Sevärdigheter i Mexico

22 sep. 2019 10:12
Visningar: 566
Hej!
Vi ska åka till Mexico i januri och vara där i två veckor. Vi kommer starta vår resa i Playa del Carmen de första tre nätterna. Därefter funderar vi på Tulum och Cancun men har inte bokar något ännu.
Ni som har varit i Mexico, vad tycker ni man ska besöka? Någon fin strand, naturreservat, marknad mm.
Det ryktas om att Mexico är farligt, hur upplever ni det som har varit där?
Något man ska tänka på förövrigt?
Tack på förhand!
Av M4sta86
23 sep. 2019 09:51
Hej

Har aldrig upplevt Mexico som farligt, var där både 2017 och 2018. Dock i PDC på kvällarna så kan inte uttala mig om övriga orter. Visst det finns ju en hel del skit, men sunt förnuft brukar funka. Det var skjutningar på en nattklubb några veckor innan vi var där 2017 och förra året sprängdes en av Cozumel färjorna dagen efter vi hade åkt med den. Ingen dog som tur var.

Åk ut till Cozumel, hyr bil eller moppe och kör runt ön och stanna där ni vill. Rekommederar Playa Palancar för kristallklart blått vatten i södra delarna. Sen fortsätt och stanna till på stränderna på östra sidan, vilda men otroligt vackert.

i Tulum området gillade jag Playa Paraiso, mycket folk dock. Färre turister på Xpu-Ha som kom att bli vår favoritstrand då den är relativt okänd för den traditionella turisten.

Gillar ni äventyr skulle jag rekommender Xplore parken för en heldag med ziplines, simma och paddla i grottor osv, otroligt rolig dag hade vi där.

Akumal - snorkla med rockor, sköldpaddor, barracudor osv (var idär tidigt för bäst snorkling)

Besök en cenote/eller flera - sötvattenspooler som är otroligt vackra och uppfriskande. Har besökt Jardin El Eden två gånger, väldigt lite folk där och otroligt fint.

Undvik PDC för stränder, finns knappt några och de är inte särskilt fina. I Synnerhet inte när sjögräs samlas på dem.

Hört Bacalar ska vara fantastiskt vackert också, har inte själv varit där tyvärr.
Av M4sta86
23 sep. 2019 09:53
ett tips är att kolla Jumping Places på Youtube. De har precis varit i Mexico och lagt upp lite videos från bla Isla Mujeres, Cozumel osv. Tror dock inte de lagt upp allt ännu utan det kommer närmsta veckan.
24 sep. 2019 12:10
Tjena!

Bara du befinner dig i turistområdena är det inte farligt. Varför det är lite oroligheter i Mexico nu är pga att El chapo fick livstidsfängelse i USA och nu vill dom yngre knarkkungarna ta över därför dödas det lite hej vilt. Men du kommer se poliser och även militären runt om på Yucatan halvön.
Något du bör hålla kolla på är även sargassotång som just nu fördärvar stränderna i Tulum, PDC och Cancun. Satsa på att besöka massa cenotes istället. Ställen värt att besöka är Valladolid, isla mujeres, cozumel, holobox och Bacalar!
Naturreservatet siian kaan är värt ett besök och såklart Chichen itza. Hyra bil är bra men inte ett måste.
Av Ales
24 sep. 2019 12:24
Så roligt med Mexico!!
Det var verkligen en av våra bästa resor!
Hade jag kunnat hade jag skippat playa del Carmen helt- högljut, smutsigt, överturistigt och dyrt!
Jag tror att restauranger tävlar om vem som har högst musik!
Vi började med Isla mujeres- och det var något helt underbart! Vi bodde utanför North Beach men tog oss till stranden på dagarna och tyckte väldigt mycket vattnet där! Något som jag inte upplevt innan och ändå är vi beresta!
Vi drog oss vidare med Adobuss mot Tulum och det var en fantastisk upplevelse..
Jag gillade inte playa paraiso utan vi kom rätt långt söderut- till ahau hotellet som hade en raw food fik- restaurang där vi hängde varje dag!
Stranden var fin men vi valde att vara där pga stämningen vara fantastisk;)
Den heter Raw Love, kolla upp den finns massor av klipp på youtube...
Jag gillade att promenera längs med gatan längre ner finns massor av restauranger och speciella fikaställen;)
Rätt nära där var Ziggys beach som också var trevlig.
Vi bodde i stan (tulum) och på kvällen var det mycket underhållning med maragritas och god mat..
Vi var i Pdc i tre dagar men det passade inte oss alls så nästa gång (för det blir nästa gång) blir det tulum, sila mujeres och holbox..
Vi uppfattade inte något ställe som farligt alls!
Hoppas ni får en fantastisk resa!
Leila