Sjukvård i Kroatien

Av Sossa
12 aug. 2010 07:08
Visningar: 6683
Vi ska åka till Kroatien och min syster undrar hur sjukvården är i Kroatien då hon har en 4-åring. Vi ska åka till Split och därifrån göra lite dagsutflykter till olika öar och städer.
Någon som har erfarenhet av sjukvård där?
(om nu någonting mot förmodan skulle hända där)
Tacksam för svar!
Av Zoca
12 aug. 2010 19:22
Hej!.
Trevligt att ni väljer Kroatien:-)..Sjukvården är det bästa möjliga erfarna läkare och mycket utbidad sjukvårpersonal hela systemet fungerar bra och är en dem bästa i Europa ..turister har alltid företräde och det är inte mycke vänte tid..trevlig resa:-)
Av Lan
12 aug. 2010 19:38
Tänk på försäkring.
Av Sugus
13 aug. 2010 08:08
Hej!

När det gäller annat än akutsjukvård så är den bättre i Kroatien än Sverige.
Akutsjukvården anser jag vara likvärdig.

Ha en trevlig resa.
13 aug. 2010 13:12
Hej!
För det första hoppas jag att Du inte behöver få reda på huruvida sjukvården är bra eller inte dvs att Ni alla håller Er friska. Sjukvården är nog som i de flesta länder varierande beroende på var man är.
Tyvärr har jag, genom min bror, egen erfarenhet av sjukvård i Kroatien. Min bror oh jag med familj var i Sibenik en underbar stad nära Split då han tyvärr blev sjuk och lades in på infektionsavdelningen på sjukhuset i Sibenik.
2 patienter i varje rum - oberoende av sjukdom - inte bra på en infektionsavd
De slitna lakanen byttes ej under 9 dagars vistelse. Lika bra det med tanke på att lik kördes i vanliga sjukhuslakan, utanför. Kuddar, madrasser samt plastöverdragen till madrasserna byttes ALDRIG, inte ens när nya patienter lades in
Fönster och dörrar låstes under natten.
Synbar städning fick vi efter att ha betalat städerskan litet extra
Läkare och sjuksköterskor rökte i korridoren.
Toaletterna saknade papper och skälet enligt sköterskan är att patienterna tar med sig papper hem.
9 dagar på infektionsavd kostade 15000 sek, inkluderade div provtagningar, mediciner fick vi själva gå till apoteket och köpa.
Som sagt Sibenik är mindre än Split så sjukvården varierar.
Rent allmänt:
Kom alltid ihåg att få med alla journaler med hem Är Ni tvingade att avbryta semestern och åka hem se då till att läkaren skrivit detta i journalen och att det inte bara är muntligt.
Se igenom försäkringsvillkoren FÖRE avresan.
Sossa - njut av Kroatien som är underbart.
Mvh
Av Gumpa
18 sep. 2018 21:55
Åkte till Kroatsien påbröllopsresa.Jag har en ilostomi.Det blev stopp i den och blev mycket sjuk.Läkaren vill operera men jag är rädd för infektionsrisken.Hygienen är mer än bedrövlig.Jag tror att vi hade det bättre på 40 talet Sköterskerna gillar inte turister, endast några få kan engelska. Det är kiss ,blod plus allra annat som bara slängs pågolvetToalettpapper måste man ha med själv.Dricka får du köpa i en automat ljummet.Toalettdörrarna går ej attlåsa På herrarnas var det så mycket kiss på golvet att skorna klibbade fast.Har fått kontakt med SOS international som ska hjälpa mej hem Vi åkte med buss 24timmar nonstop och det klarar jag inte att resa hem på det viset.Det är vidrigt otäckt att vara här Önskar ingen detta
19 sep. 2018 00:30
Gumpa, hoppas verkligen att Du snart är hemma. Det mesta Du skriver stämmer in på det som jag skrev redan 2010. Tyvärr har det inte blivit bättre. Många läkare lämnar Kroatien för att lönerna är dåliga, standarden på sjukhusen håller ofta inte måtten. En ung man dog nyligen eftersom det inte fanns en fungerande defibrilator i ambulansen.
Kroatien är ett fantastiskt land, trots div jordbävningar de senaste veckorna, men det finns mycket att jobba på som man inte upplever/märker/ser som 'vanlig' turist. Många har otroligt låga löner (vissa har inte fått lön på månader) och pensionerna ska vi inte ens tala om. Men detta kan diskuteras på ett annat forum.
Som sagt ett underbart land som vi återkommer till men håll Er friska!!
Av Gumpa
19 sep. 2018 20:48
Fick info av kroatsisk att jag tvungen att opereras akut gjorde röntgen mm .Jag ville flyga hem men det var för stor risk för mej.Alltså akut op i Kroatsien, men döm om min förvåning efter att ha väntat 10 Tim fegar jag en sköterska när det blir min tur, får jag till svar att jag behöver inte opereras. Blev både arg o besviken att INGEN informerade mej om detta.Fick alltså vänta 10 Tim i onödan. En läkare som kom till mej kunde ingen engelska, en sköterska översatte. Han skrattade åt mej när jag argt frågade honom om varför ingen informerat mej om att det inte skulle bli någon op. SOS international har lovat flyg hem till mitt sjukhus så fort som möjligt. Hoppas jag kan lita på det i allafall.Skriver detta när jag fortfarande är kvar på sjukhuset.Damen bredvid mej har ett infekterat sår på armen, kudden är nersmetad med var och blod. den har sett ut så i 3 dgr ingen bryr sej.Jag anser att det är möjligt att läkarna är duktiga, men sjuksköterskornas kunskap är under all kritik.Åk INTE hit om du ska vara säker på att komma hem levande.Det här skulle vara vår bröllopsresa Lycka till ni som vågar åka hit gunbritt
21 sep. 2018 14:10
Gunbritt!
Som jag skrivit tidigare se till att få med utlåtande från sjukhuset och att läkaren skriver att Du ska åka hem. Det är oerhört viktigt för att ev. försäkring ska gälla. Min brors läkare skrev inget i journalen så han fick själv betala nya flygbiljetter och hotellvistelse i väntan på flyget hem.
Kroatien är ett underbart land men som så många andra länder gäller det att hålla sig frisk. Har blivit sjuk i Turkiet och fick då en injektion med ett medel som är förbjudet i Sverige. En god vän fick en riktig förkylning som ledde hosta som i sin tur ledde till spricka i ett revben eftersom det inte fanns riktig hostmedicin att tillgå. Borta bra men sjuk ska man nog vara hemma.
Hoppas att Du snart flyger hem och krya på Dig!!!!!!!!!
1 nov. 2018 08:36
Den här diskussionen startades för många år sedan, men jag har alldeles färska och mycket negativa erfarenheter av sjukvården i Kroatien. Min mamma bröt lårbenshalsen på en seniorresa till Kroatien, och lades in på ett offentligt sjukhus i Split. Genom det sällskap som var med henne till akuten, så fick ja signaler om att förhållandena inte var något vidare. Jag reste ner akut för att hjälpa henne på plats och det kommer jag aldrig att ångra. Hygienen var fruktansvärd, omvårdnaden var obefintlig, personalen kunde inte engelska och var öppet otrevliga. Mamma fick inte hjälp med varken mat, dryck eller personlig hygien. Hon hade inget larm att ringa på, då allting i rummet var trasigt, mer eller mindre. Hon fick ingen smärtlindring och behandlingen av henne var mycket brysk. Det sjukhus som hon lades in på - Firule - har avdelningar där utvecklingen har stått stilla i 50 år. Det är trasigt, smutsigt, saknar personal, saknar läkare, saknar anestesi och saknar blod. Bara för att ge några exempel. Den privata vården har utvecklats genom ryska investerare, men den offentliga vården är mer eller mindre i fritt fall. Det är ett lotteri var man blir inlagd.

Efter tre dygn flögs mamma hem med ambulansflyg via SOS International. Jag kämpade med näbbar och klor för att hon inte skulle bli opererad på Firule, vilket var det första beskedet vi fick. Jag tror aldrig att hon skulle ha klarat det.

Som svensk tror man helt enkelt inte att det ska kunna vara så här i Europa idag. Jag lider med alla de patienter som jag såg i den här sjukhusmiljön. Infektioner är mycket vanliga och jag kan verkligen förstå varför. Jag kommer aldrig att glömma avdelningen och hur man blir behandlad. Det är något av det värsta jag har varit med om, faktiskt.
Av Kattnos
9 juni 2023 08:11
Har varit i kroarien förra några veckor sedan ön Brac väldigt fint
Men blev sjuk undret resan
Fick åka till en sjukstuga i Brac
Fruktansvärt så kallade sjuksköterskor och läkare skrek på varandra och på mej min man fick inte följa med in.
De beslutades att jag skulle till ett sjukhus på fastlandet
Fick åka någon gamal halvrutten båt
Kom till sjukhuset folk överallt
liggande och sittas
Smutsigt nerslitet ingen toalett som
fungerade
Kommer in tio någon sjukvårdspersonal som ska ta prover på mej men kan inte
Skrikande kastar hon kanyler så blod bara skvätter
Kommer in i en sal där ligger sex patienter kräkande och skrikande
Blod lite här och där
De gick runt någon städerska och bara pustade men torkar inte upp
Ja fy så hemst att jag kom därifrån levande är ju tur
Fick stanna över natten för observation på morgon bokstavligt kastade dom ut mej och skrek att jag skulle betala
Med blåmärke och kräkande svimfärdig fick jag sitta i någon korridor på min man
Så skriv inte att sjukvården är bra i Kroatien fruktansvärd som på 40 talet
Jag kommer aldrig att åka dit mer man kan bli sjuk och denna mardröm vill jag aldrig vara med om igen
Vill tilllägga att personalen var väldigt otrevliga
Så bli inte sjuk i Kroatien
Mvh lena