Solresa med barn - vart?

Av Moa
5 jan. 2009 10:27
Visningar: 1148
Hej

Vi tänkte åka på en veckas solresa i augusti och har en pojke som då kommer vara ca 16 månader, vi funderade på Grekland men vet inte vart. Är det nån som har tips på bra ställe där, eller nån annanstans, som är lämpligt att åka med en liten, gärna inte alltför lång flygresa den här första gången, så vore vi väldigt tacksamma!

Mvh /Moa
Av Anna__
5 jan. 2009 12:45
Citerat från aquaholic:
Tycker du ska satsa på Spanien, antingen fastlandet eller Mallorca, då Grekland mest har stenstränder.
Jag var på Kreta och där finns ju en hel del sandstränder (men kan inte uttala mig om övriga grekiska öar). Till både Spanien och Kreta går det ju också många resor, så det borde inte vara alltför svårt att få tag i en.

Anna
Av Homeros
6 jan. 2009 11:07
Citerat från aquaholic:
Tycker du ska satsa på Spanien, antingen fastlandet eller Mallorca, då Grekland mest har stenstränder.
Kos är fullt av sandstränder.. Tigaki beach, Paradise beach och framförallt Lambi..På Naxos var det sandstrand i stan där vi var och likaså på Paros.. På Santorini har du lite olika färger på sanden att välja på, själv gillade jag den svarta lavasanden som var det mjukaste och skönaste jag haft under mina fötter. På Kreta som redan är sagt finns sandstränder. Var iofs bara i Hersonissos och badade men det var okej.
Mylopotas beach på Ios är en lång, härlig sandstrand. Agathi beach på Rhodos är sandstrand och likaså Tsambika beach.

Uppe i norra Grekland på fastlandet runt Katerini finns mycket sandstränder. På halvön Kassandra i Halkidiki finns en hel del sandstränder vid Hanioti och pefkochori och har även bland Greklands bästa badvatten. Om jag inte minns helt fel så var stranden i Dassia på Korfu sand också..Fast det var länge sen så de har kanske bytt ut den mot sten:)

Förutom de här platserna så är säkerligen alla andra stränder i Grekland bara sten..Eller vad tror du aquaholic?
Av Raab
6 jan. 2009 13:45
Personligen skulle jag rekommendera Torrevieja som ligger i Spanien.
Har varit där sen jag var 2 år gammal och mina systrar och andra folk vi känner har varit där med sina småttingar.
Det är ett väldigt trevligt ställe och med en lång fin sand strand.
Vi har alltid bott lite utanför själva centrum vid ett ställe som heter La mata. Vill man ta sig in till centrum så kan man enkelt ta bussen in som går ända fram till 12-1 på natten. Kostar ca 1.20 euro. Taxi kostar runt 5-7 euro.. lite beroende på var man åker ifrån och till. men runt dom priserna är det.
Finns ett tivoli i stan många väldigt bra restauranger med underbart god mat.

Vill ni veta mer får ni gärna skriva.

Hoppas ni hittar något bra Mvh Andreas!
7 jan. 2009 08:41
Citerat från homeros:
Citerat från aquaholic:
Tycker du ska satsa på Spanien, antingen fastlandet eller Mallorca, då Grekland mest har stenstränder.
Kos är fullt av sandstränder.. Tigaki beach, Paradise beach och framförallt Lambi..På Naxos var det sandstrand i stan där vi var och likaså på Paros.. På Santorini har du lite olika färger på sanden att välja på, själv gillade jag den svarta lavasanden som var det mjukaste och skönaste jag haft under mina fötter. På Kreta som redan är sagt finns sandstränder. Var iofs bara i Hersonissos och badade men det var okej.
Mylopotas beach på Ios är en lång, härlig sandstrand. Agathi beach på Rhodos är sandstrand och likaså Tsambika beach.

Uppe i norra Grekland på fastlandet runt Katerini finns mycket sandstränder. På halvön Kassandra i Halkidiki finns en hel del sandstränder vid Hanioti och pefkochori och har även bland Greklands bästa badvatten. Om jag inte minns helt fel så var stranden i Dassia på Korfu sand också..Fast det var länge sen så de har kanske bytt ut den mot sten:)

Förutom de här platserna så är säkerligen alla andra stränder i Grekland bara sten..Eller vad tror du aquaholic?
Ingen aning, men det verkar i alla fall som man kan hitta sandstränder både här och där numera! :)