Singapore - Borneo - Malaysia

7 sep. 2012 14:17
Visningar: 3261
Skall åka till Singapore, Borneo och sedan Malaysia (fastlandet, dvs KL osv.) och jag undrar nu, vad får man inte missa?!
Har läst på en massa internetsidor och i min bok om dessa ställen men jag vill ha mer tips och råd.

I Singapore ska vi inte vara så länge, för det är inte storstadslivet vi är ute efter på denna resa, men vill ju så klart inte missa något om man ändå är där. Är inte så intresserad av muséer och liknande men kanske någon fräck byggnad, någon bra restaurang m.m? Och så klart shopping, vart är den bäst? Är det dyrt? Vi skulle vilja bo i "kärnan" av Singapore nära shopping men gärna inte för dyrt, tips någon?

På Borneo ska vi vara i delstaten Sabah. Hade tänkt bestiga Mount Kinabalu, någon som har erfarenhet som vill dela med sig om åsikter? Ska vara där i november (regnperioden) men hoppas det kommer gå bra ändå. Sedan funderar vi även på forsränning och att åka järnvägsspåret som går ifrån Kota Kinabalu till Tenom, är det värt att göra det? Turtle Island känns också som ett måste men är det stor chans att få se sköldpaddor den tiden på året? Finns det något mer borta vid Sandakan som är sevärt?

På fastlandet ska vi ta en titt på KL, men tänkte mer spendera vår tid på västkusten med tanke på att där är det bäst väder. Vill ta det lugnt, snorkla, bada, sola men ändå också titta på vattenfall och liknande. Vart är bäst att vara då? Funderar på att hyra ett "hus/bungalow" som är inte är allt för dyrt, någon som vet någon sida som är bra förutom Homeaway?

Ett STORT tack till alla som ger tips och tar sig tid till att svara på mina funderingar, det uppskattas verkligen då allt detta bara snurrar i mitt huvud just nu! / Malin
8 sep. 2012 22:50
Hej!
Vi var på Borneo och i KL i nov 2009.
På Borneo får du inte missa Sepilok Orangutan Rehabilitation Center som ligger strax utanför Sandakan. Därefter "måste" du bara ta dig ut Kinabatangan floden och se näsapor, urangutanger, små elefanter, otroliga fåglar som hornbill mm. Man gör utflykter i båt på floden både på dagtid och på kvällen. Du kan också göra vandringar i de häftiga regnskogarna.
Vi åkte sedan vidare till Mabul för att snorkla och boddepå dykklubben Scuba Junkie, ett jättemysigt ställe.

I KL vandrade vid omkring till olika sevärdheter, missa inte att åka upp i Petronas. Man måste vara där tidigt när biljetterna släpps för att ha en chans att åka upp, men det är det värt för utsikten.

Det var lite av det vi gjorde...hoppas du har någon nytta av det.
Av Annl
9 sep. 2012 11:12
Clarke Quay-området i Singapore är väldig trevligt och där finns mängder av restauranger och där bör du kunna hitta ok pris för boende också.

I nämnda restaurangområde finns en mexikansk restaurang dit vi återvände flera gånger - de har supergod mat.
14 sep. 2012 17:22
"Reslustkvinna"
Hur var vädret på Borneo i nov? Var ni ute på Turtle Island, i så fall, var det bra? Ligger det nära Kinabatangan floden? Flög ni inrikesflyg något på Borneo?
Vad är Petronas?
Tack för hjälpen :)

"Anni"
Okej tack så mycket! :) Har hört att maten är rätt billig i Singapore, men inte shoppingen. Stämmer det?
Av Theelf
14 sep. 2012 17:36
Hej Malin,

För mig är Singapore MAT! Personligen går jag inte mycket på restaurang i Singapore. Jag passar på att besöka alla dessa fantastiska food courts där du finner olika slags asiatisk mat. En del är mycket enkla, andra lite snyggare. Missa inte ett besök på foodcourts som Lau Pa Sat, Maxwell Street Food Court, Newton Circus, Tekka Center, och East Coast Seafood Centre. Det finns naturligtvis många fler, men de har en sak gemensamt - fantastisk mat.

Hälsar,

The Elf
Av Bengtar
14 sep. 2012 18:48
Jag vill understryka allt The Elf beskriver om maten i Singapore, och hans erfarenheter av Food courts. Som ett tillägg en restaurant vid Tanglin road, granne till St Regis hotel (där jag bodde i fyra dygn). Det är en Japanrestaurang som heter Akashi Japanese restaurante, helt fantastisk och som frälst mig på Japankrubb.Dyrt, jävligt dyrt, men värt allt. Att besöka matställen i Little India är inte fel om man gillar den sortens kryddning- billigt.
Min bästa utflykt i Singapore är Botanic gardens. Handlar gör man på Orchard road.
I Kuala Lumpur tittar man på Petronas towers och akvariet, parlamentet och den rosa mosken
I Sepilok på Borneo räcker det med en halvdag, det är en TT (tourist trap). Kinabatangan är OK.
Sipadan har Malaysias bästa snorkling/dykvatten. Fastlandets västra kust är inte någon höjdare. Ösra kusten gäller, men det är mars månad och senare.
15 sep. 2012 08:20
Hej!

2010 var jag ute och reste i Asien under Sep, okt, och november. Något som jag missade i Singapore var Marina Bay som ska vara jättehäftigt! Passa på att åka dit. Det är rätt dyrt att bo där, men väl värt det. Singapore är superhäftigt!

På Borneo håller jag med att Sepilok Orangutang Centre är väl värt ett besök men Turtle Island - WOW! Det var såååå häftigt. Jag och min kompis satt på stranden för att se solnedgången och helt plötsligt kom det springandes en massa små bebissköldpaddor. Då hade ett bo precis kläckts vid oss! Enligt guiderna (som kom springandes) så är detta ytterst ovanligt dock. MEN, att få se mamman lägga ägg på natten och även se vad de gör på ön för att bevara äggen är underbart. ÅK DIT! Vi var väl där i slutet av oktober har jag för mig.

Om ni har möjlighet så ta en djungel rivercruise för att se näsapor, orangutanger (om ni har tur) eldflugor och andra djur. Jättehäftigt!

Har ni Lonely Planets bok, Southeast Asia on a shoestring? Den var som en bibel för oss och hjälpte oss jättemycket. Om du vill kan du även kolla lite på min blogg där jag beskrivit lite priser och sånt från min Asienresa.
http://alexandrameijer.blogg.se/2011/january/sydostra-asien-pa-tva-manader-del-2.html
http://alexandrameijer.blogg.se/2011/january/sydostra-asien-pa-tva-manader-del-3.html
http://alexandrameijer.blogg.se/2011/october/sydostra-asien-pa-tva-manader-del-5.html

Vi var även i KL och det är rätt svårt att ta sig upp i Petronas byggnaden för det släpps bara ett visst antal biljetter om dagen. Men man kan absolut åka upp i Sky Tower istället, jättefin utsikt över KL!
Av Annl
15 sep. 2012 08:26
Ja det stämmer det du skriver och det är helt riktigt att shoppingen inte är billig och det gäller generellt för Asien enligt min uppfattning - givet att det är märkesgrejer som du vill shoppa och inte billiga kopior.

Exempelvis så var jag inne i en Mulberrry butik i KL och de hade rea då med 30-40 procent men trots rean så var den väskan som jag var intresserad av dyrare än i Europa.

Detsamma gäller i Hong Kong; trots att HK inte har någon skatt (förutom turistskatt och skatt på alkohol) så var grejerna dyrare än i Europa. Detta förklarade en affärsinnehavare för mig berodde på att asiaterna är tokiga i märkesgrejer.

Så vill man handla märkesgrejer biliigt så är det inte Asien som gäller.
Citerat från malin313:
"Reslustkvinna"
Hur var vädret på Borneo i nov? Var ni ute på Turtle Island, i så fall, var det bra? Ligger det nära Kinabatangan floden? Flög ni inrikesflyg något på Borneo?
Vad är Petronas?
Tack för hjälpen :)

"Anni"
Okej tack så mycket! :) Har hört att maten är rätt billig i Singapore, men inte shoppingen. Stämmer det?
Av Annl
15 sep. 2012 08:32
Jag har bott på Marina Bay Sands i Singapore och det är riktigt som det skrivits att det var dyrt men det är också riktigt att det var en kul upplevelse.

Om man inte vill bo där finns det dock en möjlighet att komma upp till utsiktsdäcket genom att betala 20 singaporepengar. Där finns en stor utsiktsplatå som sagt men man kommer inte till poolområdet som bara är till för dem som bor på hotellet men man kan förstås se hur den häftiga poolen ser ut.

Och om man vill bo på hotellet så är ett bra förslag att boka ett clubroom - då har man tillgång till cluben uppe på pooldäcket hela dagen och där serveras frukost på morgonen, afternoontea på eftermiddagen och på förkvällen serveras drinkar, vin, läsk och mat (och allt ingår i priset). Dessutom får man bo på de högst belägna våningarna. Ett häftigt hotell med ett helt magiskt poolområde.
Citerat från pimpilon:
Hej!

2010 var jag ute och reste i Asien under Sep, okt, och november. Något som jag missade i Singapore var Marina Bay som ska vara jättehäftigt! Passa på att åka dit. Det är rätt dyrt att bo där, men väl värt det. Singapore är superhäftigt!

På Borneo håller jag med att Sepilok Orangutang Centre är väl värt ett besök men Turtle Island - WOW! Det var såååå häftigt. Jag och min kompis satt på stranden för att se solnedgången och helt plötsligt kom det springandes en massa små bebissköldpaddor. Då hade ett bo precis kläckts vid oss! Enligt guiderna (som kom springandes) så är detta ytterst ovanligt dock. MEN, att få se mamman lägga ägg på natten och även se vad de gör på ön för att bevara äggen är underbart. ÅK DIT! Vi var väl där i slutet av oktober har jag för mig.

Om ni har möjlighet så ta en djungel rivercruise för att se näsapor, orangutanger (om ni har tur) eldflugor och andra djur. Jättehäftigt!

Har ni Lonely Planets bok, Southeast Asia on a shoestring? Den var som en bibel för oss och hjälpte oss jättemycket. Om du vill kan du även kolla lite på min blogg där jag beskrivit lite priser och sånt från min Asienresa.
http://alexandrameijer.blogg.se/2011/january/sydostra-asien-pa-tva-manader-del-2.html
http://alexandrameijer.blogg.se/2011/january/sydostra-asien-pa-tva-manader-del-3.html
http://alexandrameijer.blogg.se/2011/october/sydostra-asien-pa-tva-manader-del-5.html

Vi var även i KL och det är rätt svårt att ta sig upp i Petronas byggnaden för det släpps bara ett visst antal biljetter om dagen. Men man kan absolut åka upp i Sky Tower istället, jättefin utsikt över KL!
21 sep. 2012 14:04
Tycker att Turlte Island var en tidsödande och dyr katastrof. Lägg pengarna och tiden på Danum Valley eller mer tid på Kinabatang edyl om du vill ha djungel alternativt en ö där man kan snorkla/dyka i vettigt vatten och kan få prisvärt boende och mat (finns inte på Turtle Island) om du föredrar det.
Forsränningen är kul! Men lägg inte för stora förhoppningar på det. Många turer ställs in eller flyttas, i synnerhet under regnperioden. Finns säkert på fastlandet också (vet inte om det är regnperiod där då, det varierar stort på själva Borneo och jämfört med fastlandet).
Av My53
21 sep. 2012 14:25
Måste lägga mig i diskussionen eftersom jag också ska till Borneo i vinter. Det där med Turtle Island är verkligen omdisskuterat.Kan det bero på NÄR man åker. Kanske färre sköldpaddor under regnperioden? Samma med Sepilok-är det en ointressant turistfälla (finns ju rehabiliteringscentra i Sarawak också) där det är svårt att få se orangutanger när det är regnperiod. Och en fråga till: Varifrån tar man sig ut på flodfärder på Kinabatangfloden? Bara från Sandakan? Har man kort om tid (3 veckor) så måste man välja o sålla bland alla intressanta saker man läst om o då är tips från folk som varit på plats guld värt.
21 sep. 2012 22:43
Hej
Vi hade bra väder, varmt och skönt. Nån gång kom det en regnskur men inget ihållande regn.
Vi hoppade över Turtle Island till förmån för att göra fler utflykter på floden. Det ligger en bit därifrån men inte så långt, nån timmes resa kanske från Sandakan.
Vi flög inrikes Kota Kinabalu till Sandakan, Sandakan till Tawau och så tillbaka till KL. Bra flyg, inga problem.
Kolla in mitt album http://www.reseguiden.se/minsida/reslustkvinna/bilder?forum_trip_id=3430 så ser du bilder både från utflykterna på floden med djuren, tornen i KL= Petronas och den underbara utsikten och parken runt om.
Citerat från malin313:
"Reslustkvinna"
Hur var vädret på Borneo i nov? Var ni ute på Turtle Island, i så fall, var det bra? Ligger det nära Kinabatangan floden? Flög ni inrikesflyg något på Borneo?
Vad är Petronas?
Tack för hjälpen :)

"Anni"
Okej tack så mycket! :) Har hört att maten är rätt billig i Singapore, men inte shoppingen. Stämmer det?
21 sep. 2012 22:49
Jag håller inte med dig om Sepilok, det är helt fantastiskt vilket arbete de gör. Vi såg många apor och urangutanger och fick lära oss en del om de och det arbete som bedrivs.
Om du flyger över Borneo blir du varse hur regnskogen skövlas och förstör för dessa stackars djur. Eller titta på Fridslyt på svtplay från Borneo som gick på tv för några veckor sedan. Så de har förändrats bara sen vi var där. http://www.svtplay.se/video/268177/del-1-av-6-borje-salming
Vår resort "Sukau Rainforest Lodge, Sabah" kom och hämtade oss i Sandakan. Skulle jag välja så skulle jag igen välja deras utflykter på floden och sedan kombinera det med snorkling på Mabul.
Vi var bara där 16 dgr och hann med mycket... du kan få låna vårt egensnickrade program :)-
Citerat från my53:
Måste lägga mig i diskussionen eftersom jag också ska till Borneo i vinter. Det där med Turtle Island är verkligen omdisskuterat.Kan det bero på NÄR man åker. Kanske färre sköldpaddor under regnperioden? Samma med Sepilok-är det en ointressant turistfälla (finns ju rehabiliteringscentra i Sarawak också) där det är svårt att få se orangutanger när det är regnperiod. Och en fråga till: Varifrån tar man sig ut på flodfärder på Kinabatangfloden? Bara från Sandakan? Har man kort om tid (3 veckor) så måste man välja o sålla bland alla intressanta saker man läst om o då är tips från folk som varit på plats guld värt.
Av My53
21 sep. 2012 23:01
Tack för svar! Det får nog bli Sepilok i alla fall OCH Mabul. Det är så svårt att välja när tiden är begränsad.Min arkeologintresserade man vill gärna att vi ska åka till Nihjagrottorna utanför Miri och dessutom vill vi till Kuching o nationalparken därintill. Djungel,snorkling och historia. Såg faktiskt TV-programmet från Borneo o det var sorgligt med all regnskog som skövlas. Det står det inte mycket om i turistböckerna.
1 okt. 2012 20:25
Måste säga STORT tack till alla er som skrivit så mycket tips och info till mig, uppskattas verkligen! Har en till fråga, är det någon som besökt Pangkor island? Har läst att det ska vara en ö med lite turister osv, skulle gänra vilja höra era åsikter! Tack igen :)
Av Ziesta
2 okt. 2012 10:31
Angående "fräck byggnad" i Singapore kan jag tipsa om den stora fontänen (som sägs vara världens största) som ligger inuti köpcentret Suntec City Mall. http://www.reseguiden.se/forum/bilder/169837 På kvällen brukar det vara ljusshow där.
Annars är ju byggnaden som ser ut som en durian-frukt lite rolig också.. http://www.reseguiden.se/forum/bilder/169836
Och restaurang-området Chijmes som ser ut som en kyrka: http://www.reseguiden.se/forum/bilder/324641

Håller för övrigt också med Theelf om att det finns massa fantastisk mat på alla foodcourts i Singapore! För att inte tala om alla goda färskpressade fruktjuicer att svalka sig med i värmen. :-)

http://www.reseguiden.se/reseguider/singapore-asien-runt-i-en-stad-4864
http://www.reseguiden.se/forum/blogg/17-tips-vart-att-gora-i-singapore-7798