Snälla, Hjälp 2 desperata tjejor!

19 jan. 2013 20:20
Visningar: 355
Hejsan! Vi är två tjejer som heter Hanna och Veronica. Ända sen vi var 13 år gamla har vi drömt om USA, speciellt Los Angeles och Las Vegas. Äntligen har tiden kommit i vårt liv då vi har råd att spara pengar! Vi har sökt runt lite på internet men det verkar vara svårt att hitta information om vad som är en bra medelklass budget till en 3 veckors lång resa!

Vi vill inte snåla något på våran resa, dock är vi inte så kräsna när det gäller boende! Vi vill kunna äta vad vi vill, när vi vill, shoppa, festa, göra olika aktiviteter (bungyjump kanske, ngt sköjj! :D )

Vi är inte ute efter att leva lyxliv, bara ha en helt AWESOME resa och uppleva och må bra och ha kul!

Vi har planerat att spara pengar fram till december 2013, så är det någon som vet vad det kostar att leva under en dag i USA ungefär?

Och hur är vädret i Kalifornien under december månad? Läste att det var som svensk sommar, men badar folk i havet under vinterhalvåret där? Är det kallt i vattnet?

Vad är en smart summa att spara ihop fram tills december?

Jag vet att detta var ett rörigt inlägg med massa frågor, men jag är själv rörig i huvudet efter att ha forskat runt här på internet i ca 2 timmar nu!

Är GRYMT tacksam för ALLA tips och trix/svar och ngt som hade med ngt jag skrev om att göra! :)
19 jan. 2013 20:22
Har man inte lust att svara här får man gärna skriva ett meddelande till mig så kan jag vara med specifik om vad jag undrar över :)
19 jan. 2013 22:30
Ni kolar upp alla priser på internat och adderar sen allt vad ni vill göra, äta o.s.v. Ingen raketforskning precis ;-)
Men minst 50000:- skulle jag rekommendera (för båda alltså, inkl. allt).

Kallt i vattnet ca. 13 grader, våtdräkt rekommenderas. Åk tidigare om ni kan, September är nog bästa månaden men även då är vattnet kallt :-(
Av Peter_o
19 jan. 2013 22:45
Citerat från floridasidan:
Ni kolar upp alla priser på internat och adderar sen allt vad ni vill göra, äta o.s.v. Ingen raketforskning precis ;-)
Men minst 50000:- skulle jag rekommendera (för båda alltså, inkl. allt).

Kallt i vattnet ca. 13 grader, våtdräkt rekommenderas. Åk tidigare om ni kan, September är nog bästa månaden men även då är vattnet kallt :-(
25.000 var, dra bort resan, 8.000 mat 500/ dag (10.000:-) så blir det kvar 7.000. Det blir ett dubbelrum för 14.000/20 = 700 kr/natt. Ja det verkar ju rätt bra.

Men nog spenderar man ytterligare 500 per dag ganska enkelt på nöjen och shoping (10.000 per person) och sedan är det det här med att komma runt bland städerna, för ni ska väl inte surfa på vågorna i 3 veckor? Gissningsvis 5-10.000 kr/person ytterligare.

Så jag får ihop det till närmare 40.000 kr/person.

/PeterO
Av Asok
20 jan. 2013 12:57
Senast jag var i USA (4 veckor) gick det nog närmare 50,000 totalt inklusive resa samt inrikesresor, hotell (blandat från 5-3stjärnigt), mat, nöjen samt shopping (o hyrbil). Vi brukar räkna på ca 500kr/dag för mat, öl o sånt - brukar alltid bli pengar över till mer shopping :)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Annl
20 jan. 2013 14:15
Kalifornien i december är inte någon höjdare; ska ni dit så välj i såfall de södra delarna där det är lite varmare.

Vad gäller pengar så är det svårt att rekommendera och ge råd men i alla fall så kan man äta väldigt billigt i USA - det kan vara bra att veta.
Av Manny
29 jan. 2013 09:00
Jag bilade runt i Californien under 5 veckor sommaren 2012 tillsammans med två vänner. Från Las Vegas till San Francisco, San Diego, Phoenix och tillbaka till Vegas.

Totalt gick resan på 30 000 exklusive flygresan (5500) och hyrbilen (4000), allt per person. Det inkluderar dock boende, mat, bensin, nöjen (som t.ex. show i Vegas, VIP-pass Universal Studios i LA, 2 x bio, baseball m.m.) och lite lättare shopping.
Kan vara värt att notera dock att det inte blev så mycket utekvällar så den kostnaden kan säkert skena iväg lite mer.

Boendet borde gå att få ner i pris lite dock om ni är två. Vi bokade nästan uteslutande ett rum med två queen size sängar på tre vilket inte är optimalt. Allt boende bokades 1-3 dagar i förväg längs resan då vi inte hade något spikat schema.