Söker info om Negril

15 nov. 2014 09:37
Visningar: 2033
Hej!
Ska åka till Jamaica i mars 2015, vi ska bo ca 2km utanför Negril.
Jag undrar om det är möjligt att gå in till Negril via stranden, hur är det att vara ute och promenera efter mörkrets inbrott?
Vad kostar en enklare lunch?
Vilken valuta kan rekommenderas? Hört att Amerikanska dollar nästan ska funka bättre en den inhemska,dock rekommenderade Forex Jamaicanska dollar!
Av Keja
29 dec. 2014 14:42
Hej!
Nu är det ett antal år sedan jag var där så aktuella några prisuppgifter kan jag inte ge. Ska ni bo två km utanför Negril så lär det ni få gå på vägen/vägarna in till Negril. Att gå på dem i två km i mörkret är inget jag skulle ge mig på men, det är möjligt att det funkar. Då, för runt tio år sedan använde jag US-dollar till hotell och Jamaicandollar till allt annat (transporter, mat m.m.).
Någon har säkert färskare uppgifter.
Av Masker
3 jan. 2015 07:24
Hej!
Stranden i Negril är öppen och inte privat eller inhägnad av allinclusivehotell så rent teoretiskt skulle ni nog kunna promenera. Men eftersom jag inte vet exakt hur hela dessa 2 km av stranden ser ut och inte heller var ni ska bo så kan jag inte veta säkert. Det är mycket som händer på stranden i Negril på kvällar och nätter som live band, barer öppna etc så det är folk som rör sig där. Jag skulle inte tänka att det är något att direkt oroa sig för om man är några stycken och vill promenera hem MEN så klart säkrare med taxi speciellt sent på natten när man själv druckit några Red Stripe, är trött etc.
Lunch på en liten restaurang är lite billigare än i Sverige.
Amerikanska dollar funkar mest överallt men själv gillar jag inte när det blir omräkningar av valutor, jag menar att priser är i jamaicanska dollar och ska sedan räknas om till amerikanska och sedan får du kanske växeln i jamaicanska. jag tycker alltid det känns som att jag förlorar på det. Jag ser inga fördelar med att välja amerikanska.

Bless, Lena
3 jan. 2015 11:47
Tack så mycket för era svar!
Låter jättekul att det händer så mycket på stranden!
Jag har också känt att man lätt kan bli "lurad" om man ska hålla på och räkna om valuta,så det får bli Jamaicanska dollar!
Gunilla
Av Annlo79
12 jan. 2015 14:28
Hej!
Vi kom hem i torsdags efter 14 dagar på Jamaica.
Svaret på dina frågor är, ja, du kan promenera längs hela 7 mile beach, det gjorde vi och det var inga problem. Vi upplevde heller inte att det var någon fara att vara ute efter att det blir mörkt, solen gick ner vi 18-tiden och då vill man ju ändå kunna vara ute. Men som sagt, det kändes aldrig som att vi behövde vara oroliga. Det är väldigt vanligt att man blir erbjuden röka och det var väl det som kunde hända när man var ute och gick men det var ju mest störande, inte oroväckande i den bemärkelsen.
Med Jamaicanska dollar blir det liiiite billigare att leva, priserna är ju ganska höga på Jamaica generellt för oss turister. Men pruta alltid lite på det priset du får om du t.ex. ska åka taxi eller åka på någon utflykt. Taxi för en lokalbo de 2 km som stranden ligger på skulle kosta cirka 100 Jamaicanska dollar medan de försöker få 10 USD för samma sträcka av en turist, så pruta, det lönar sig. Vi åkte sträckan för 500 Jamaicanska och det var inga problem efter lite prutning.
Negril är fantastiskt, hör gärna av dig om du vill veta mer om Jamaica :)
Av Xbend
14 jan. 2015 15:45
Hej Annlo!
Du får gärna berätta mer om dina upplevelser av Negril och Jamaica. Jag och min sambo åker dit 28/2 och alla tips emottages varmt. Vilka turer är att rekommendera? Göra i övrigt? Äta? Allt är av intresse att veta.
Mvh frusen norrbottning
15 jan. 2015 10:10
Tack Annlo! Mycket värdefull info!
Fler av mina frågor kom med Xbend!
MVH Gunilla
Av Annlo79
16 jan. 2015 11:57
Hej!
Kul att ni ska åka till Jamaica!
Här kommer då lite reflektioner och tips från vår resa :)
Vi sa att om vi skulle resa dit igen så skulle vi endast boka in de första två nätterna på något hotell nära Montego bay och Sangster-flygpatsen och sen åka runt och kolla allt eftersom.

Jamaica är ett ganska fattigt land, cirka 75% arbetslöshet enligt en kille som vi pratade med. Detta märks ju inte så jättemycket i de stora turistorterna men de är verkligen som iglar om de vill sälja något eller bara ge dig en "guidad" tur på stan.

Vi åkte ju ner till Black River med hyrbil direkt på kvällen efter att vi landat, gör inte det, ska ni köra bil därnere så kör bara på dagen. När det är mörkt så ser man knappt, människor, djur och de stora hål som är överallt i vägen. Därför fick vi punktering när vi kom fram till orten. Människorna är dock väldigt hjälpsamma när de anar att man har lite pengar att ge så vi fick hjälp direkt av en "tyre-guy" som vår hotelldirektör hade koll på. Nytt däck och luft i reservdäcket för 1000 JMD = cirka 70 kronor. Men detta var ju i Black river, som var ett av de billigare ställen vi var på.
Hotellet heter Idlers rest och var ett väääldigt lugnt beläget hotell på sydkusten. Härifrån åkte vi på en dagstur till "Tresaure beach". Det var väldigt fint med både klippor och sandstrand, vi såg ett gäng delfiner simma förbi hotellet där vi åt lunch! Vi åkte också till "Lover's leap" en utsiktsplats där två slavar sägs ha tagit livet av sig genom att kasta sig utför en klipphöjd. Det kostade lite pengar att gå in till utsiktsplatsen men vi fick också en guide som berättade historien om slavarna och växtligheten som var där, så jag rekommenderar ändå det stället.

I Black river var vi på flod-safari. Vi valde att åka med en lokal fiskare som kallades för Rasta-George istället för de stora turistbåtarna. det var det värt då fiskebåten kunde vända snabbt och kolla på alla krokodilerna. Sen kunde fiskebåten också ta sig upp till Sister Lou's där vi fick smaka på grillad krabba, ganska dyrt men gott och så fick vi ju sponsrat de lokala också. Rekommenderar detta med! :)

Fick en rekommendation om att se YS-falls av en kollega som varit där för några år sen, när vi kom dit så stängde det dock precis så om ni åker dit så kolla öppettiderna innan. Samma med Appelton estate (rom-destilleriet).

Vi lämnade vårt hotell i Black river (trots att det var betalt) och åkte till Negril istället. Kustvägen som sträcker sig ganska långt var mycket mycket bättre att köra på, så det var en lättnad.
I Negril fixade vi också ett boende med ett litet pentry, Golden sunset hette det och det var kanon att kunna göra sin egen frukost då det är dyrt att äta ute varje dag. I Negril är stranden den finaste som finns att se, den är lång, finkornig, nästan vit och vattnet är turkosblå som på vykort :) Här var vi på en liten snorkelutflykt med en av Captain-Moses glasbottenbåtar, den var mysig och personlig och vi fick lite guidning och lite reggaemusik från Captain Sponge Bob :) Detta rekommenderar vi också men se till att göra upp om priset innan så att man inte får en överraskning sen när man ska betala, Vi var aldrig på Rick's Café som alla tjatar om men pratade med några som varit där och de sa att det var en turistfälla, som så många andra ställen, med dyr mat men såklart ett trevligt ställe.
Efter två nätter i Negril så skulle vi tillbaka till Montego Bay, där vi skulle lämna bilen och bo våra sista åtta nätter. Det gick bra att lämna bilen trots att det var ett "nytt" däck på den. Killen som kollade den hade en skeptisk min hela tiden och ställde frågor som vi svarade på men sen körde han oss till vårt hotell och vi gav han en slant så då verkade han ändå nöjd. :)

Hotellet i Montego Bay hette Caribic house och var ett jättebra hotell men dock utan restaurang eller pentry så vi fick äta all mat ute. Det fanns dock en liten kyl på rummet så vi kunde ha några kalla öl och vatten, det är mycket värt när det är så varmt som det är...
Vi åt dyr lunch, gick till stranden, Cornwall beach, då vi hört att det var inträde på Doctors cave beach som låg granne. På Cornwall beach var det nästan tomt denna kvällen och vi hade det jättemysigt så vi bestämde oss för att gå dit igen dagen därpå. Vi åt en god men lite dyrare middag på The Pelican som ligger med gångavstånd från Hip-strip. Den är väldigt amerikansk-inspirerad och ser ut som en diner, vi hade hört att den var bra så vi hade först tänkt äta nyårsmiddag där men det var långt ifrån en nyårsrestaurang. Vi kollade vidare för vår nyårsmiddag och hittade Pier 1 inte långt från oss. Där var det fullbokat så vi gick till hotell Wexford och åt nyårsmiddag istället. Det var helt ok. Nyårsafton var annorlunda, vi var nog de enda vita i parken med flera tusen svarta som hade samlats för att se lyxhotellens fyrverkeri på andra sidan och det var sjukt när det började och alla jublade och applåderade för vad vi tyckte var ingenting... Jaja, man är van vid olika saker.

Dan efter gick vi till Cornwall beach som vi då fick reda på var stängd för allmänheten för att den var abonnerad av ett av kryssningsfartygen... Vi gick då till Doctors cave beach, betalade 600 JMD var för att komma in och vi var långt ifrån ensamma, snacka om packade som sillar. Vi simmade ut med våra cyklop och där var en av behållningarna från Montego bay, jäklar va många fiskar vi såg, fantastiskt rev att snorkla i. Vi åt en sjukt god middag på Pier 1 den kvällen, inte billigt men värt pengarna, ungefär som en hyfsad middag här hemma. Men om ni ska hit, boka gärna bord då det är mycket folk där.
Dagen efter gick vi till Cornwall igen, fick då reda på att det kostar 2300JMD per person för att komma in där!!! Vi måste haft tur när vi kom in första gången helt enkelt. Vi var runt lite för att se de lite mer Jamaicanska och hamnade då på Hand craft market, det var ganska roligt då typ 50 kvinnor ville ha in oss i just deras shop för att "bara kolla" på just deras grejer. Till överpriser förstås men är du väl där så köper du ju något, vilket de såklart vet. Trevliga var de i alla fall och Cool lady och hennes kollega visade oss deras shoppar så vi köpte shotglas och t-shirtar som vi inte behövde :)
Vi var också på jakt efter en mer vanlig super market och hamnade då lite utanför Hip- strip då vi gillar att utforska på egen hand. Helt plötsligt dök en kille upp som sa att han kände igen oss för han var nattportier på vårt hotell. Han visade oss vart vi skulle gå och vi pratade länge med honom och han berättade om deras marknadsplatser, huspriser och restauranger, strax dök en kompis till honom upp och när vi sen sa att vi skulle gå tillbaka så vill de ha 3000 JMD var för guideturen! Vi hade inte ens med oss så mycket så de fick de vi hade, vilket var 3200 JMD så sa vi att han skulle få mer på hotellet senare. Men det var en extremt bra timlön de hade konstaterade vi och sa att vi inte skulle ha nån mer guidad tur.

Sen efter en dag till på Doctors cave beach, lunch för cirka 300 spänn för oss två och en ok men dyr middag på Margaritaville så bestämde vi oss för att åka tillbaka till Negril igen.
Vi hittade ett bussbolag, Knutsford express, som låg precis bredvid Pier 1 och då kostade det bara 1500 JMD (ca 105 kronor) att ta sig från Mobay till Negril, väldigt värt!!
I Negril gick vi en bra bit på stranden då vi hade lite svårt att hitta vårt hotell, Footeprints on the sand, som låg helt fel på kartan på Booking. Men väl framme så var det ett väldigt bra hotell med läge direkt på stranden och gratis(!) strandstolar. I Negril kan man som sagt strosa på stranden (även på kvällarna) och hitta bra restauranger, livemusik och bra bad. Vi hamnade på en Jerk-festival där det var massa god mat och bra reggaemusik. Är ju ett måste när man är i Jamaica, reggaens moderland :)
Vi provade några olika restauranger här men frukosten var typ samma på de olika ställena och den var ganska dyr. Till lunch hittade vi en restaurang som hette Cool spot, hade take-away och låg på andra sidan gatan. Här köpte vi gott starkt kött med rice-and-peas (det ständiga tillbehöret) som består av ris kokt i soja blandat med stora röda bönor. Detta kostade cirka 100 spänn för oss båda så det var riktigt billigt och vi åt på stranden :) Det var i allmänhet lite billigare på de restauranger som låg på andra sidan gatan och inte på stranden vilket man kan förstå och de restauranger som låg på stranden var verkligen av blandad kvalité. Vi åt både gott och mindre gott men för ganska dyra pengar.
Vi testade Jerk på "gatan" från Smokey Joe, som också (som så många andra) erbjöd oss att köpa röka, det är tydligen ett vanligt sätt att livnära sig på att sälja Marijuana på Jamaica, men detta märktes mest i Mobay. Jerken var i alla fall väldigt god! Men vi skulle nog ha gjort upp om priset innan (som vanligt) då det blev ganska dyrt det med.
I Negril stad fanns inte mycket att se, vi gick in dit från stranden och mötte då på en rasta-man som fick guida oss genom ett lite slummigt marknadsområde för det gick inte att gå hela vägen längs stranden till centrum då det är en flod som korsar. Så om ni promenerar så se till att gå sista biten på den vanliga vägen :) Annars får ni betala en slant till rasta-mannen eftersom han visar en "safe road".
Vi snorklade också lite i Negril men reven ligger långt ut från stranden så vi såg inte så mycket men då vi var uppe lite tidigare en dag såg vi något svart röra sig i vattnet och bestämde oss för att gå upp tidigt dagen därpå för att utforska var det var. Döm om min skräckblandade förtjusning när jag stod 1 meter från en 2 meter stor Stingrocka som simmade förbi, hur coolt som helst, så håll utkik efter dem om ni vågar, min kille blev lite skraj :) Men de är inte farliga om man inte hotar dem.

Näst sista dagen tog vi oss tillbaka till Mobay med Knutsford igen, bokade bord på Pier 1 som ju ligger bredvid hållplatsen och skulle shoppa hem lite kaffe från de mer lokala affärerna. Vi strosade inåt och mötte då på vår "guide" igen som självklart ville visa oss vart vi skulle handla. Vi kunde inte säga nej och han sa att han inte skulle ta betalt. När han hade gått med oss till några olika affärer och vi sagt att det var för dyrt hamnade vi till slut på en Super market där "vanliga" lokala människor handlar sina dagligvaror, vi var ju inte så noga med att kaffet var souvenirförpackat... Han gick med oss nån timme där och fixade en taxi för mycket dyrare än vad vi hade betalt innan och sen ville han ändå ha pengar från oss. Han fick 1000JMD och totalt hade han då fått 4200 JMD från oss, typ en månadslön för dem där... Se upp för de som vill guida er om ni inte vill ha guidning och om ni vill det, för det är ju rätt bra, så återigen, gör upp om priset innan.
Vi åt en fantastisk god middag på Pier 1 den kvällen och vår servitör, Curt, gav oss en mer realistisk bild av Jamaica och berättade om politik, arbetslöshet och infrastruktur, mycket intressant! Se till att äta här om ni är i Mobay och ät fisk och skaldjur, väldigt väldigt gott!

Sista dan spenderade vi på Doctors cave beach där vi också kunde duscha och byta om i omklädningsrum så vi var fräscha inför flyget. Min pojkvän förhandlade till oss ett bra pris på taxi till flyget och väl där såg vi att det var försenat med 4 timmar... Jaja, flygplatsen var stor och fräsch med många affärer och matställen, dyrt där med såklart men det är det ju på flygplatser i allmänhet.

Detta var vår upplevelse av Jamaica, härliga människor, bra fisk och skaldjur, bra Jerk, mycket röka, fina stränder, bra snorkling men dyrt.

Skriv gärna igen om det är några mer specifika frågor ni vill ha svar på!

:)
Ann-Louise
Av Husfru1
16 jan. 2015 20:51
Hej ! Vi semesterade i Negril nu över jul och nyår ! Vi bodde på Travellers beach resort, toppen ställe att bo på låg direkt på seven miles beach. Superhärligt ställe att vara på, otroligt härliga människor och trevligt bemötande överallt. Visst blir man ofta erbjuden att köpa hasch men det är bara att tacka nej, respect ! som är ett ord de ofta använder. Sen får man inte ha kort om tid, för ingen har bråttom.....Men No problem gäller och det är sant för det mesta går att fixa. Vi hade både USD och JD bägge valutorna gick överallt. Och som tidigare svar så taxipriserna är alltid förhandlingsbara. Otroliga människor, stolta men fattiga. Vi kommer med all säkerhet att åka tillbaka. Trevlig resa önskar vi er !
17 jan. 2015 09:23
Tack för era fantastiska svar! Ska bli så spännande att åka!
Otroligt värdefulla tips!
MVH Gunilla
Av Xbend
21 jan. 2015 09:48
Jag håller med Gunilla! Mycket tack för informationen och erfarenheterna som ni delar med er! Nu börjar längtan bli påtaglig då resan närmar sig med stormsteg.