Skidåkning

Av Tholle
17 aug. 2008 12:01
Visningar: 6815
Har i flera års tid åkt med familjen till Sälen för att åka slalom. Har nu lite smått börjat kolla på Vemdalen istället. Är det någon som varit där och hur är det för barn(10,6 år)? Sälen är ju lite närmare men börjar tröttna på backarna där. Roligare med något nytt.

MVH Linda
28 aug. 2008 13:18
Hej Linda
Personligen åker jag förbi Vemdalen och stannar inte förrän jag kommit till Funäsdalen/Tänndalen.
Första besöket på 1990-talet och jag har inte lust att åka någon annanstans sedan dess.
Funäsdalsfjällen har allt för alla. Utförsåkning där du har en helt annan snögaranti, aldrig liftköer eller trängsel.
Turåkning på fjället (och då menar jag verkligen riktiga kalfjället) eller längdåkning på andra motionsspår.
Allt passande i alla åldrar.

Läs vidare på http://www.funasdalsfjall.se/
Just nu ligger sommarsidan uppe men man kan boka för vintersäsongen 2009. Det har jag redan gjort.
Lycka till!
28 aug. 2008 13:40
Vi var till Vemdalen nu i år i januari och det var toppen, även för barn säkert.
Kan bara säga att det var bättre än Sälen och många andra ställen.
Mvh Eva
Av Anettis
28 aug. 2008 13:53
Vemdalen är mycket bättre än Sälen.
Längre backar och färre folk. Min favorit är Björnrike och Vemdalsskalet allt på samma liftkort.
Har själv två barn 8 ocvh 11 år.
Av Laptop
28 aug. 2008 14:23
Vemdalsskalet är lite tuffare men Björnrike är verkligen en pärla.
Båda ställena har nog ett brett utbud för de yngre så där behöver man nog inte välja. Inte långt därifrån ligger Storhogna som jag tror ar tillgängligt på samma liftkort?
Vemdalsfjällen har jag besökt många ggr, men när barnen kom så blev det Björnrike för hela slanten.

//Laptop
22 mars 2009 17:47
Björnrike håller hög klass på backar och pistning, kunde fortsatt ha varit "sin egen skidort". Visserligen finns Vemdalsskalet, Storhogna och Klövsjö, men de som kommer till Björnrike tenderar att hålla sig där. Dessutom ligger backarna i söder / sydväst, mycket fin sol där före och under påsken. Utsikterna är vidunderliga mot nationalparken Sånfjället. Björnrike har framställts som ett ställe för barnfamiljer, men det är backar där av toppklass, landslaget håller ofta till i storslalom backen. Nackdelen med Björnrike är att där finns inget hotell eller kvällsliv. Man har från ägarhåll dragit sådant till Vemdalsskalet och det har varit negativt för Björnrike att hamna i en smet tillsammans med de andra, hela 80 och 90-talet var på många sätt förlorat om man ser till att utveckla Björnrike. Visserligen byggdes nya hus och en hel del spekulation, men det hände väldigt lite med backar och pister. Att de klarat av att göra så lite talar sitt språk, att Björnrike varit mycket bra och attraherar folk att återkomma dit ändå.
22 mars 2009 18:14
Vi har varit en del i Vemdalen och då alternerat mellan Björnrike och Storhogna, båda är lika trevliga för barnfamiljer. Att det inte är mycket kvällsliv har jag inte sett som någon nackdel.
22 mars 2009 20:54
Citerat från stensson:
Vi har varit en del i Vemdalen och då alternerat mellan Björnrike och Storhogna, båda är lika trevliga för barnfamiljer. Att det inte är mycket kvällsliv har jag inte sett som någon nackdel.
Jag tror du är representativ för många som besöker Björnrike, de har inte krav på något kvällsliv. Jag hyr själv ut ett hus i Björnrike och vet att mina gäster idkar självhushållning under sin vistelse.

Men det går inte komma från att utvecklingsmässigt finns i dagsläget lite större potential göra saker i Storhogna, för att de har löst hotellet bra. När man gav de gamla hotellrummen i Björnrike matlagningsmöjlighet och bildade bostadsrättsförening, så var det spiken i kistan för det som i uruppförandet var Sveriges modernaste fjällhotell. Åker man in på länsmuseet i Östersund och tittar, vittnar tidningsurklipp om en mycket storslagen och visionär satsning -- som sedan helt kom av sig. Det var till Björnrike som Ericsson och IBM lade sina företagkonferenser, Vemdalsskalet var skraja och sedan genom ägarövertagandet, destruktiva mot Björnrike...

Med anledning av Skistars goda resultat i förra veckan kom en hel del kommentarer i Östersundsposten och flera börjar se en framtidsproblematik och eftersatthet. Personligen är jag av uppfattningen att det optimala vore om Björnrike blev sin egen skidort och att den drevs av investerare i hotell och skidliftar (samma bolag), som enbart hade ekonomiska intressen i just Björnrike.

Storhogna som du varit i, utvecklades ändå för att Bertil Lindgren var helt hängiven till det hotellet och kvalitativa satsningar där, det har sedan förvaltats vidare och gjort avtryck i klart högre tomtpriser än Björnrike. Ska Björnrike komma vidare, krävs ett fjällhotell. Nöjesutbudet och restauranger höjer trots allt ett områdes attraktionsförmåga. Skistars ledning kan allt om skidtävlingar, men tittar man i områden som Vail Colorado USA är kompetensen i Vail Resorts styrelse och ledning mycket affärsmässigt bredare. Skistar är ett bolag som kan tjäna enormt med pengar om de gör saker rätt och tar allting tillvara.