Skrivit andranamn (tilltalsnamn) på ESTA

7 aug. 2017 15:55
Visningar: 1740
Hej hej!

Jag och min familj ska åka till USA och naturligtvis så råkade ju vi fylla i "fel" på namnet, då både jag och min mamma har vårat andra förstanamn som tilltalsnamn och det är detta vi fyllt i på ESTA-ansökan. Som exempel om vi heter Matilda Anna och Knut Karl Kent Kurt så har vi fyllt i Anna och Karl.

Eftersom det är fel översatt från engelska "First (Given) Name" != "tilltalsnamn" på svenska ansökan, borde det inte då vara otroligt många svenskar som gör "fel"? Har någon varit med om att de blivit nekade i USA för att de skrivit fel? På biljettenstår alla namn (rättstavade med OE för Ö etc) som på passet.
7 aug. 2017 16:07
Som du skriver står det tilltalsnamn på den svenska versionen.
Det går alltså inte att göra fel eller rätt ;-)

Jag har ännu inte hört någon som nekats inresa p.g.a. att de skrivit fel förnamn (så länge det är med i passet och rättstavat). Vi har trots allt diskuterat just detta ganska länge i forumet och ännu har ingen som sgt blivit nekad vad jag vet.

Biljetterna har inget med ESTA att göra, där ska namnen vara rätt efter flygbolagets anvisningar.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
7 aug. 2017 16:18
Citerat från Floridasidan:
Som du skriver står det tilltalsnamn på den svenska versionen.
Det går alltså inte att göra fel eller rätt ;-)

Jag har ännu inte hört någon som nekats inresa p.g.a. att de skrivit fel förnamn (så länge det är med i passet och rättstavat). Vi har trots allt diskuterat just detta ganska länge i forumet och ännu har ingen som sgt blivit nekad vad jag vet.

Biljetterna har inget med ESTA att göra, där ska namnen vara rätt efter flygbolagets anvisningar.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Jo som du säger har jag heller inte lyckats se någon tråd med någon som blivit nekad, men har heller inte direkt sett någon som kommit igenom heller, de flesta ändrar då de gjort andra fel. Ska försöka ta mig i kragen och uppdatera efter resan.
7 aug. 2017 16:38
Citerat från Wargreymon:
Citerat från Floridasidan:
Som du skriver står det tilltalsnamn på den svenska versionen.
Det går alltså inte att göra fel eller rätt ;-)

Jag har ännu inte hört någon som nekats inresa p.g.a. att de skrivit fel förnamn (så länge det är med i passet och rättstavat). Vi har trots allt diskuterat just detta ganska länge i forumet och ännu har ingen som sgt blivit nekad vad jag vet.

Biljetterna har inget med ESTA att göra, där ska namnen vara rätt efter flygbolagets anvisningar.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
Jo som du säger har jag heller inte lyckats se någon tråd med någon som blivit nekad, men har heller inte direkt sett någon som kommit igenom heller, de flesta ändrar då de gjort andra fel. Ska försöka ta mig i kragen och uppdatera efter resan.
Visserligen återkommer folk nästan aldrig och berättar hur det gått med någonting överhuvudtaget, trist, men om detta vore ett problem skulle massor av folk få vända vid gränsen och man hade garanterat hört någonting om det.....

Vill man vara 100% säker att få så lite problem som möjligt ska man så klart ha allt rätt ifyllt....

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan