Självrisk på hyrbilsförsäkring

12 okt. 2016 22:07
Visningar: 482
Har bokat 17 dagars rundtur; Panoramarutten-Kruger + Gardenroute-Kapstaden med Avis hyrbil via Sydafrikaresor. I hyrbilsvillkoren står att det ingår försäkring med självriskeliminering till noll kronor vid trafikolycka. Detta gäller dock inte vid andra skador som orsakas av föraren. Det står det inget om och vi har inte lyckats få reda på vad självrisken blir vid andra skador, t.ex om bilen skadas av någon annan när den står parkerad eller om vi skulle råka orsaka en skada, t.ex. backa på en stolpe/sten eller liknande. Avis Sverige kan inte svara och inte Sydafrikaresor heller, de tycker vi ska fråga om det finns extraförsäkring när vi kommer till Johannesburg och ska hämta ut bilen på flygplatsen! Lagom kul efter 1 dygns flygresa och på lite ringrostig skolengelska. Någon som vet?
Av Birgere
12 okt. 2016 23:57
En bra start är väl att titta på Avis sydafrikanska sida.
http://www.avis.co.za/RentalGuide/WaiversAndLiabilities/AboutWaiversAndLiabilities.aspx
Betalar du med kreditkort så ingår ofta en självriskeliminering på 10-15000, kolla villkoren annars så får man köpa till detta och det kan vara gaska dyrt. I europa är det inte ovanligt att denna självriskelimnering lian dyr som bilhyran.
Nu kan jag ju inte detta med Sydafrikanska försäkringsregler men om du inte är skyldig till en olycka så är det ju motparten som ska stå för alla kostnader, mao så finns ingen självrisk utan den triggar in om du är skyldig eller vid stöld, brand etc.
Men som sagt, kolla länken ovan och vid frågor kontakta Avis i sydafrika direkt så ska du få korrekta svar.
13 okt. 2016 23:58
Citerat från Birgere:
En bra start är väl att titta på Avis sydafrikanska sida.
http://www.avis.co.za/RentalGuide/WaiversAndLiabilities/AboutWaiversAndLiabiliti...
Betalar du med kreditkort så ingår ofta en självriskeliminering på 10-15000, kolla villkoren annars så får man köpa till detta och det kan vara gaska dyrt. I europa är det inte ovanligt att denna självriskelimnering lian dyr som bilhyran.
Nu kan jag ju inte detta med Sydafrikanska försäkringsregler men om du inte är skyldig till en olycka så är det ju motparten som ska stå för alla kostnader, mao så finns ingen självrisk utan den triggar in om du är skyldig eller vid stöld, brand etc.
Men som sagt, kolla länken ovan och vid frågor kontakta Avis i sydafrika direkt så ska du få korrekta svar.
Tack för tipset Birger.
Jag har kollat villkoren på deras sida, men men blev inte mycket klokare av det. Däremot ska jag lyda ditt råd och mejla dem.
Enl Avis Sverige kan självrisken här i Sverige bli över 40.000 kr för en plåtskada man orsakat själv om man inte tecknar tilläggsförsäkring och då räcker ju inte de 10.000 man kan få på sin reseförsäkring så långt.
Förhoppningsvis kommer väl allt att gå bra, men det är det där med hängslen och livrem. Jag ska försöka återkomma när jag fått svar!