Sevardheter i Beijing?

Av Prepp
27 maj 2007 06:12
Visningar: 322
I borjan av Juni atervander jag till Beijing for annu en konferens. Jag raknar med att fa atminstone en dag fri for sightseeing. Senast jag var dar besokte jag Himmelska fridens torg, sag en del av Sommarpalatset och shoppade pa "Parlmarknaden". Den har gangen planerar jag att besoka Kinesiska muren och den Forbjudna staden. Har fatt ett daligt intryck av de guidade bussturer som gar till muren och soker darfor alternativ. Soker ocksa efter tips om vilka marknader och andra sevardheter man bor hinna med.
Av Prodigy
27 maj 2007 11:17
Hej, var i Beijing i december förra året och kan tipsa om att besöka sidenmarknaden istället för pärlmarknaden. Försäljarna är inte lika "på" där och det var lättare att handla där. Annars kan jag tipsa om att besöka Himmelens tempel som ligger mitt i en park i centrala Beijing. Jättehärligt ställe med massor av folk som håller på med qi gong m.m. om dagarna där. Förbjudna staden var också en riktig höjdare.

Men hade jag varit tvungen att välja skulle jag nog valt att besöka muren ändå, om jag inte hade sett den. Det kan vara väldigt mycket turister i Beijing på sommaren och muren är inget undantag trots att den ligger en bit utanför staden. Det kan dessutom vara otroligt varmt i staden på sommaren. Kanske en tur till muren kan vara lite svalkande? Tyvärr vet jag inte så mycket om alternativ till en muren-tur.

Ha en trevlig resa!!!
Av Prepp
27 maj 2007 15:00
Fina tips Prodigy! Tackar!!
Av Foxy
27 maj 2007 18:20
Hej! Hör med ditt hotell, det är väldigt vanligt att de hjälper en att boka en bil el taxi som kör en ut till muren, inte särskilt dyrt. Du kan ju slå dig ihop med ngn annan på hotellet. Det är skönt att slippa trängas med alla andra. Åk till muren tidigt på morgonen, hettan är inte så intensiv, turisterna är mkt färre och det är väldigt vackert med ljuset!
Marknaden Yashow har det mesta, hotellpersonalen kan säkert berätta hur du tar dig dit. Instämmer med föregående om att Himmelens tenmpel verkligen är värt ett besök för den vackra avkopplande parkens skull.
Lycka till!
Av Lina_s
29 maj 2007 09:59
Hej!

Vi var vid Kinesiska Muren förra året. Tog en taxi från hotellet i Beijing (med en chaufför vi lärt känna lite) som körde oss till Mutianyu. Kan rekommendera att åka dit i stället för till Badaling som är mycket mer turistigt. Våran chufför skjutsade sedan runt oss hela dagen och visade tempel m.m, tror vi betalade ca 600 kr för hela dagen. Chauffören kunde inte så mycket engelska direkt men med teckenspråk kommer man långt så jag tyckte det var givande ändå.

Trevlig resa!

/Lina
Av Prepp
31 maj 2007 07:26
Tack for det Lina, och tack alla andra for era fina tips!