Snorkling

8 mars 2019 06:10
Visningar: 303
Hej:)
Vi är en familj som är förälskade i Maldiverna, men det har blivit så galet dyrt så behövs tips på alternativ.
Det som är ALLRA viktigast för oss är riktigt bra snorkling direkt ut från stranden. Dvs man skall inte behöva ta båtturer för att hitta bra rev. Så inte tex Similan Island då eftersom det kräver transport.

Vad rekommenderar ni, och vilken ort/strand i så fall?
1.Filippinerna eller Thailand, eller annat bra förslag?

Och för att vara extra besvärlig;), så blir det resa antingen i december eller i juli, och det kan väl skilja en del antar jag?
Mvh Linda
Av Mipec
8 mars 2019 11:15
Om det är Juli som gäller så är Koh Tao ett snorklingsvänligt alternativ. Enkel snorkling direkt från stranden med mindre barn är Jansom Bay bra, men det finns olika alternativ beroende på barnens ålder och simvana och önskemål om läge. (I december är den delen av Thailand osäker vädermässigt)
8 mars 2019 12:43
Tack, Malaysia har vi inte övervägt innan, kollar :)
Av Marulk
8 mars 2019 18:31
Egypten, o då helst södra längs Marsa Alam kusten. Rödahavet inte på närmelsevis lika drabbat av korallblekning. Dessutom kortare flygresa = mindre koldioxid utsläpp
10 mars 2019 16:07
Citerat från Marulk:
Egypten, o då helst södra längs Marsa Alam kusten. Rödahavet inte på närmelsevis lika drabbat av korallblekning. Dessutom kortare flygresa = mindre koldioxid utsläpp
Bara lite rädd för magsjuka i Egypten. Har du varit där flera gånger så du kan utvärdera? Mvh Linda
Av Marulk
10 mars 2019 18:19
Magsjuka på resor beror faktiskt oftast på vätskebrist. Speciellt i ökenklimat känner man inte av att man svettas.
Vi har gjort många resor till det klarblå Rödahavet . Efter lång dag med härlig snorkling brukar vi ta en resorb, gärna lite salta nötter o därtill vatten i mängd o kanske en CokeCola. Dessvärre alltid flaskvatten (inte bra för miljön) till ALLT dvs även tandborstning . Maten är varierande och kanske lite spännande om man inte är van. På arrangerade dyk/snorkelturer har vi oftast fått bästa maten. Tänk på handhygien. De ggr som Hotel blivit drabbade av sjuka turister är det till iaf 99% turisterna själva som håller dålig hygien.
Mitt tips, ge Egypten en chans , tämligen säker på att ni inte kommer ångra 😉
Citerat från Lindabell76:
Citerat från Marulk:
Egypten, o då helst södra längs Marsa Alam kusten. Rödahavet inte på närmelsevis lika drabbat av korallblekning. Dessutom kortare flygresa = mindre koldioxid utsläpp
Bara lite rädd för magsjuka i Egypten. Har du varit där flera gånger så du kan utvärdera? Mvh Linda
11 mars 2019 11:37
Även jag skulle rekommendera Egypten om ni vill ha bäst snorkling. Den slår snorklingen i Thailand med hästlängder - då har jag snorklat på flera olika platser i Thailand - ex Phi Phi, Similan, Koh Kradan och Koh Lipe.

Jag har varit i Egypten tre gånger - 2009, 2012 och 2013 så var ju några år sedan. Första gången var vi i El Gouna och där var snorklingen inte så bra. Men just för att vi var oroliga för maten hyrde vi ett hus och lagade all mat själva.

De andra två gångerna har vi åkt charter till Sharm El Sheik och då åt vi nästan all mat på hotellet och ingen av oss har blivit sjuk någon gång i Egypten. Något att tänka på i Egypten är att hotellen äger nästan alla stränder så hotellets strand har ni fri tillgång till - men de andra behöver ni betala inträde till för att få använda. Stränderna skiljer sig även mycket åt. 2012 bodde vi på ett hotell med en liten strand - men man kunde gå rakt ut från stranden och hitta den mest fantastiska snorklingen med hur mycket fiskar som helst, till och med båtar åkte hit för att dyka och snorkla.

2013 bodde vi på ett annat hotell i Sharm El Sheik och den stranden som tillhörde var jättefin - men det fanns ingen snorkling alls. Men då tog vi egen taxi och betalade för att få tillträde till samma strand som vi varit på 2012. Vi var där i oktober och februari och hade utmärkt väder, hur vädret är juli vet jag tyvärr inte.

Maldiverna har jag tyvärr inte besökt så kan inte jämföra och inte heller Koh Tao i Thailand som också rekommenderas. Lycka till!
12 mars 2019 09:09
Håller med om att Egypten har den bästa snorklingen jag sett. Helt otroligt. Åkte till marsa alam i mars och hade revet direkt utanför stranden
12 mars 2019 09:21
Citerat från Klara_maria:
Även jag skulle rekommendera Egypten om ni vill ha bäst snorkling. Den slår snorklingen i Thailand med hästlängder - då har jag snorklat på flera olika platser i Thailand - ex Phi Phi, Similan, Koh Kradan och Koh Lipe.

Jag har varit i Egypten tre gånger - 2009, 2012 och 2013 så var ju några år sedan. Första gången var vi i El Gouna och där var snorklingen inte så bra. Men just för att vi var oroliga för maten hyrde vi ett hus och lagade all mat själva.

De andra två gångerna har vi åkt charter till Sharm El Sheik och då åt vi nästan all mat på hotellet och ingen av oss har blivit sjuk någon gång i Egypten. Något att tänka på i Egypten är att hotellen äger nästan alla stränder så hotellets strand har ni fri tillgång till - men de andra behöver ni betala inträde till för att få använda. Stränderna skiljer sig även mycket åt. 2012 bodde vi på ett hotell med en liten strand - men man kunde gå rakt ut från stranden och hitta den mest fantastiska snorklingen med hur mycket fiskar som helst, till och med båtar åkte hit för att dyka och snorkla.

2013 bodde vi på ett annat hotell i Sharm El Sheik och den stranden som tillhörde var jättefin - men det fanns ingen snorkling alls. Men då tog vi egen taxi och betalade för att få tillträde till samma strand som vi varit på 2012. Vi var där i oktober och februari och hade utmärkt väder, hur vädret är juli vet jag tyvärr inte.

Maldiverna har jag tyvärr inte besökt så kan inte jämföra och inte heller Koh Tao i Thailand som också rekommenderas. Lycka till!
Vilka hotell i Sharm bodde ni på då?
12 mars 2019 12:32
Om man vill minimera risken för magsjuka samt om man vill kunna använda kranvatten så kan jag även tipsa om Eilat som också är Röda Havet och har tillgång till fantastisk snorkling direkt från stranden.
Av Tcoster
12 mars 2019 22:13
Kan också rekommendera Eilat i Israel. Vill man göra något annat någon dag är inte inte långt till tex Döda Havet.
14 mars 2019 08:19
När det gäller snorkling så skulle jag rekommendera Egypten samt Filippinerna betydligt bättre snorkling än i Thailand.
19 mars 2019 15:42
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Klara_maria:
Även jag skulle rekommendera Egypten om ni vill ha bäst snorkling. Den slår snorklingen i Thailand med hästlängder - då har jag snorklat på flera olika platser i Thailand - ex Phi Phi, Similan, Koh Kradan och Koh Lipe.

Jag har varit i Egypten tre gånger - 2009, 2012 och 2013 så var ju några år sedan. Första gången var vi i El Gouna och där var snorklingen inte så bra. Men just för att vi var oroliga för maten hyrde vi ett hus och lagade all mat själva.

De andra två gångerna har vi åkt charter till Sharm El Sheik och då åt vi nästan all mat på hotellet och ingen av oss har blivit sjuk någon gång i Egypten. Något att tänka på i Egypten är att hotellen äger nästan alla stränder så hotellets strand har ni fri tillgång till - men de andra behöver ni betala inträde till för att få använda. Stränderna skiljer sig även mycket åt. 2012 bodde vi på ett hotell med en liten strand - men man kunde gå rakt ut från stranden och hitta den mest fantastiska snorklingen med hur mycket fiskar som helst, till och med båtar åkte hit för att dyka och snorkla.

2013 bodde vi på ett annat hotell i Sharm El Sheik och den stranden som tillhörde var jättefin - men det fanns ingen snorkling alls. Men då tog vi egen taxi och betalade för att få tillträde till samma strand som vi varit på 2012. Vi var där i oktober och februari och hade utmärkt väder, hur vädret är juli vet jag tyvärr inte.

Maldiverna har jag tyvärr inte besökt så kan inte jämföra och inte heller Koh Tao i Thailand som också rekommenderas. Lycka till!
Vilka hotell i Sharm bodde ni på då?
2012 bodde vi på Dive In Resort. Var vi bodde 2013 kommer jag tyvärr inte ihåg.