Ska resa till Kenya själv, Behöver hjälp och info: mellanlandning, tips och resväg

28 dec. 2016 21:30
Visningar: 935
Hejsan. Jag ska till Kenya i sommar och hälsa på mina släktingar för första gången. Är 16 år och inte speciellt resvan har varit i Spanien ett par gånger men det är allt och då med familjen. Nu ska jag resa själv och undrar lite om det finns någon här som har vana att resa till Kenya. Vad ska jag tänka på? Vilken "väg" är bäst att flyga med mellanlandning i Doha, Frankfurt, london, turkiet eller någon annanstans? Hur lång mellanlandning är bäst för att hinna med nästa flyg? Det där med mellanlandning är nog det som gör mig mest nervös. Ska man hämta ut sitt bagage och checka in det igen eller åker det !automatiskt! med på nästa flyg? Är det svårt att hitta till nästa flyg, alltså brukar det vara krångligt att veta var man ska ta vägen? Som ni ser jag är lite orolig och väldigt ovan. Om det finns någon vänlig själ som vill dela med sig av sina erfarenheter skulle jag bli väldigt glad.
29 dec. 2016 02:28
Hej,

Om du bokar hela flygresan med ett och samma bolag, typ Turkish Airways eller KLM till exempel så behöver du inte tänka på det incheckade bagage, då löser de allt sånt åt dig. Bokar du däremot med olika bolag så kan det bli problematiskt.
Både KLM och Turkish flyger till Kenya för hyggliga priser för övrigt. Finns säkert andra bolag med, men det är två bolag jag flugit med som jag har bra erfarenhet utav med.

Flygplatser kan vara lite utav en labyrint, men å andra sidan brukar de vara väldigt bra skyltade och det brukar finnas informationsdiskar lite var stans så det är bara att fråga.
Min första prio när jag mellanlandar (med undantag utav toabesök) är att ta reda på vart jag ska ta vägen här näst. När jag väl lokaliserat vilken gate jag ska gå till så ser jag till att ta mig dit så jag vet var det är. Har jag gott om tid utforskar jag flygplatsen lite, är det inte gott om tid ser jag till att få något att äta/dricka om jag behöver det, annars håller jag mig kring gaten och är uppmärksam på om det sker några förändringar.

Nu har jag bara varit ett par dagar i Kenya så jag är inte så haj på landet som sådant. Har nog inga konkreta tips att ge dig, men får du möjligheten så åk till Maasai Mara och ta en safaritur i alla fall. :)
29 dec. 2016 08:51
Kan även rekommendera Emirates som är ett jättebra bolag och mellanlandar i Dubai.

Innan du bokar så kolla upp om en 16-åring får resa själv på det bolag du valt. Det går bra hos de flesta, men finns nog undantag.
29 dec. 2016 13:35
Citerat från Ixploretheworldcom:
Hej,

Om du bokar hela flygresan med ett och samma bolag, typ Turkish Airways eller KLM till exempel så behöver du inte tänka på det incheckade bagage, då löser de allt sånt åt dig. Bokar du däremot med olika bolag så kan det bli problematiskt.
Både KLM och Turkish flyger till Kenya för hyggliga priser för övrigt. Finns säkert andra bolag med, men det är två bolag jag flugit med som jag har bra erfarenhet utav med.

Flygplatser kan vara lite utav en labyrint, men å andra sidan brukar de vara väldigt bra skyltade och det brukar finnas informationsdiskar lite var stans så det är bara att fråga.
Min första prio när jag mellanlandar (med undantag utav toabesök) är att ta reda på vart jag ska ta vägen här näst. När jag väl lokaliserat vilken gate jag ska gå till så ser jag till att ta mig dit så jag vet var det är. Har jag gott om tid utforskar jag flygplatsen lite, är det inte gott om tid ser jag till att få något att äta/dricka om jag behöver det, annars håller jag mig kring gaten och är uppmärksam på om det sker några förändringar.

Nu har jag bara varit ett par dagar i Kenya så jag är inte så haj på landet som sådant. Har nog inga konkreta tips att ge dig, men får du möjligheten så åk till Maasai Mara och ta en safaritur i alla fall. :)

Citerat från Ixploretheworldcom:
Hej,

Om du bokar hela flygresan med ett och samma bolag, typ Turkish Airways eller KLM till exempel så behöver du inte tänka på det incheckade bagage, då löser de allt sånt åt dig. Bokar du däremot med olika bolag så kan det bli problematiskt.
Både KLM och Turkish flyger till Kenya för hyggliga priser för övrigt. Finns säkert andra bolag med, men det är två bolag jag flugit med som jag har bra erfarenhet utav med.

Flygplatser kan vara lite utav en labyrint, men å andra sidan brukar de vara väldigt bra skyltade och det brukar finnas informationsdiskar lite var stans så det är bara att fråga.
Min första prio när jag mellanlandar (med undantag utav toabesök) är att ta reda på vart jag ska ta vägen här näst. När jag väl lokaliserat vilken gate jag ska gå till så ser jag till att ta mig dit så jag vet var det är. Har jag gott om tid utforskar jag flygplatsen lite, är det inte gott om tid ser jag till att få något att äta/dricka om jag behöver det, annars håller jag mig kring gaten och är uppmärksam på om det sker några förändringar.

Nu har jag bara varit ett par dagar i Kenya så jag är inte så haj på landet som sådant. Har nog inga konkreta tips att ge dig, men får du möjligheten så åk till Maasai Mara och ta en safaritur i alla fall. :)
Tack snälla för bra information och snabbt svar :)
29 dec. 2016 13:36
Citerat från Worldofmarie:
Kan även rekommendera Emirates som är ett jättebra bolag och mellanlandar i Dubai.

Innan du bokar så kolla upp om en 16-åring får resa själv på det bolag du valt. Det går bra hos de flesta, men finns nog undantag.
Tack för tipsen :)
Av Asok
30 dec. 2016 21:28
Kan rekommendera KLM
14 jan. 2017 15:35
Hej
Ixploretheworldcom skrev:
”Om du bokar hela flygresan med ett och samma bolag, typ Turkish Airways eller KLM till exempel så behöver du inte tänka på det incheckade bagage, då löser de allt sånt åt dig. Bokar du däremot med olika bolag så kan det bli problematiskt.”
Det finns undantag från vad sägs ovan. Du måste själv förtulla dina väskor på den ort där du reser in i Kenya oberoende på vad väskorna taggats till. Skall du t.ex. till Mombasa eller någon annan stad i Kenya och kommer in i landet i Nairobi måste du själv ta ut väskorna och ta dem genom tullen i Nairobi. Sedan får du gå över till inrikesterminalen som ligger i en annan byggnad och checka in dem igen. Inrikesterminalen ligger en bit från där du kommer ut. Vid utgången står det många som vill hjälpa dig för att får lite dricks så ta med dig lite kenyashilling i små valörer.
Citerat från Ixploretheworldcom:
Hej,

Om du bokar hela flygresan med ett och samma bolag, typ Turkish Airways eller KLM till exempel så behöver du inte tänka på det incheckade bagage, då löser de allt sånt åt dig. Bokar du däremot med olika bolag så kan det bli problematiskt.
Både KLM och Turkish flyger till Kenya för hyggliga priser för övrigt. Finns säkert andra bolag med, men det är två bolag jag flugit med som jag har bra erfarenhet utav med.

Flygplatser kan vara lite utav en labyrint, men å andra sidan brukar de vara väldigt bra skyltade och det brukar finnas informationsdiskar lite var stans så det är bara att fråga.
Min första prio när jag mellanlandar (med undantag utav toabesök) är att ta reda på vart jag ska ta vägen här näst. När jag väl lokaliserat vilken gate jag ska gå till så ser jag till att ta mig dit så jag vet var det är. Har jag gott om tid utforskar jag flygplatsen lite, är det inte gott om tid ser jag till att få något att äta/dricka om jag behöver det, annars håller jag mig kring gaten och är uppmärksam på om det sker några förändringar.

Nu har jag bara varit ett par dagar i Kenya så jag är inte så haj på landet som sådant. Har nog inga konkreta tips att ge dig, men får du möjligheten så åk till Maasai Mara och ta en safaritur i alla fall. :)
Hej

Ixploretheworldcom skrev:
”Om du bokar hela flygresan med ett och samma bolag, typ Turkish Airways eller KLM till exempel så behöver du inte tänka på det incheckade bagage, då löser de allt sånt åt dig. Bokar du däremot med olika bolag så kan det bli problematiskt.”

Det finns undantag från vad sägs ovan. Du måste själv förtulla dina väskor på den ort där du reser in i Kenya oberoende på vad väskorna taggats till. Skall du t.ex. till Mombasa eller någon annan stad i Kenya och kommer in i landet i Nairobi måste du själv ta ut väskorna och ta dem genom tullen i Nairobi. Sedan får du gå över till inrikesterminalen som ligger i en annan byggnad och checka in dem igen. Inrikesterminalen ligger en bit från där du kommer ut. Vid utgången står det många som vill hjälpa dig för att får lite dricks så ta med dig lite kenyashilling i små valörer.

Peo
Av Nelssie
14 jan. 2017 22:20
Hej Africasoon!
Vi åker hem till Kenya i sommar( jag och mina 3 barn) men till Nairobi, är från Kenya men bor här i Sverige.
Jag åkte till Kenya med Ethiopian Airlines men lovade mig att inte göra det igen då flygbolaget slarvade med mitt bagage och fick vara utan mina kläder mm i en månad och när vi återvänd till Sverige fick jag jaga bolaget för kompensation som dem inte ville stå för tills jag kontaktade ARN.
Min senaste resa (juli 2015)gjorde jag med KLm/Airways och kan varmt rekommendera( kan vara några hundralappar dyrare men jag tyckte att det var värt) plus deras service är mycket mycket bättre än de andra bolagen (Ethiopian, Qatar, Turkish Airlines).
En del flygbolag tillåter att mindre-åringar reser själva men mot en extra avgift (un-accompanied minor).
Både Ethiopian Airlines (Addis-Abebe) och Turkish Airlines brukar har en mellan-landning av 5 timmar eller mer beroende på vad man väljer men än så länge har jag inte sett en mellan-landning på mindre än 5 timmar på deras flyg.
Jag fick råd av någon som jobbade på en flyg bolag när jag skulle resa för första gången vilket jag tyckte var bra och det var att välja en resa med en mellan -landning som är så kort det bara går( beroende på din plånbok förstås :-)). En mellan-landning på 2-3 timmar tycker jag är lagom, man hinner till nästa flyg. Jag har inte själv rest med inrikesflyg och kan inte ge några tips än att det är inte svårt att hitta på flygplatsen och alla som jobbar där kan Engelska så skulle du behöva hjälp är det bara att fråga men helst de som bär på en namnbricka runt halsen :-).
Vart i Kenya ska du åka? Har du någon som ska hämta upp dig på flygplatsen?
Hör av dig till mig ifall du skulle behöva mer tips eller om undrar något :-)

//Nelssie
16 jan. 2017 22:54
Tack Nelssie för all info och alla tips. Ja jag har släkt i Kenya som hämtar mig på flygplatsen. (Nairobi) Hoppas ni får en trevlig resa i sommar. :)
1 feb. 2017 21:42
Hej Africasoon! Vi reser till Mombasa minst en gång om året och har de senaste åren rest med Ethiopian. Det har fungerat klockrent. De blir en teknisk mellanlandning, oftast i Rom. Sedan är det flygbyte I Addis Abeba. Du behöver inte tänka på bagaget om du bokar hela resan på en gång. Transithallen i Addis är kanske inte världens roligaste och man får vara lite vaksam på avgångarna. Annars har vi känt oss trygga. Vi åker igen om ett par veckor. Lycka till på din resa!