Ska till Barcelona- kom med tips! :D

10 okt. 2010 11:15
Visningar: 1815
Ja, som rubriken säger, jag och sambon ska till Barcelona 27-30 december. (Han vet inte om det för det är en present).
Har fått många råd om att åka dit, så då bokade jag bara helt enkelt utan krusiduller. Har inte kollat upp nåt att göra där men vi gillar gott käk, gott vin och roliga byggnader etc etc. Det var mest tänkt som ett miljöombyte bara och alla som vart där verkar ha något bra att säga om staden. :)

Så! Tips på vad man inte får missa, har ni några såna? :D

/Mvh Sarah
Av Samip
10 okt. 2010 20:04
Köp 3 dagars turistkort som gäller på tåg, tunnelbana och det flesta bussarna (röda bussar). Då ser ni det mesta... Barcelona är fullt med riktigt fina restauranger och sevärdigheter. Hamnen, olympia stadion, gaudi, kyrkor, parker och kanske också akvarium (europa största). Och sa jag restauranger... ojojoj så många de är.. Ska väl kanske inte direkt rekommendera det allra finaste och dyraste "fine dining" -restaurangerna och kanske inte heller restaurangerna direkt vid Ramblas (om ni ska äta), för klassen på maten är "sådär" till priset sett, men en "kall" är ju aldrig fel.. "La botiga" en av mina favoriter. Notan för två för en hel kväll med "allt" vart under 60 euro. Och maten var superb!!! Bästa tipsen är alltid be om dagens samt kvällens meny. Alla turister får en "vanlig" ala carte meny med högre priser jfm "menu del dia" så man måste fråga... Låter konstigt men så är det... Oftast ingår ett glas eller en flaska för 2 (menu del dia). Om inte beställ då husets vin. Brukar passa bra med maten och kostar typ 10e - 15e flaskan.... Som faktiskt efter något glas smakar rätt gott :)

Rekommenderar:

1.El Quim de la Boqueria (äkta äkta äkta catalonyan food, tapas)
2. La Botiga -Restaurant (billigt och gott, ung miljö)
3. Cal Pep - Restaurant (skulle kunna vara etta med el Quim, helt förstaklassiga tapas)
4. Comerç 24 - Restaurant (lyx lyx lyx, men ändå väldigt bekväm miljö, men inte för tunna plånisar :)

Om ni verkligen vill unna er och att plånboken är lite tjockare så prova Comerç 24 - Restaurangen! Bör bokas i förväg!

Hade bra! Hoppas ni hittar rätt

MVH Kocken, Sami
18 okt. 2010 19:14
Om du vill ha fler tips så vet jag att det fanns barcelonatrådar i våras ! :)
Jag skrev i ett par av dem.

Barcelona är ett kanonval! Det är visserligen 20 år sen jag var där - men jag har alltid tänkt att en dag åker jag tillbaka :)
Av Samoht
18 okt. 2010 19:45
Schysst val av stad!
Har provat en del genom åren och tycker som sami att Cal pep är väldigt bra.
Blev dock lite besviken på Comerç 24, tryckte i oss en 10-rätters som inte var minnesvärd.. :o(
Prova hans tapasställe...tapa 24. minihamburgare med tryffelmayo och tillhörande cava satt fint.
Sen finns en helt ok restaurang på C/ mallorca som heter Cervecería Catalana. högt tempo och väldigt bra mat.
Sambons favorit är annars El Xampanyet, ett litet hål i vägen mittemot Picassomuseét, här får ni armbåga er fram och ta för er!
Bara kalla tapas, mest från konserv...men deras cava på patentflaska kan man dricka massor av!
Peta i er lite manchego och någon god skinka till cavan så är dagen räddad.
Att inte missa...?
Gå ett varv på Ramblan och strunta sen i den...
Ett hemligt tips är.."Pipa Club"...ni får själv leta upp den ;o) Goood Luck!
Här hittade vi en av Sveriges mest kända artister helt utslagen i en soffa!
Tjingeling
Av Samip
8 nov. 2010 08:42
Hej igen, snälla berätta hur ni hade det när ni kommer hem...
8 nov. 2010 17:59
Hej igen, och åter tack för era tips! Guld värt verkligen!! :D Ska kika på allvar när jag avslöjat överraskningen (9:de december), måste smyga nu så jag vågar knappt logga in här. X) Har tittat i tidigare trådar (och album) oxå men inte så noga än.

Ang. Comerç 24, hur dyrt är det ca? Vad kan man räkna med vid middag för två på ett ungefär? Funderar mest om det är någon mening öht. Vi är ju inte miljonärer, men litegranna hade jag nog planerat att spendera på mat. Tilläggas bör kanske att vi båda är vegetariner.
(Och absolut inga partymänniskor, så nattklubb/disco eller liknande är inte på tal). ;)
Av My53
8 nov. 2010 20:20
Gå till det maritima museet nere i hamnen.Jättefint!
Av Samoht
11 nov. 2010 19:41
Vill ni dricka lite schyssta viner till och nått till kaffet så räkna med cirka 2500:-/pers.
Jag rekommenderar dig varmt att meddela att Ni är vegeterianer!!
Har ni tid så åk en bit till Carme Ruscalleda i Sant pau! http://www.ruscalleda.com/
Boka bord och fyll plånboken, duktig på vegetariskt.
Annars tycker jag att Ni ska strunta i det pretentiösa "matnördarnas" ställen och bara njuta enkelkatalanskt mest hela tiden!
Hoppas att ni får en härlig tid i en fantastisk stad!