Skidresa ensam

25 feb. 2017 20:33
Visningar: 1513
Hej!

Jag är såå sugen på att åka skidor, men har ingen att åka med! Behöver tips och råd!
Funkar det att åka på skidresa själv i Sverige?

Tips på skidorter? Jag är nybörjare på skidor och behöver hyra utrustning. Jag kommer tyvärr inte ha någon bil, och behöver därför ha nära till backen (om det finns bra kollektivtrafik är det ett helt okej alternativ).

Jag har varit i fjällen (Sälen, Lindvallen) en gång tidigare, och vill minnas att boendet mestadels bestod av stugor som behöver hyras av samma sällskap. För mig som vill resa ensam blir det ju förstås väldigt dyrt. Finns det några vandrarhemsliknande alternativ?

Jag har rest mycket själv innan så det är inga problem, tycker bara det är svårt att hitta schyssta och prisvärda alternativ för just denna resa. Skulle verkligen uppskatta tips! :)
26 feb. 2017 17:10
Det är klart det funkar, men det är ju dyrt. Jag känner inte till något vandrarhem i en svensk skidort.
Måste du åka i Sverige? Det finns ofta enkelrum i Österrike och jag har bott på vandrarhem i Schweiz.
Ibland kan sista minuten-charterresor erbjuda enkelplatser och då kostar det inte mer för att man är ensam.
Av Alexa_b
26 feb. 2017 18:11
Kolla t.ex. skistar.com och Vemdalen kanske kan vara nåt? Där verkar finnas enkel-hotellrum att välja på.
Vemdalen är jättefint!

Hoppas du hittar nåt =)
1 mars 2017 17:09
Tack för era svar! Ska undersöka dem båda, tänkte Sverige i första hand då jag har lite begränsad tid den här vintern men utomlands kan absolut funka också!