Corona tider.

2. Jag har nästan alltid bokat via momondo eller liknande sidor när jag bokat. Oftast hittat väldigt bra priser där, och aldrig haft några problem. Säger inte att det kan uppstå när man gör så här. Boenden via airbnb, trivago, agoda osv

4. Beroende på resmål bokar jag en del i förhand. Thailand bokade jag bara första nätterna på plats. Vet att på de dokumenten man fyller i till vissa destinationer vill de ha med ett boende. Om det är ett krav vet jag inte. Resmål där det är billigt tycker jag det är roligare att boka boende efter hand så resan inte är så uppstyrd.

5. Har alltid med en ryggsäck samt en resväska/backpack när jag åker på längre resor.

Ang Bali, gissningsvis är det kört resten av året. De är väl i lockdown nu och antalet smittade ökar varje dag.
Jag vill också dit men siktar på juni/juli nästa år och hoppas läget är annorlunda då
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Nspfish
6 sep. 2021 09:52
1. I dagens läge när det gäller att kolla Covidrestriktioner, är det bara IATAs hemsida som gäller! Det finns även traveldoc.aero, men den är inte lika utförlig och kan fattas något finstilt.

https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

1. En bra sida för transport är www.rome2rio.com. Där kan man mycket enkelt få förslag på hur man tar sig till-från var som helst.

2. För extern sökmotor är flygresor.se och skyscanner.se snäppet bättre än momondo. Sök och jämför mellan tre, samt flygbolagens egna sidor. (För den som vill kryssa, finns även seascanner.com)

5. Förstår inte hysterin med att det skulle vara jobbigt med incheckad väska. Om man är så stressad att man inte kan vänta på sitt bagage, kanske man ska fundera över varför man reser? Jag reser varje månad och väntar generellt max 10 min i genomsnitt, vid bagagebandet. Skulle väskan inte komma fram, är det väl positivt att man för en gångs skull kan få använda sin försäkring, och få lite "gratis" kläder/skor :-)
Vad det gäller vikt o mått på eventuellt handbagage, kontrollerar jag vad som gäller och håller mig till det. Det ska väl vara lika för alla, eller? Har väl också med säkerheten att göra, att man inte ska råka få en 18 kgs väska i huvudet? Enligt de flygplatsanställda jag känner, så scannar dom av mått o vikt "på mils avstånd" genom mångårig erfarenhet, så tro inte att dom inte har koll...