Söker äventyr i Peru

29 jan. 2017 11:36
Visningar: 474
Hej!

Jag är sugen på att åka till Peru för att vandra Maccu Pichu och undrar vad detta kostar? och vad finns mer att göra där som är lite äventyrligt?

Just nu är det osäkert om jag får med mig någon dit, hur är det att resa själv i Peru?

Jag kommer ha en budget på ca 20 000:- utan flygbiljett. Räcker det?
1 feb. 2017 20:14
Hej!

Med Machu picchu beror kostnaden på hur du vill göra det. Inka-leden är på tok för dyrt. Finns t.ex. Inka jungle trail där man gör rafting, ziplining och hiking för att komma dit, tror det ligger på runt 200 Us. Salkantay är en vacker grej som du kan få guidat för 180 USD på plats, eller göra på egen hand om du känner för det. Själva inträdet till Machu picchu kan du köpa i Cusco, men vill du klättra något av bergen för en vy av staden bör du boka ett par veckor innan.

Peru är fantastiskt att resa ensam i, du kommer att träffa massor av socialt folk! Spenderade tre månader där i somras och kommer tillbaka i mars igen.

Beror ju på hur länge du vill vara där. Men hostel kan du få för mellan 30sek och 100 SEK, beroende på var du är. En enkel måltid mellan 10-30 SEK. Jag klarade mig på runt 5-7000 i månaden. Vill du ha tips på annat i Peru så säg till :)
2 feb. 2017 10:31
Hej!

Tack för svar, jag bokade flygbiljetterna igår! Jag kommer att vara där i 3 veckor, och åka Peruhop mellan städerna till Cusco! Har du tips på vad man kan göra i Peru så är det välkommet! dessa är de städer jag kommer att vistas i: https://www.peruhop.com/passes/full-south-to-cusco/ . Hur är det med att åka taxi i Peru?
2 feb. 2017 21:50
Från Arequipa borde du åka till Colca canyon och vandra och se kondorer. Och ta ett flyg över Nazca-linjerna.
Jag åkte aldrig taxi utan gick eller tog bussar i städerna. Men taxi finns och det är inga problem. Fråga på hostel eller liknande vad det borde kosta för de är duktiga på överpriser :)
Av Jonas73
5 feb. 2017 16:09
Hej,
Jag håller med. Det är en mäktig upplevelse att se kondorerna sväva över Colca Canyon. Att flyga i en liten Cessna över Nazca-linjerna är också helt klart en unik upplevelse.

Om du är intresserad av sjölejon och fågelliv rekommenderas en båttur kring Islas Ballestas från Paracas (ca 2 timmar). Från Puno rekommenderar jag en båttur på Titicacasjön för att besöka de flytande vassöarna samt ön Taquile.

Även om turister ibland får betala överpriser är det ändå normalt billigt att åka taxi i Peru. Fråga om priset innan du sätter dig i taxin. Jag brukar skriva ner adressen dit jag ska på en liten lapp som jag lämnar till chauffören. Chaufförerna kan oftast inte växla större sedlar.
12 feb. 2017 01:31
Hej!

Massa bra info du ger!

Har en fråga om valutan, bäst att ta med dollar och växla till pesos eller betala med dollar? Har du annat bra tips om valutan du vill dela med dig?:)

/Amila
Citerat från Kelmelid:
Hej!

Med Machu picchu beror kostnaden på hur du vill göra det. Inka-leden är på tok för dyrt. Finns t.ex. Inka jungle trail där man gör rafting, ziplining och hiking för att komma dit, tror det ligger på runt 200 Us. Salkantay är en vacker grej som du kan få guidat för 180 USD på plats, eller göra på egen hand om du känner för det. Själva inträdet till Machu picchu kan du köpa i Cusco, men vill du klättra något av bergen för en vy av staden bör du boka ett par veckor innan.

Peru är fantastiskt att resa ensam i, du kommer att träffa massor av socialt folk! Spenderade tre månader där i somras och kommer tillbaka i mars igen.

Beror ju på hur länge du vill vara där. Men hostel kan du få för mellan 30sek och 100 SEK, beroende på var du är. En enkel måltid mellan 10-30 SEK. Jag klarade mig på runt 5-7000 i månaden. Vill du ha tips på annat i Peru så säg till :)
12 feb. 2017 14:18
I Cusco kan man betala det mesta med dollar. Eftersom jag var där i 3 månader så tog jag ut pengar, i Soles. I Peru blir du inte rånad av bankomaterna som i Argentina. Du kan även ta ut dollar i många städer i Peru. Och bankomaterna funkar överallt. BCP är bästa banken för uttag
Av Jonas73
13 feb. 2017 16:45
Utanför Cusco är det främst researrangörer och vissa vandrarhem och hotell som föredrar betalning i dollar. I övrigt är det normalt kontant betalning i soles som gäller. Helst små valörer. Som Kelmelid skriver funkar bankomaterna bra och BCP är bästa banken. Även Scotia Bank funkar bra. Max uttag per gång har varit 700 soles i dessa banker. Lägre uttags belopp och även lokala uttagsavgifter förekommer på andra banker. I byar och några mindre städer finns det inte alltid bankomater. Det är därför bra att ha en kontantreserv i Soles så att man klarar sig några dagar. Det är smidigt att växla dollar till bra kurser i de flesta större städer. /Jonas
Av Bibby
13 feb. 2017 17:15
Åk ut till hamnkvarteren i Lima, det är ett äventyr, höjde våran puls en aning måste jag erkänna....