Skidåkning i de svenska fjällen

6 jan. 2010 22:15
Visningar: 3212
För två år sedan började jag åka utför och blev frälst. Vi har varit i Stöten två gånger och trivs där men nu vill jag ha tips på andra bra platser och hur jag enklast, billigast, smidigast tar mig dit från där jag bor, Tranås.
Jag vill helst inte behöva köra bil dit.

Har ni några bra idéer så kläm fram dom!

Ha ett bra 2010!//Ellismellis
6 jan. 2010 22:30
Vemdalsfjällen, helt klart. Du kan nog åka Inlandsbanan ända fram till Vemdalen, annars med buss från Östersund.

Björnrike, Vemdalsskalet, Storhogna, Klövsjö. Svårt att välja ut någon särskild ort. De ligger så nära varandra. Storhogna var snällt och barnvänligt. Björnrike likaså. Vemdalsskalet något tuffare, långa och fina backar är det i alla fall.
Av Sierra
6 jan. 2010 23:19
Jag kan hålla med Mirjamir ang Vemdalsfjällen. Där har du variation med olika backar inom nära avstånd.
Dock går inte inlandsbanan till Vemdalen. Smartast är att hoppa av i Sveg eller Åsarna och hyra en bil sista milen.

Ett annat alternativ är Tänndalen väster om Funäsdalen. Även då gäller bilhyra från Sveg och det är längre till dessa välpreparerade backar inte så långt från norska gränsen. Ett fantastiskt skidområde med lagom och varierad svårighetsgrad.

Vill du inte köra bil överhuvudtaget är Åre/Duved lämpligast. Upp med skidorna på axeln och iväg till liften.

Jag har åkt i dessa områden och vad du än eventuellt väljer kommer du att få kul.
7 jan. 2010 09:23 (redigerad)
Hej igen Ellis Mellis

Jag svarade utifrån ditt önskemål om att inte köra bil, utan ta dig till resmålet på annat sätt. Du kan åka tåg hela vägen. Exempelvis för sportlovet lördag-lördag har jag fått fram dessa tider:

Tranås 11.45 – Vemdalen 21.55 (4 byten)
Tranås 19.45 – Vemdalen 14.45 (3 byten)

Vemdalen 14.40 – Tranås 05.40 (3 byten)
Vemdalen 18.10 – Tranås 07.29 (2 byten)

Byten kommer du dessvärre inte ifrån. Du kan stiga av vid Vemdalsskalet och Björnrike, om du vill.

Mvh
Mirjam
Av Bengtar
7 jan. 2010 09:40
Om du helst vill åka tåg till skidåkningen?
Tranås ligger inte bäst till.
Jag har i princip samma problem från Mjölby.
Enklast tror jag är nattåget från Linköping till Östersund.
2117 från Linköping så kommer man till Östersund vid ca 0630.
Sen antingen lilla tåget västerut som når alla skidställen fram till Storlien, eller;
länstrafiken som går Östersund C-Vemdalen- Funäsdalen- Tännäs.
Då når du lätt alla bra ställen i Härjedalen som Vemdalsbackarna, Björnrike, Bruksvallarna och Tännäs.
En annan variant är nattåget till Vännäs och sen buss till Tärnaby / Hemavan.
Den senare varianten något längre restid.
Tännäs, Tärnaby / Hemavan Är troligen de snösäkraste ställena.
Tärnaby / Hemavan är väldigt bra sent på säsongen, när solen börjar trycka på ordentligt.
Ett tredje alternativ är Trysil, med förnämlig skidåkning men något krångligare om man inte vill köra bil.
Av Aanta
7 jan. 2010 14:50
Va har man byggt järnvägsstation i Vemdalen? Måste hänt nyligt!

Men allvarligt, Klövsjö Vemdalen är bra förslag.
Men de flesta bra ställen har redan nämnts. Kan bara tillägga Trillevallen, tåg till Undersåker sedan buss. Sist har vi Bydalen, tåg till Östersund sedan buss. Fantastisk skidåkning med massor av liftar i en fjälldal.
Av Zannah
7 jan. 2010 16:50
Citerat från aanta:
Va har man byggt järnvägsstation i Vemdalen? Måste hänt nyligt!
Nä, den sista biten tuffar inte tåget fram utan det blir allt att hoppa på bussen i Östersund, något annat har nog ingen trott heller. Ellismellis, du behöver inte börja med att slå i olika tidtabeller utan via SJ:s hemsida kan du hitta hela resan från Tranås fram till Vemdalen. Då ser du om det finns anslutningar. Det gäller ju olika avgångar för olika veckodagar, så tiderna varierar förstås. Ett av många olika alternativ är att du reser från Tranås kl 18.07 och då är du framme i Vemdalen kl 10.55. Som anges här ovan kan du även hitta hela sträckan Tranås-Björnrike och Tranås-Vemdalsskalet via SJ:s hemsida. Du kan resa till många fina skidorter i Sverige utan att behöva köra bil. Flera har nämnts här ovan.

Här hittar du själv olika tider och priser. Det är bara att välja och vraka:
http://www.sj.se

Lycka till och trevlig resa!

PS: För några år sedan startade man verkligen med skidtåg till Vemdalen, faktiskt just längs Inlandsbanan. Tågen gick till Röjans järnvägsstation, 22 km från själva skidorten. Skidgästerna hämtades där med med lättare transportfordon. Dä du, Aanta!
Av Aanta
7 jan. 2010 23:38
Javisst går tåget där Zannah, kan min hämm-byggd så min skämtsamma kommentar var svar på Mirjamirs andra post i tråden.
Av Hkn
8 jan. 2010 00:26
Hallå där, Ellismellis, du vill slippa köra bil?

Tre alternativ där transfertiden är obefintlig (transporten stannar/landar mitt i byn):

- Åre (givetvis). Nattågen är framme vid 7:30 eller så. Så smidigt att det nästan kunde vara olagligt. Stationen ser inte så kul ut, men har kapacitet att ta hand om lite fler resenärer än förr. Och så är det Sveriges bästa skidberg när högzonen är öppet. Vill du har mer att välja på så måste du åka till Alperna.

- Hemavan. Du flyger till Hemavan och när bussen börjar rulla så är du på hotellet på mindre än 5 minuter. Berget bjuder inte direkt på skrämmande fallhöjd men åkningen utanför pisterna är ofta fin.

- Riksgränsen. Flyg till Kiruna (om du inte vill åka tåg i ett och ett halvt dygn). Sedan samma räls som malmtågen. När du stiger av är du på orten (ingen riktig ort men ett numera ganska hyggligt fjällhotell). RIksgränsen är mycket bra åkning på ganska liten yta. Sent på säsongen är det ofta riktigt bra. Väderkänsligt eftersom praktiskt taget allt är beläget ovan trädgränsen. Å andra sidan; du befinner dig då i världens nordligaste skidort och kan ta tåget till Narvik och åka med fjordutsikt.

Hoppas att det hjälper något. Good luck!

:: h ::
Av Zannah
8 jan. 2010 08:15 (redigerad)
Citerat från aanta:
Javisst går tåget där Zannah, kan min hämm-byggd så min skämtsamma kommentar var svar på Mirjamirs andra post i tråden.
Ja, hon menade förmodligen att åka "kollektivt" ända fram till destinationen, till skillnad mot att köra bil själv. Det framgår nog tämligen klart av hennes första post i tråden. Och hennes kommentar om inlandsbanan var onekligen mycket intressant. För det här med chartertåg på inlandsbanan till Röjan för skidåkare och "lättare transportfordon" till skidorten var väl ändå något helt nytt för Vemdalen. Det marknadsfördes också som "Åk inlandsbanan till Vemdalen". Vet du då om de arrangemangen fortfarande finns kvar? Det är ju i så fall ett alternativ för Ellismellis. Om hon skulle fastna för Vemdalen.
9 jan. 2010 12:23
Hej

Som en annan medlem tipsade om, så är Åre helt klart bästa skidorten i Sverige.
Åre erbjuder runt 100 nedfarter samt 41 liftar...längsta nedfarten är hela 6.5 km lång.
Men tanke på att det finns så många backar,och långa slipper man oftast stå länge i liftköerna.

Om man inte själv vill köra hela vägen, så är tåg det bästa resalternativet.
Även på kvällen erbjuder Åre mycket nere i byn...

http://www.mittiare.se/

Mvh/Siam