Sevärt i Turkiet

Av Loost
20 sep. 2008 18:12
Visningar: 2263
Besökte Alanya i juni i år och var inte imponerad.. Håller med tidigare insändare om att det är dyrt och försäljarna kunde vara trevligare. Det som räddade resan var sol& bad och en underbar tvådagars resa till Kapadokkien.
Kapadokkien är ett område i centrala/östra Turkiet som på grund av sin speciella bergart har fått ett säreget utseende. Bergarten är porös så människor har kunnat gräva gångar under marken där de bott när de gömt sig för fiender. Många gångar finns bevarade och man kan besöka dem och gå ner 5 våningar under marken. De äldsta är från århundraden innan Kristi födelse. Området Göreme har rester efter 300 gamla kyrkor som är urgröpta i berget - en fantastisk syn.
Ja, resan till Kapadokkien var det som räddade min Turkiet-semester. Något som jag varmt rekommenderar alla som är lite intresserade av annat än sol & bad.
20 sep. 2008 19:14
Håller fullständigt med Loost om Kappadokien. Det är ett av de mest fascinerande landskap jag varit till. Mycket sevärt.

Vi besökte det när vi var till Alanya 2002. Vi hyrde bil och åkte dit själva. Vi bodde på hotell i staden Nevshehir. Senare såg vi att det fanns massor av hotell i Göreme och vi ångrade att vi inte väntat och hyrt rum där istället. De hotellen såg trevliga ut och det hotell vi bodde på i Nevshehir såg ut som om det haft sin storhetstid på 60-talet och sedan glömts bort på något sätt. Så det är absolut ett tips att hyra hotellrum i Göreme. Resan från Alanya är så lång att man är tvungen att övernatta.

Det går också arrangerade utflykter till Kappadokien. Om jag skulle åka med en sådan skulle jag se till att det var en två-dagarstur annars blir det bara bussåkande.

GB
Av Veiken
21 sep. 2008 20:58
Ett annat resmål i Turkiet är Pamukkale. otroligt fint och speciellt! Kallas även Bomullsslottet. Vatten som har sipprat upp och ut på sluttningarna har gett kalkavlagringar så det ser ut som bomull!! Kolla gärna bilder därifrån.
Manavgat är en haldagstur med båt. En helt OK utflykt!
2 okt. 2008 12:46
Kom hem från Alanya igår och jag jag måste säga att jag älskade stället!
Angående försäljarna så är dom lika "jobbiga" i alla turistorter tycker, sånt man får ta =)
Att det är dyrt där kan jag väl inte direkt hålla med om, okej maten kostar ungefär som hemma men shoppingen och alkohol är billigt och det gäller att pruta hela tiden men det är sånt ja tycker är kul =)

Alanya är ett ställe jag kommer åka till igen, kanske t om för jobb nästa säsong =)
Av Pichte
10 aug. 2011 16:50
Citerat från veiken:
Ett annat resmål i Turkiet är Pamukkale. otroligt fint och speciellt! Kallas även Bomullsslottet. Vatten som har sipprat upp och ut på sluttningarna har gett kalkavlagringar så det ser ut som bomull!! Kolla gärna bilder därifrån.
Manavgat är en haldagstur med båt. En helt OK utflykt!
Pamukkale är verkligen vackert - och det betyder faktiskt just Bomullsslottet på turkiska! :-)
14 aug. 2011 22:29
Tycker Alanya är förhållandevis billigt för att vara en såpass populär semesterort och vi ska nog va glada att dom inte gått med i EU och får Euro som valuta. Allra helst nu när Liran fallit rätt kraftigt så är det ju än billigare.

Både Pamukkale och Kappdokien är med på listan över ställen jag ska besöka. Men det finns ju faktiskt ganska gott om sevärdheter i och runtomkring Alanya med, utan att man behöver åka så långt.

--------------------------------------------
MVH, Magnus
http://www.merhaba.se - Mötesplatsen för oss som älskar Turkiet.