Semestra längs Amalfikusten

14 maj 2017 20:43 (redigerad)
Visningar: 1589
Hej!

Vi har planerat att bila genom europa ner till Amalfikusten i sommar (v.28-29). Efter att ha kikat runt lite på olika resesidor har vi förstått att det kan vara lite svårt med bil just längs med kusten.
Det jag undrar nu är om någon av er har några erfarenheter med bil längs italienska kusten?
Vi har börjat fundera på att ställa bilen i någon stad och låta den stå där några dagar och istället göra dagsturer/ta sig runt på lokaltrafik.
Är det bra med dagsturer eller missar man charmen med att bo i olika städer?
Fördelar/nackdelar med bil? Tänker att med egen bil kanske man kan ta sig till de lite mindre turistiga orterna?
Vi är bara 2 personer, ska spendera ca 4-5 dagar längs amalifkusten och vill mest bara uppleva och njuta av omgivningen så vi har inte så mycket vi behöver förhålla oss till.
15 maj 2017 00:25 (redigerad)
Hej!
Vi var där nu i april och hade bil. Det är inga problem med det. Men man måste tänka på att det är en hel del slingriga vägar som dock bjuder på fantastiska vyer. Vi bodde i San Lazzaro som ligger en bit ovanför Amalfi och det var en del hårnålskurvor för att ta sig dit vill jag lova. Men vackrare landskap får man leta efter. En sak jag rekommenderar är vandringsleden "Santiero degli dei" (Gudarnas stig). Helt underbart vackert. Det går också väldigt bra att ta sig runt med lokalbuss. Det gjorde vi också. Från Amalfi går det bussar till flera orter längs kusten. Men det går alltså bra med bil, men man måste vara beredd på att det tar längre tid än vad man är van med hemma p.g.a. de slingriga vägarna som i sig också är en upplevelse.
15 maj 2017 10:04
Citerat från Kajsakomet:
Hej!
Vi var där nu i april och hade bil. Det är inga problem med det. Men man måste tänka på att det är en hel del slingriga vägar som dock bjuder på fantastiska vyer. Vi bodde i San Lazzaro som ligger en bit ovanför Amalfi och det var en del hårnålskurvor för att ta sig dit vill jag lova. Men vackrare landskap får man leta efter. En sak jag rekommenderar är vandringsleden "Santiero degli dei" (Gudarnas stig). Helt underbart vackert. Det går också väldigt bra att ta sig runt med lokalbuss. Det gjorde vi också. Från Amalfi går det bussar till flera orter längs kusten. Men det går alltså bra med bil, men man måste vara beredd på att det tar längre tid än vad man är van med hemma p.g.a. de slingriga vägarna som i sig också är en upplevelse.
Tack!
Bokade ni boende innan eller löste ni det på plats? Bodde ni bara i San Lazzaro och tog dagsturer?
15 maj 2017 18:30
Citerat från Emeliekarlsson:
Citerat från Kajsakomet:
Hej!
Vi var där nu i april och hade bil. Det är inga problem med det. Men man måste tänka på att det är en hel del slingriga vägar som dock bjuder på fantastiska vyer. Vi bodde i San Lazzaro som ligger en bit ovanför Amalfi och det var en del hårnålskurvor för att ta sig dit vill jag lova. Men vackrare landskap får man leta efter. En sak jag rekommenderar är vandringsleden "Santiero degli dei" (Gudarnas stig). Helt underbart vackert. Det går också väldigt bra att ta sig runt med lokalbuss. Det gjorde vi också. Från Amalfi går det bussar till flera orter längs kusten. Men det går alltså bra med bil, men man måste vara beredd på att det tar längre tid än vad man är van med hemma p.g.a. de slingriga vägarna som i sig också är en upplevelse.
Tack!
Bokade ni boende innan eller löste ni det på plats? Bodde ni bara i San Lazzaro och tog dagsturer?
Vi bokade innan. Vi bodde bara i San Lazzaro. Vi var där bara en vecka och det kändes bra med en fast punkt, men det är ju en smaksak hur man gör.
Av Ansun
15 maj 2017 21:05
Vi hade ingen bil när vi besökte Amalfikusten, men när jag läser recensionerna på Tripadvisor från andra som hyrt hos vår "värd" så ser jag att de var så tacksamma för att han hjälpte dem med parkering.

Vi bodde på ett ställe som heter "Eva rooms" som ligger i Atrani. Atrani ligger precis runt hörnet från Amalfi (man går snabbt mellan).
Vi såg att det fanns ett stort parkeringsgarage i berget alldeles i närheten av vårt boende.
Kanske ni skulle kunna hyra in bilen där under de dagar som ni är där och åka kollektivtrafik under de dagar som ni är där? Bara en tanke som jag fick...
Det fungerade utmärkt att använda sig av bussar och båt när man skulle förflytta sig mellan de olika orterna. Vi bodde hela tiden i Atrani.
15 maj 2017 21:13
Har sett många som skrivit bra om Eva Rooms, kanske ska kika in det! Stort tack för infon om parkeringen :)
Av Ansun
15 maj 2017 21:58
Citerat från Emeliekarlsson:
Har sett många som skrivit bra om Eva Rooms, kanske ska kika in det! Stort tack för infon om parkeringen :)
Stor risk att det är fullbokat, jag bokade långt innan vi skulle bo där. Men skriv till honom på deras hemsida
http://www.evarooms.it/lang1/index.html
och fråga om det finns ledigt de datumen ni önskar.
Pio var bra på engelska, och även om de nu inte har några lediga rum just då ni tänker åka så kan du ju kanske fråga honom ang parkeringshuset.
19 maj 2017 01:14
En sak jag kan säga är i alla fall att ju närmare kusten ju mer turister lär det vara. Amalfikusten är otroligt populärt bland t.ex. Amerikanare. För några år sedan bodde vi en vecka o Positano i juni och man hörde mer amerikanska än italienska. Positano är otroligt pittoreskt och vackert likaså Amalfi, men för min del räcker en dag till för ett besök. Sen har man sett allt.
Av Babs67
30 maj 2017 12:07
Nyss hemkomna från Amalfikusten, 21-26 maj, 2 vuxna, 5 nätter. Fortfarande lågsäsong men ändå mycket turister nu. Väldigt glad att vi inte tog hyrbil! Tufft med parkeringar vart du än är, riktigt smala vägar och så tutas det hela tiden, inte för att de är arga utan för att kommunicera. Det lär bli smockfullt med trafik sommartid, deras högsäsong. Bodde på fantastiska "Eva Rooms" i Atrani i 3 nätter (tips från Ansun) och 2 nätter i ett superfint, pampigt prisvärt hotell i Positano, Hotel Royal Prisco, juniorsvit. Värden Pio på Eva Rooms ordnade med taxibil från flygplatsen, 100 euro, värt varenda krona att komma fram utan bök och stök och byten. Tog ca 1 timme, dessutom en fin resa där taxichauffören agerade lite reseledare. Dagen efter sighseeingbuss utan tak till grymt vackra Ravello som utflyktsmål. Andra dagen 15 min färja till Minori. Vi hoppade olyckligtvis av en båthållplats för tidigt då tanken var att vi skulle till Maori, men trevligt ändå. Tog Sita-buss till Positano 1 tim 15 min. Wow - vilken väg, så spektakulärt, så annorlunda, vilka vyer, vilka smala vägar! Från busshållsplatsen kunde vi rulla ner resväskorna till det fina hotellet. Taxi 120 euro till Neapels flygplats för att komma hem. Tyckte vi gjorde en kanonrutt utan stress!
Av Ansun
30 maj 2017 13:25
Citerat från Babs67:
Nyss hemkomna från Amalfikusten, 21-26 maj, 2 vuxna, 5 nätter. Fortfarande lågsäsong men ändå mycket turister nu. Väldigt glad att vi inte tog hyrbil! Tufft med parkeringar vart du än är, riktigt smala vägar och så tutas det hela tiden, inte för att de är arga utan för att kommunicera. Det lär bli smockfullt med trafik sommartid, deras högsäsong. Bodde på fantastiska "Eva Rooms" i Atrani i 3 nätter (tips från Ansun) och 2 nätter i ett superfint, pampigt prisvärt hotell i Positano, Hotel Royal Prisco, juniorsvit. Värden Pio på Eva Rooms ordnade med taxibil från flygplatsen, 100 euro, värt varenda krona att komma fram utan bök och stök och byten. Tog ca 1 timme, dessutom en fin resa där taxichauffören agerade lite reseledare. Dagen efter sighseeingbuss utan tak till grymt vackra Ravello som utflyktsmål. Andra dagen 15 min färja till Minori. Vi hoppade olyckligtvis av en båthållplats för tidigt då tanken var att vi skulle till Maori, men trevligt ändå. Tog Sita-buss till Positano 1 tim 15 min. Wow - vilken väg, så spektakulärt, så annorlunda, vilka vyer, vilka smala vägar! Från busshållsplatsen kunde vi rulla ner resväskorna till det fina hotellet. Taxi 120 euro till Neapels flygplats för att komma hem. Tyckte vi gjorde en kanonrutt utan stress!
Vad roligt att få återkoppling från er resa :)
Visst var ju Eva Rooms en liten pärla. Inte lyxigt på något sätt, bara så mysigt. Och de nybakade croissanterna som serverades varenda morgon ute på den fina terassen var ju pricken över i:et, så supergoda så att jag drömmer om dem ännu 😋

Det låter som en toppenbra resa ni gjort. Ibland så är det så värt att välja den lättaste vägen med taxi direkt dit man ska, kosta vad det kosta vill.
Tack för din reseberättelse!