Sol och safari med pensionärer och barn

11 aug. 2019 13:32
Visningar: 321
Vi funderar så smått på att besöka Afrika för att sola/bada och åka på safari. Med på resan är vuxna, barn 11 och 13 år, samt mina föräldrar på 71 och 75 år. Ingen av oss har varit i Afrika, men mycket verkar väldigt lockande. Jag har dock lite funderingar - som kanske ngn kan hjälpa mig att få svar på:

- Många safaris verkar innebära många, många timmar i bil till och från, vilket jag undrar om framförallt mina föräldrar verkligen orkar med. Finns det några turer som är mer typ halvdagar för att sen stanna vid ngn lodge el liknande och vila upp sig inför nästa dag? Eller är det flera dagar totalt all-in som gäller?

- Jag läser mig till att många åker till Ngorongoro och Serengeti - men räcker det kanske med "bara" ett ställe? Eller missar man mycket då?

- Tanzania i kombination med Zanzibar ser ljuvligt ut. Finns det annat? Seychellerna ser ju onekligen underbart ut...

- Boka allt hemifrån i ett paket - eller boka allt var för sig och safarin på plats?

Tack på förhand för tips:)
11 aug. 2019 13:37
...och - är det bäst att åka december/januari eller februari/mars?
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Tintani
11 aug. 2019 23:00
Om ni inte vill åka så mycket bil kika på kombinationen Kenya/Zanzibar. Har inte varit i Kenya själv men där är parkerna mindre och du bor oftast på ett ställe som du utgår från. Då slipper ni de längre sträckorna som ofta uppkommer när en tar sig mellan lodgerna i Tanzania. Annars som Marywood säger ovan, flyg från Arusha till Serengeti och bo på en lodge där så blir det inte så långa transportsträckor i bilen.
https://cathinkaingman.se/den-basta-julresan-safari-i-tanzania/
30 juni 2020 07:57
Hej!

Vet inte riktigt hur lång ni kommit i er planering av resan men här kommer lite tips från vår resa som vi var på i oktober 2018. Jag har tips på världens bästa safariarrangör i Tanzania och en fantastisk taxichaufför i Zanzibar. Har svarat på många kommentarer och inlägg här på reseguiden tidigare där även flera stycken har använt sig av samma safariarrangör som vi gjorde efter mina tips!

Vi var på en två veckors lång dröm semester i Tanzania och Zanzibar. Vi bokade safari med en lokal resebyrå från Arusha som jag verkligen kan rekommendera. Han ordnade de bästa 7 dagarna i mitt och min mans liv som vi någonsin har upplevt.

Han är relativ nyöppnad och har jobbat som guide i 7 år men två år tillbaka har han startat eget. I och med att han är relativ ny egen företagare så har han MYCKET rimliga priser om du jämför med andra väletablerade safariarrangörer. Han är själv en Massai och besitter all information som man behöver i en guide under safarin. Vi bodde på de mest fantastiska lodger/boenden under vår resa och varenda minut under de 7 dagar vi spenderade tillsammans med honom var planerade och mycket strukturerade. Eftersom vi fick nöjet att ha honom för oss själva i en stor fräsch jeep så fick vi en ännu bättre special upplevelse av resan.

Företaget heter Brown Parrot Safaris och ni hittat honom på Facebook men han är enklast att komma i kontakt med via whatsapp. Hans nummer är +255755652097. Han finns även på TripAdvisor och Instagram och du hittar honom under samma namn.

Vi kom även i kontakt med en lokal resebyrå i Zanzibar som ordnade alla utflykter och transfer till och från flygplatsen. Han heter Asaed och ni når även honom på whats app på nummer 00255655846082.

Lite svar på dina frågor:
Vi la upp resan på detta sätt:
7 dagar safari där vi besökte Serengeti, Tarangire och Ngorongoro.
8 nätter sol och bad på en underbar resort på Zanzibar.
Flyg: Arlanda-Addis-Arusha
Arusha-Zanzibar
Zanzibar-Addis-Arlanda

Boenden: Vår safariarrangör gav oss olika alternativ på boenden som vi själv tillsammans med honom sedan valde. Boende på Zanzibar hittade vi på Booking.com utefter våra önskemål.

Hoppas informationen kommer till nytta vid planeringen av resan och hör gärna av dig vid fler frågor eller funderingar.
3 juli 2020 11:45
Beroende på buget kan jag rekommendera Sydafrika, och att bo på en privat safarilodge. Det kostar, särskilt om man vill ha lite bättre kvalitet och även ser till storlek på reservat och respekten mot djuren, men för mig så är det värt det alla gånger. Man kan ofta läsa om upplägget på de olika lodgerna på deras hemsidor. Standard är att gå upp tidigt, runt 5.30 - ta en kaffe/te och sedan åka ut på en 2-3 timmars safari. När man kommer tillbaks står frukosten färdig och man har därefter tid på lodgen för att vila eller delta i de aktiviteter som man vill. Vid 13-tiden är det lunch, och sedan brukar det vara afternoon tea vid 15.30-tiden innan man påbörjar eftermiddags-safari vid 16.30-tiden. Den turen brukar vara i cirka 2-3 timmar och när man kommer tillbaks så har man en stund att göra sig i ordning innan middag. Sedan brukar man gå och lägga sig relativt tidigt för att orka upp nästa morgon. kan varmt rekommendera Shamwari, eastern Cape. Priser varierar beroende på säsong men brukar ligga på runt 10000 kr per natt för 2 personer. I detta pris ingår då allt.