Sköldpaddor dykning i Mexiko

4 feb. 2017 15:39
Visningar: 1170
Hej på er! Jag skall åka i mars till Playa del Carmen i Mexiko 2 veckor. Jag åker själv och därmed kommer jag att bo på all inklusive hotell pga det känns mer tryggt och mindre ensamt med mera.
Jag undrar vilka bolag som anordnar se sköldpaddor i Azumel? Är det värt att göra det får man en fin upplevelse?
Hur är det med dykning är det bra dykning? Kan ni rekommendera något bolag som arordnar detta? K
Finns det något annat som ät amazing att uppleva i Mexiko? Ving anordnr alla slags utflykter men det är lite dyrt och man kanske kan komma undan billigare med andra bolag. Tack snälla ni för alla tips säger jag här i förväg!
5 feb. 2017 02:14
Du behöver inte anlita något bolag, hoppa bara på en colectivo dit du vill och gör det på egen hand. Du hittar dem på Calle 2 (mellan 15 och 20 Avenida). De stannar på den stora vägen och därifrån kan du gå till Akumal Bay där sköldpaddorna finns (kom tidigt!)
Bra dykning finns i bl.a. Puerto Morelos och på Cozumel. Du tsr bara färjan över till Cozumel och sedan taxi eller hyrbil. Till PM kan du ta buss eller colectivo.
8 feb. 2017 23:39
Hej! En colectivo är det en buss? Är det säkert? Jag är mycket resvan men jag vet inte hur samhället är där vid Play del Carmen. Är det något annat som är roligt att se och göra? Tack på förhand!
9 feb. 2017 02:29
Citerat från Resgalentjej:
Hej! En colectivo är det en buss? Är det säkert? Jag är mycket resvan men jag vet inte hur samhället är där vid Play del Carmen. Är det något annat som är roligt att se och göra? Tack på förhand!
Colectivo är en blandning mellan buss och taxi och det är säkert.
Det finns mycket att göra i området, men svårt att svara då jag inte vet vad du är intresserad av.
9 feb. 2017 23:40
Hej! Jag gillar natur, vatten, mat och lagom med kulturupplevelser:). Hur tycker du att jag skall hitta egna utflykter och inte tex åka med vings utflykter? Dykning låter nice samt se sköldpaddor. Har du varit mycket i Mexiko?>Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Resgalentjej:
Hej! En colectivo är det en buss? Är det säkert? Jag är mycket resvan men jag vet inte hur samhället är där vid Play del Carmen. Är det något annat som är roligt att se och göra? Tack på förhand!

Visa mer
Colectivo är en blandning mellan buss och taxi och det är säkert.
Det finns mycket att göra i området, men svårt att svara då jag inte vet vad du är intresserad av.
10 feb. 2017 00:48
Jag har inte koll på VIngs utflykter, men om pris och annat är bättre om man gör det på egen hand så hade jag valt det utan tvekan! Internet är din bästa vän. Det finns hur mycket info som helst att hitta om olika utflyktsmål. Är det något specifikt ställe du vill till kan du bara fråga. Antingen vet jag eller någon annan här på forumet.
Nej, jag har inte varit mycket i Mexiko. Åker hellre till många olika platser än samma alltid.
22 feb. 2017 21:16
Hej! Kan man ta sig själv till ruinerna i Tulum med buss? Är det säkert och tar det lång tid om man åker buss? Blev du sjuk när du var där? Åt du någon god nationalrätt som man inte får missa? Tusen tack!
23 feb. 2017 00:14
Citerat från Resgalentjej:
Hej! Kan man ta sig själv till ruinerna i Tulum med buss? Är det säkert och tar det lång tid om man åker buss? Blev du sjuk när du var där? Åt du någon god nationalrätt som man inte får missa? Tusen tack!
Ja, man kan ta både buss och colectivo. Det tar inte lång tid ochbär säkert. Man får gå från den stora vägen, men det är inte långt.

Jag blev inte sjuk. Vet inte vad de anser vara sin nationalrätt, men de har ju mycket tacos och ceviche och det åt jag mycket av - supergott.
10 maj 2017 21:03
hej
mexico är ett fantastiskt land och lätt att ta sig runt med colectivo alt taxi.vill bara berätta att nu när vi var där sist så var inte längre Akumal beach öppen för snorkling av sköldpaddor.förra året var där full rulle med guider och resturnger men nu var det helt öde.vi hade tagit en coectivo dit och när vi kom fram så berättade en kille att stället är helt stängt pga bråk om ägandet av den fina stranden och att sköldpaddorna flytt från stranden pga all turism.kan berätta att utanför från vårt hotell vi bodde på nu såg vi fler fina fiskar och fler sköldpaddor och rockor än dom gångerna vi varit på i akumal beach.dom vi pratade med nu sist så tyckte dom i alla fall det var bra att stranden var stängd eftersom sköldpaddorna kanske kommer tillbaka till det gräset som finns där såsmoningom.vet inte hur det ser ut i dagsläget men vi var där i mars i år.
Med vänlig hälsning ulrika
10 maj 2017 21:13
ser nu att du troligtvis redan varit i mexoco och att du skulle resa i mars samtidigt som vi var där.
Med vänlig hälsning ulrika
Av Sarasf
10 juni 2017 13:49
Funderar på att åka till Mexico med barnen, vart bodde du Ulrika där du såg sköldpaddor och rockor?
10 juni 2017 15:01
Hej
Det var i Akumal och bodde på ett hotell som heter Grand Palladium collonial beach.med Ving. Helt super.har redan bokat igen på sportlovet nästa år
Mvh ulrika
10 juni 2017 15:02
Våra barn är på 10 och då 14 och älskade hotellet
Av M4sta86
19 juli 2017 11:23
Citerat från Ulrikall:
hej
mexico är ett fantastiskt land och lätt att ta sig runt med colectivo alt taxi.vill bara berätta att nu när vi var där sist så var inte längre Akumal beach öppen för snorkling av sköldpaddor.förra året var där full rulle med guider och resturnger men nu var det helt öde.vi hade tagit en coectivo dit och när vi kom fram så berättade en kille att stället är helt stängt pga bråk om ägandet av den fina stranden och att sköldpaddorna flytt från stranden pga all turism.kan berätta att utanför från vårt hotell vi bodde på nu såg vi fler fina fiskar och fler sköldpaddor och rockor än dom gångerna vi varit på i akumal beach.dom vi pratade med nu sist så tyckte dom i alla fall det var bra att stranden var stängd eftersom sköldpaddorna kanske kommer tillbaka till det gräset som finns där såsmoningom.vet inte hur det ser ut i dagsläget men vi var där i mars i år.
Med vänlig hälsning ulrika
Vi var i PDC i februari i år.. Samma problem med Akumal..stängt.. Dock berodde det på att regeringen beslutat att stänga stranden för att undersöka halterna av solkräm etc i vattnet och se hur sköldpaddorna mådde.. Väldigt sunt förvisso men synd man bommade denna utflykt. Skulle vara stängt en månad..